Xaphan Skrevet 19. februar 2013 #381 Del Skrevet 19. februar 2013 *over jul flyttet vennina hennes inn, hun har ikke spurt noen av oss om dette er greit bare gjort det. i følge vennina skal hun bo her frem til nærmere sommeren engang!(eh javel!? det er en leilighet som ikke er stor nok for mer en 4 og hva med fellesutgifter?!) * i følge vennina flyttet hun inn pga at hun som allerede bor her har fått seg kjæreste og kommer nesten ikke til å være her lenger. neivel? så det at kjæresten er her hver helg(gjerne fra torsdag av) OG at søsteren har kommet for å bo her en liten periode(1-2mnd) teller ikke det da?!! Anonym poster: 02d3a3c207aef6a4cae26f3d6b83ff7f Dette ville jeg rapportert om til huseier. Som du sier er kollektiv ofte små nok i seg selv, så å stappe inn flere ekstra mennesker vil gå utover dere andre i lengden. Dessuten er det vel ikke lovlig når hun ikke har skrevet kontrakt eller betaler noen form for husleie? 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
lillsunshine Skrevet 21. februar 2013 #382 Del Skrevet 21. februar 2013 (endret) Så greitt med en slik tråd for å sutre om kollektivlivet. Når jeg leser her føler jeg jammen meg at jeg ikke kan klage så mye, når jeg ser hvor mye verre andre har det, men likevel: Vi bor fem sammen. Nå er vi bare to jenter og tre gutter, og det merkes!! Det er mye unnasluntring av fellesoppgaver. Han ene er veldig flink og gjør sitt, men de to andre er jammen meg litt håpløse. En skjelden gang glimter de til etter å ha påpekt/hinta til at det kanskje er GREITT at noen andre enn oss som alltid pakker ut oppvasken gjør det. Her om dagen kom han ene ut på kjøkkenet mens jeg stod og laget mat, med en tallerken. Oppvaskmaskinen var tydeligvis full, og han bare "Åh" da han så at det var fullt. Så satte han tallerken i vasken. Jeg bruker som regel å være snill, men da kjente jeg at det var på sin plass å faktisk være litt skarp og sa "Ja, det er ikke rart det er fullt når ingen gidder å sette den på når de ser at den er full". Så smelte smelte jeg igjen døren og satte den på litt sint . Eller pleier de to guttene å ofte sette tallerken i vasken selv om det er plass i oppvaskmaskinen, og det er de same som lar stekepanna (som vi bare har en av!) stå uvasket på komfyren med mye fett som stivner. Vet ikke hvor mange ganger jeg har vasket den fordi jeg må bruke den, og da kjenner jeg at det koker. I tillegg er disse guttene i overkant glad i å feste og det er nesten vors i stuen hver eneste helg, i tilegg til at de godt kan finne på å gå ut i uken. Det er mye bråk på vorspiele. Av og til har de hatt nachspiel der de har vært mye bråk. Jeg synes det er utrolig hensynsløst, både ovanfor oss i kollektivet og ikke minst naboene. I tillegg til at de snylter på kaffien min. Vi har pleid å lage en liten kaffe om gangen fordi vi er mange som drikker. Før meg var det han som faktisk gjør fellesoppgavene som hadde kjøpt inn en sekspakning med kaffe. Jeg skal ærlig innrømme at jeg nyttet meg av det når kaffien var laget, men har selv kjøpt inn mye kaffe før og etter. Nå kjøpte jeg inn to nye og så sa jeg at vi kanskje burde opprette felleskasse. Hinta også om at det var tilbud på Rimi nå. Tror neppe de to guttene kommer til å kjøpe noe før det er tomt i flere dager. Kjenner jeg blir provosert. KAFFE kostar faktisk litt. Han ene har ALDRI kjøpt. Og det er veldig irriterende når de fyrer opp en liter seint på kvelden av din kaffe uten at jeg drikker av den. Gidder ikke vere spandabel lenger. Jeg skal fra nå av gjemme kaffien i skapet og bare lage kaffe til meg fremover :D Da blir det kanskje andre boller.... Jeg er for faenda ikke rik. I tillegg har jeg i det siste blitt veldig irritert over det jeg mener er sløsing av strøm. Det er greitt nok at en ikke skal fryse, men jeg synes det ikke trenger å være glovarmt i stuen. Oljeovnen står gjerne på 4/5 om dagene, og jeg synes godt de kan senke det til 2/3 når det er varmt nok. De gjør det ikke. I tillegg lar de ofte ytterdøren ut i gangen stå åpen uten å tenke på at det trekker noe jævlig.. Snakk om å fyre til kråkene. Dråpen var virkelig nådd nå i sted. Han ene har reist hjem for helgen. Det var tydeligvis ikke nok å ha den ene ovnen i stuen på. De kjørte ut hans ovn også, og dermed stod det TO ovner på nesten fullt i stuen. I tillegg stod døren åpen på rommet til han som er hjemme, og det trekker faktisk mye ut i stuen. Jeg bemerket det litt med humor og spurte hvorfor, det var jo kjempedumt. Nei, det var bare fordi de hadde hentet noe i sted. Jaja. Jeg gikk på rommet (der jeg maks har ovnen på 2/3 noen ganger når det trengs oppvarming). Så. Jeg gikk for å pusse tennene i sted nå, og ingen var nå i stua, alle hadde lagt seg. Og hva oppdager jeg? BEGGE ovnene står fortsatt på 4 og den jævla døra var fortsatt åpen. Jeg legger meg vaneligvis før de andre, og jeg kjenner jeg blir provosert at de ikke tar ansvaret å slå av ovnen om natten. Greitt at det kanskje blir litt kaldt om morgenen, men det er sløseri å la det stå på så mye, i tilegg til at det er skikkelig brannfarlig. Nå sover vi fire stykker i overetasjen og kun en 3., der stua er. Begynner det å brenne av de ovnene er helvete løs. Jeg blir rent oppgitt. I morgen skal jeg skrive et litt krast innlegg i FB-gruppen vår. Det får da faen meg være måte på. Gruer meg til neste strømrekning, gitt. Godt med en liten utblåsing. Jeg gleder meg til å flytte ut til sommeren... Endret 21. februar 2013 av lillsunshine 2 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Lykkelitenen Skrevet 22. februar 2013 Forfatter #383 Del Skrevet 22. februar 2013 Strømtips til deg over! Ikke fyr opp og ned, finn en behagelig temp (f.eks. 3) og la denne stå hele tiden, så slipper ovnene å jobbe seg opp hele tiden, da er tempen konstant og behagelig Eventuelt skru den litt ned om kveldene, men ikke for mye, da går det opp i opp når den må varme opp et helt kalt rom på nytt... Men jeg kjenner meg igjen, jeg er den som passer på ovnenen i fellesområdet og stiller dem opp og ned etter temperaturene ute. Er det plussgrader kan den faktisk fint være på 18 grader, man MÅ ikke ha 25 grader i alle rom-.. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Gjest Skrevet 22. februar 2013 #384 Del Skrevet 22. februar 2013 Strømtips til deg over! Ikke fyr opp og ned, finn en behagelig temp (f.eks. 3) og la denne stå hele tiden, så slipper ovnene å jobbe seg opp hele tiden, da er tempen konstant og behagelig Eventuelt skru den litt ned om kveldene, men ikke for mye, da går det opp i opp når den må varme opp et helt kalt rom på nytt... Enda mer ot. Må bare rette på deg. Du bruker betydelig mer strøm på å holde temperaturen jevnt høy enn på å la rommet kjøle seg ned på natta og så varme rommet igjen på morgenen. Ellers så drev jeg å snek sjokolade av en i kollektivet mitt. Måtte støtt og stadig på butikken og kjøpe sjokolade, før han kom tilbake etter helg og slikt. Dårlig gjort å ha sjokolade lett synlig i skapet når jeg ikke eier viljestyrke. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Herr Heftig Skrevet 22. februar 2013 #385 Del Skrevet 22. februar 2013 Enda mer ot. Må bare rette på deg. Du bruker betydelig mer strøm på å holde temperaturen jevnt høy enn på å la rommet kjøle seg ned på natta og så varme rommet igjen på morgenen. Ellers så drev jeg å snek sjokolade av en i kollektivet mitt. Måtte støtt og stadig på butikken og kjøpe sjokolade, før han kom tilbake etter helg og slikt. Dårlig gjort å ha sjokolade lett synlig i skapet når jeg ikke eier viljestyrke. Hadde han hel plater du tok, eller måtte du spise ned de du kjøpte til de ble like som de du hadde tatt? Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Kjempeliten Skrevet 22. februar 2013 #386 Del Skrevet 22. februar 2013 Nå har jeg gått ut med papirsøpla sikkert for 10 gang... Jeg gir opp! Folk går ut med den andre søpla, men papirsøpla er visst ganske vanskelig å ta med ut. Ikke bretter de kartonger og esker heller. Så dunken blir jo full etter 2 dager... Men jeg skal snart flytte i egen leilighet :D Ikke at det er helt forferdelig å bo i dette kollektivet, har bodd i verre. Men skal bli utrolig digg å få noe helt eget^^ Kan la oppvasken min flyte uten å få dårlig samvittighet. Jeg slipper å rydde på plass etter andre folk for å få plass til å lage mat/ta oppvask. Jeg slipper at andre låner kjøkkenutstyret mitt (jeg har sagt at det er greit at de kan låne av ting de ikke har selv, mot at de vasker opp etterpå selvfølgelig.. Men det skjer jo ikke så ofte) jeg slipper å lage middag samtidig som 2 andre, og jeg får eget kjøleskap med god plass :D 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Sugar&Spice Skrevet 22. februar 2013 #387 Del Skrevet 22. februar 2013 Nå har jeg gått ut med papirsøpla sikkert for 10 gang... Jeg gir opp! Folk går ut med den andre søpla, men papirsøpla er visst ganske vanskelig å ta med ut. Ikke bretter de kartonger og esker heller. Så dunken blir jo full etter 2 dager... Men jeg skal snart flytte i egen leilighet :D Ikke at det er helt forferdelig å bo i dette kollektivet, har bodd i verre. Men skal bli utrolig digg å få noe helt eget^^ Kan la oppvasken min flyte uten å få dårlig samvittighet. Jeg slipper å rydde på plass etter andre folk for å få plass til å lage mat/ta oppvask. Jeg slipper at andre låner kjøkkenutstyret mitt (jeg har sagt at det er greit at de kan låne av ting de ikke har selv, mot at de vasker opp etterpå selvfølgelig.. Men det skjer jo ikke så ofte) jeg slipper å lage middag samtidig som 2 andre, og jeg får eget kjøleskap med god plass :D Men hvis du ikke ønsker at folk skal bruke tingene dine så burde du ikke ha det ute i fellesarealene... Jeg har en del fint kjøkkenutstyr(håndmikser, stavmikser, kjøkkenvekt osv) som jeg er ganske redd for skal bli ødelagt. Så de tingene har jeg på rommet mitt, så kan romkameratene mine spørre om å låne de. Noe de selvfølgelig får Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Lykkelitenen Skrevet 22. februar 2013 Forfatter #388 Del Skrevet 22. februar 2013 Enda mer ot. Må bare rette på deg. Du bruker betydelig mer strøm på å holde temperaturen jevnt høy enn på å la rommet kjøle seg ned på natta og så varme rommet igjen på morgenen. Det går mer strøm på å varme opp ett stort rom fra veldig kaldt til veldig varmt (som hun jeg siterte opplevde), enn å holde en gjevn temperatur (forutsatt at den ikke er glodvarm, dvs rundt 18-19 grader for de fleste). Man kan så klart skru litt ned på natten eller når folk ikke er der, men lar man rommet bli kaldt er man gått i strømmfellen da det er når ovnene varmer opp rommet den bruker mest energi, ikke når den har fått rommet på riktig temp. Men vitsen er borte om man har strømmen på konstant 25 og varmere, som de jeg bor sammen med.... Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Lykkelitenen Skrevet 22. februar 2013 Forfatter #389 Del Skrevet 22. februar 2013 Men hvis du ikke ønsker at folk skal bruke tingene dine så burde du ikke ha det ute i fellesarealene... Jeg har en del fint kjøkkenutstyr(håndmikser, stavmikser, kjøkkenvekt osv) som jeg er ganske redd for skal bli ødelagt. Så de tingene har jeg på rommet mitt, så kan romkameratene mine spørre om å låne de. Noe de selvfølgelig får Denne lærte roomien min ganske kjapt når hun bodde i studentboligene. En gang glemte hun wokpannen sin ute og den var borte leeeeeenge. Når den først kom tilbake var store deler av teflonbelegget borte. Samme med håndmixeren, ene tyskeren gikk stadig i skapet hennes og tok den ut og når den da ble ødelagt la hun den tilbake og lot som ingen ting... Det at alle hadde sett henne bruke den var ikke relevant. 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Gjest Skrevet 22. februar 2013 #390 Del Skrevet 22. februar 2013 Det går mer strøm på å varme opp ett stort rom fra veldig kaldt til veldig varmt (som hun jeg siterte opplevde), enn å holde en gjevn temperatur (forutsatt at den ikke er glodvarm, dvs rundt 18-19 grader for de fleste). Man kan så klart skru litt ned på natten eller når folk ikke er der, men lar man rommet bli kaldt er man gått i strømmfellen da det er når ovnene varmer opp rommet den bruker mest energi, ikke når den har fått rommet på riktig temp. Men vitsen er borte om man har strømmen på konstant 25 og varmere, som de jeg bor sammen med.... Du blander kW og kWh. Det går mer effekt på å varme ett rom fra kaldt, men du bruker mer energi (strøm) og får høyere regning om du holder rommet jevnt høyt i temperatur. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Gjest Skrevet 22. februar 2013 #391 Del Skrevet 22. februar 2013 Hadde han hel plater du tok, eller måtte du spise ned de du kjøpte til de ble like som de du hadde tatt? Sa aldri noe til ham, men han må ha lurt da halvspiste skokoladeplater plutselig var hele igjen Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Sugar&Spice Skrevet 13. mars 2013 #392 Del Skrevet 13. mars 2013 Det er ikke greit at det ligger bæsj i do når jeg kommer for å tisse. 4 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Leifern Skrevet 13. mars 2013 #393 Del Skrevet 13. mars 2013 Du blander kW og kWh. Det går mer effekt på å varme ett rom fra kaldt, men du bruker mer energi (strøm) og får høyere regning om du holder rommet jevnt høyt i temperatur. Korrekt. Det sier selv at strømregninga blir lavere om man lar temperaturen falle noe når man sover/ikke er hjemme. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Alice123 Skrevet 13. mars 2013 #394 Del Skrevet 13. mars 2013 Herregud så mye sykt det er der ute.... Jeg har bodd i et svært trangt kollektiv, og i et år delte jeg rom med en annen jente, og hun gråt hver eneste natt. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 13. mars 2013 #395 Del Skrevet 13. mars 2013 i et år delte jeg rom med en annen jente, og hun gråt hver eneste natt. Og du lå bare og hørte på hver eneste natt uten å forsøke å få fatt på hva som gjorde at hun hadde det så vondt? Nice... Anonym poster: e7eb94289902f2b28e0eedd3e28d8554 7 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Alice123 Skrevet 13. mars 2013 #396 Del Skrevet 13. mars 2013 Og du lå bare og hørte på hver eneste natt uten å forsøke å få fatt på hva som gjorde at hun hadde det så vondt? Nice... Anonym poster: e7eb94289902f2b28e0eedd3e28d8554 Jeg visste utmerket godt hvorfor hun gråt, og det var ingenting jeg kunne gjøre med det. Hun nektet forøvrlig å ha noe med meg å gjøre, ettersom jeg er bifil og hun ekstremt homofob. Jeg kunne jo finne på å voldta henne om hun smilte til meg. 15 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Sugar&Spice Skrevet 13. mars 2013 #397 Del Skrevet 13. mars 2013 Jeg visste utmerket godt hvorfor hun gråt, og det var ingenting jeg kunne gjøre med det. Hun nektet forøvrlig å ha noe med meg å gjøre, ettersom jeg er bifil og hun ekstremt homofob. Jeg kunne jo finne på å voldta henne om hun smilte til meg. Fniste litt av denne kommentaren....... Håper det går bedre med jenta nå da! Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Alice123 Skrevet 13. mars 2013 #398 Del Skrevet 13. mars 2013 Fniste litt av denne kommentaren....... Håper det går bedre med jenta nå da! Det er mange år siden vi bodde sammen. Naturlig nok vet jeg ikke helt hva som skjedde med henne etter hun flyttet Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 13. mars 2013 #399 Del Skrevet 13. mars 2013 Det er mange år siden vi bodde sammen. Naturlig nok vet jeg ikke helt hva som skjedde med henne etter hun flyttet Men hva var grunnen da? Kjærlighetssorg? Du kunne jo rådet henne til å oppsøkt psykolog? Fikk vondt av henne :/ Anonym poster: e7eb94289902f2b28e0eedd3e28d8554 2 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Alice123 Skrevet 13. mars 2013 #400 Del Skrevet 13. mars 2013 Men hva var grunnen da? Kjærlighetssorg? Du kunne jo rådet henne til å oppsøkt psykolog? Fikk vondt av henne :/ Anonym poster: e7eb94289902f2b28e0eedd3e28d8554 Hun hadde hjemlengsel, og kom fra en annen kant av verden. Jeg hadde i utgangspunktet vondt av henne og prøvde å trøste, men det forsvant ganske fort når det viste seg hvor vemmelig hun kunne være mot meg pga legning. 3 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå