Gå til innhold

Pene mennesker får automatisk mer respekt?

Fremhevede innlegg

Skrevet

Ja, er det virkelig sånn? Feks i jobbsammenheng?

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Ikke automatisk respekt. Men pene mennesker blir generelt behandlet på en finere måte.

• Liker 3
Skrevet

Henger nok sammen med selvsikkerheten "pene" mennesker utstråler.

Gjest MorAase
Skrevet

Ikke mer respekt, men flere fordeler.

• Liker 1
Skrevet

Pene mennesker blir behandlet bedre enn stygge mennesker, og det gjelder overalt. Det har tilogmed blitt forsket på hvordan foreldre behandler sine stygge barn og pene barn - og de stygge barna får røffere behandling enn de pene.

Pene får nok mer respekt på den måten at andre vil bli likt av dem, høre på dem, er villige til å godta forslagene deres osv.

• Liker 1
Gjest Gorgonzola
Skrevet

Ikke automatisk mer respekt men mer goodwill og større aksept og tålmodighet for kritikkverdige forhold.

• Liker 1
Skrevet

Hmm, jeg er faktisk ikke enig - Jeg får ikke automatisk mer respekt, føler at jeg må bevise hva jeg kan og ikke bare surfe på utseendet. Det holder ikke i lengden. Noen av mine sjefer hadde ikke så store forvetninger til meg og har i ettertid sagt at de ble veldig overrasket over arbeidet jeg gjorde og hvor skarp jeg egentlig var. De tenkte vel at en med langt hår og dådyrvipper ikke kunne gjøre en strålende jobb.

Skrevet

jeg er det du kan kale pent meneske.

faktisk er jeg så pen at jeg for mensker som tar for å vere pene til se stygge ut.

så hos meg vikker det andre veien.

Skrevet

Da må jeg være veldig stygg.. fordi jeg blir behandlet dårlig av de fleste..

Skrevet

Ikke respekt, men mer velvilje hos andre.

Skrevet

Hmm, jeg er faktisk ikke enig - Jeg får ikke automatisk mer respekt, føler at jeg må bevise hva jeg kan og ikke bare surfe på utseendet. Det holder ikke i lengden. Noen av mine sjefer hadde ikke så store forvetninger til meg og har i ettertid sagt at de ble veldig overrasket over arbeidet jeg gjorde og hvor skarp jeg egentlig var. De tenkte vel at en med langt hår og dådyrvipper ikke kunne gjøre en strålende jobb.

Jeg jobbet med ei som så stereotypisk "bimbo" ut. Mange trodde hun var dum og deilig, og ble derfor overrasket når de ble motbevist. Hun var kjempehyggelig og smart, men folk dømte henne pga. utseende. Ikke fordi hun var pen (man kan være pen, men fremdeles se profesjonell ut), men fordi hun fremstilte seg selv som en stereotype mange ser på som mindre intelligent.

Jeg synes det er trist at det er sånn, samtidig som jeg forstår det. Folk dømmer meg automatisk fordi jeg har en uvanlig hårfarge (jeg er pen, og håret mitt ser alltid stelt ut - det er bare en unormal farge). I bunn og grunn er det jo jeg som velger å farge det denne fargen, men det jeg synes er merkelig er at det virker som om (fremmede) folk tror de har rettigheter til å kommentere det (både positivt og negativt) selv om de aldri ville gjort det samme dersom jeg hadde en normal hårfarge. Tror folk med mange/store/synlige tatoveringer opplever litt av det samme.

Skrevet

Jeg skal gi deg respekt jeg!!!%%##¤#""/&

Pene gutter ja, kanskje.

Pene jenter derimot... for å make my point: i mine to siste (og foreløpig eneste) jobber har sjefene prøvd seg på meg. Respekt du liksom.

Dessuten føler jeg at folk stempler pene jenter som dumme, for så å avkrefte dette etterhvert som de innser at det ikke er tilfellet.

Skrevet

Ja, nettopp! Sjefene mine ble også overrasket over at jeg var mer enn bare en pyntegjenstand. Hvorfor de ansatte meg i det hele tatt hører en annen historie med...

Skrevet

Det er ikke bare positivt å ha et ytre som tiltrekker seg andre. For meg har det vært mest negativt og jeg slet med å passe inn. Jenter har alltid vært stygge med meg. Mobbet meg, tennte fyr på håret mitt osv. Jeg tror det er pga min personlighet at jeg har fått mye oppmerksomhet som er en trusel for andre jenter. Jeg har hørt flere ganger at ja men du er mer en et glansbilde du og blir overasket når de blir kjennt med meg og finner ut at jeg er ganske så jornær og oppegående jente.

Det kan nok stemme at det er lettere å få jobber med et pent yrke. Det spørst hvilken yrke man jobber i, men det viktigste er jo hvordan en person er og er man dom og deilig så kommer man jo ikke gjennom på et intervju en gang..

Skrevet

Ikke mer respekt, men mer godvilje. De opplever nok mer "vind i seilene" og "flaks" enn vi andre gjør. Også tror jeg at ting ordner seg mer for de enn oss vanlige, uten at de trenger å jobbe seg ihjel.

Skrevet

Jeg skal gi deg respekt jeg!!!%%##¤#""/&

Pene gutter ja, kanskje.

Pene jenter derimot... for å make my point: i mine to siste (og foreløpig eneste) jobber har sjefene prøvd seg på meg. Respekt du liksom.

Dessuten føler jeg at folk stempler pene jenter som dumme, for så å avkrefte dette etterhvert som de innser at det ikke er tilfellet.

Vakre kvinner blir stemplet som dumme fordi de er skumle når de er smarte.

Skrevet

Ikke nødvendigvis. Det kommer an på hva du mener med pene mennesker. Har man bleket håret platina, ser søt i ansiktet og går med lyserosa er det jo ikke alltid at det veier på positivt.

Om man har på seg klassiske, pene klær som ikke skiller seg ut, ser ordentlig ut og ja, er en relativt flott person utseendemessig, så tror jeg dette gir mer respekt.

• Liker 1
Skrevet (endret)

.

Endret av Ruto
  • Liker 2
Skrevet

Jeg tror nok det har noe med utstrålingen din å gjøre. Jeg merker selv forskjellen mellom å gå ut med og uten sminke. Også klær kan ha veldig stor betydning :)

Så utsende alene tror jeg ikke vil gjøre den store forskjellen!

• Liker 1
Skrevet

En venninne av meg er veldig pen. Hun kan gå med en søppelsekk usminket og være like pen som før,

mens jeg må sminke meg og kle meg for å være like pen.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...