Gå til innhold

Strikke skjerf/hals

Anbefalte innlegg

Skrevet

Hei skal strikke en sånn svær hals som jeg han ta rundt hodet mange ganger som ser ut som et skjerf. Har kjøpt naturgarn eller hva det heter på sparkjøp, står det passer best med pinner str 6. Jeg kjøpte en rundpinn str 7, vil ha det litt løst. Hvor mange masker skal jeg legge opp om jeg vil ha det tre ganger rundt halsen? Tenker å strikke "to rette, en vrang" hele veien rundt. Høres det greit ut eller? Lenge siden jeg har strikket noe no! :fnise:

• Liker 1
Videoannonse
Annonse
Skrevet

Hei skal strikke en sånn svær hals som jeg han ta rundt hodet mange ganger som ser ut som et skjerf. Har kjøpt naturgarn eller hva det heter på sparkjøp, står det passer best med pinner str 6. Jeg kjøpte en rundpinn str 7, vil ha det litt løst. Hvor mange masker skal jeg legge opp om jeg vil ha det tre ganger rundt halsen? Tenker å strikke "to rette, en vrang" hele veien rundt. Høres det greit ut eller? Lenge siden jeg har strikket noe no! :fnise:

Ellers tror jeg patenstrikk passer? Skal du strikke i lengden, slik at det du legger opp blir bredden? I så fall legger du opp til du syns det ser så passe bredt ut.

Skrevet

Tenkte å strikke i lengden, blir jo MASSE masker, men eneste måten jeg får strikket den "rund" i en bit, skal jo ikke sy den sammen etterpå :)

• Liker 1
Skrevet

Ok, skjønner. En stor sirkel altså.

Har ikke annet forslag enn at du legger opp og måler på deg under veis. Blir ikke helt korrekt, men tror den da kommer til å bli litt lenger enn den måler. Ser for meg at det fort kan bli 200 masker, ihvertfall...

Skrevet

Du må ha hvartfall 200 masker... :) jeg spurte ei i en stikkebutikk for en stund siden og hun anbefalte meg 170 masker mener jeg det var, men trur ikke dette var mer enn to ganger rundt da... men du kan jo prøvestrikke å se litt da :)

Skrevet

Vel, jeg ville strikket et langt skjerf og deretter sydd endene sammen. Det vil jo bli lettere å legge opp og håndtere underveis, og du vil jo ha større kontroll over hvor langt det blir.

Skrevet (endret)

Vel, jeg ville strikket et langt skjerf og deretter sydd endene sammen. Det vil jo bli lettere å legge opp og håndtere underveis, og du vil jo ha større kontroll over hvor langt det blir.

Ja, det er nok lettest. Men da går "rillene" på langs, og ikke på tvers som kanskje er det peneste.

Men det spørs om det skal strikkes to rette, to vragne, eller to rette og en vrang osv...

Jeg så det nå, to rette og to vrange :)

Endret av Kontormus
Skrevet

Jeg har akkurat strikket et slikt ett som går to ganger rundt, og med litt tynnere garn enn det ser ut som om du har, la jeg opp 180 masker. Tipper 210-220 vil funke.

Skrevet

Har nylig strikket to med alpakkagarn, har da stikket i lengden med to rett og to vrange på pinne 9. la opp 50 masker og brukte tre garn. Det ble superlækkert :takke:

Skrevet

Du må nesten strikke en prøvelapp. Kjedelig å ende opp med en hals som absolutt ikke passer.

Legg opp 15-20 masker og strikk minst 4-5 cm. Så måler du hvor mange masker det går på 10 cm i bredden. Snurr målebåndet tre ganger rundt halsen sånn passe løst som du tror halsen skal ligge og regn ut hvor mange masker du trenger. Målt lengde / 10 * så mange masker du telte = så mange masker du må legge opp.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...