Gå til innhold

Fremhevede innlegg

Skrevet

Jeg lurer på hva 18.00 er.? Altså er det 6 PM eller 6 AM?

Videoannonse
Annonse
Gjest Rastl0s
Skrevet

6 PM ja. PM er fra kl 12 (noon) til kvelden igjen (kl 12), og fra 12 til 12 på dagen igjen er det AM.

Skrevet

AM = after midnight

PM = pefore midnight

• Liker 2
Skrevet

Tusen takk for raskt svar!

Gjest Rastl0s
Skrevet

AM = after midnight

PM = pefore midnight

Before midnight mener du vel?

AM og PM er fra Latin...

AM = ante meridiem

PM = post meridiem

• Liker 2
Skrevet

Nei. Det er PM, altså pefore midnight ;)

• Liker 2
Gjest Rastl0s
Skrevet

Vet ikke om du tuller er seriøs, men det er ikke noe som heter pefore... På engelsk blir det before mn. Men bokstavene er fra latin, som jeg sa. Selv om AM stemmer med bokstavene på engelsk, gjør ikke PM det...

• Liker 1
Skrevet

AM-called ante meridiem (a.m., English: "before midday") and post meridiem (p.m., English: "after midday").

• Liker 1
Skrevet

Eller - PM => Past Midday (grei huskeregel for de som ikke kan latin)

• Liker 1
Skrevet

Eller Av Med dyna og På Med dyna. Altså am og pm

• Liker 3
Skrevet

Jeg tenker alfabetisk, jeg. Am kommer først og er altså morgen, Pm er sist og er kveld. (veldig banal forklaring, men ja.....)

:)

• Liker 1
Skrevet

Vet ikke om du tuller er seriøs, men det er ikke noe som heter pefore... På engelsk blir det before mn. Men bokstavene er fra latin, som jeg sa. Selv om AM stemmer med bokstavene på engelsk, gjør ikke PM det...

Det er jo bare en huskeregel... Jo mer tullete, jo lettere å huske!

• Liker 2
Skrevet

Jeg er ganske sikker på at hun tuller. Det er jo bare en enkel huskeregel, jeg synes faktisk den var kjempefin :fnise:

Gjest Rastl0s
Skrevet

Det kan være en huskeregel ja :P Men det visste ikke jeg ;)

Skrevet

Nei. Det er PM, altså pefore midnight ;)

har alltid tenkt P-en står for pre midnight jeg :P

men kan hende am/pm kommer fra det latinske

Skrevet

AM = after midnight

PM = pefore midnight

AM - after midnight

PM - past midday

:jepp:

• Liker 1
Skrevet

Jeg har aldri klart å huske eller forstå de latinske benevnelsene, så jeg har alltid tenkt After Midnight og Pre-Mednight. Enkelt å huske på den måten, selv om det er feil. Bruker jo bare AM/PM uansett. :)

Skrevet

Funker fint som huskeregel. Bruker en lignende tankerekke selv.

AM/PM er noe herk, og er det første jeg må sette opp (velge bort), om jeg kjøper ei ny klokke. De fleste klokker er infisert med det tullet.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...