AnonymBruker Skrevet 24. oktober 2011 #1 Skrevet 24. oktober 2011 Jeg har aldri slitt med halsbettenelser o.l. Men opplever ofte at mandlene er litt betente, og at de er irriterte. Ikke verdens undergang, men hadde jo vært like greit å fjerne de. Er det vanskelig å få gjennomslag for det når man ikke har hatt noen store problemer med de?
Pemille Skrevet 24. oktober 2011 #2 Skrevet 24. oktober 2011 Jeg hadde ikke masse problemer, men slet litt med hulrom bak dem som gjorde at bakterier festet seg. Var ikke noe problem å få henvisning, og jeg tok dem med laser. Det tar 15 min og man slipper narkose og innleggelse. Det var imidlertid ganske vondt etterpå, så belag deg på sykemelding og smertestillende. (Jeg var bra etter ca 14 dager tror jeg.)
AnonymBruker Skrevet 24. oktober 2011 #3 Skrevet 24. oktober 2011 På privatklinikk kan du vel få gjort det bare ved å betale for det. Jeg har hatt mye problemer med mandlene opp igjennom, betente, syk, antibiotika. Derfor fikk jeg fjernet de. Noen leger er strengere enn andre, så du får nesten bare høre deg fram.
AnonymBruker Skrevet 24. oktober 2011 #4 Skrevet 24. oktober 2011 Takk for svar. Ja, men privat er vel veldig dyrt? Akkuratt sånne hulrom har jeg også. Veldig irriterende. Da skal jeg høre med legen min om det er noen mulighet. Men hvordan fjernes de med laser? Er det midlertidig eller blir de helt borte?
ara Skrevet 24. oktober 2011 #5 Skrevet 24. oktober 2011 Jeg har slitt og sliter fortsatt med hovne mandler og snorking fordi jeg blir så tett. Jeg får ikke lov å ta mandlene..Dårlig gjort..Måtte til og med sove med elektroder over hele kroppen og slange i nesa for å bevise snorking og dårlig søvn og enda holdt det ikke.... Jeg må bare slite med det eller gå til privatklinikk, men det har jeg absolutt ikke råd til!
AnonymBruker Skrevet 24. oktober 2011 #6 Skrevet 24. oktober 2011 Snodig at det er så forskjell på leger. Min lege sa at selv om mandlene på en måte har den funksjonen at de er første stopp for forkjølelser osv og første ledd i immunforsvaret, om de skaper mer problemer enn de gjør godt så er det bare å fjerne de. Etter at jeg fjernet de har jeg kun vært syk 2 ganger, og det er nå 5 år siden. Før det var det mye værre. Jeg hadde gått til en annen lege hvis jeg var dere... Har ikke peiling på å fjerne med laser...
ninuska_ Skrevet 24. oktober 2011 #7 Skrevet 24. oktober 2011 (endret) Legen min mener man må ta antibiotika fire eller flere ganger i løpet av to år for at man skal få vurdert de fjernet. Legen min nekter å ta mine og jeg har gått på antibiotika 4 ganger i løpet av et år. Det kunne vært fem, men den ene var infeksjon (streptokokker) som vi lot gå over av seg selv. Ellers har jeg vel vært syk med feber og sår i halsen uten påvist streptokokker fire ganger i tillegg til disse. Så det blir nå 9 ganger med sykdom i løpet av ett år - en gang hver måned utenom sommermånedene faktisk. Hvor jeg ligger utslått i en til to uker. Jeg forstår at de ikke tar lett på at man skal operere de ut, men jeg syns at når de er så i veien at de påvirker allmenntilstand og vanlig funksjon i hverdagen, at det er noe som må vurderes lenge før de to årene er gått. Det er en påkjenning å prøve å studere og jobbe i tillegg, men.. han mener at en regel er en regel. Han sendte meg til ØNH-spesialist, som mente at mandlene så veldig fine ut, og da var det ikke mer å gjøre. Enn å gi meg resept på antibiotika som jeg kan bruke som det passer meg- noe jeg absolutt ikke vil Endret 24. oktober 2011 av ninuska_
Pemille Skrevet 1. november 2011 #8 Skrevet 1. november 2011 Jeg var aldri syk, men hadde problemer med mandlene likevel, som nevnt over. Jeg gikk til legen og hadde navnet til "laserlegen" med meg, og fikk bare en henvisning dit. Ikke noe mer hokus pokus. Om det er bra eller ikke vet jeg ikke, men så lett var det i alle fall for meg.
AnonymBruker Skrevet 1. november 2011 #9 Skrevet 1. november 2011 Jeg var aldri syk, men har hele livet slitt med snorking/tungpusting, vanskelig å puste ved forkjølelse o.l. Som 21-åring gikk jeg til legen, som sendte meg rett til spesialist (privatklinikk som hadde avtale med det offentlige). Jeg forklarte problemet til spesialisten, og da han så på dem sa han at de var enorme og at han anbefalte operasjon. Noen uker sener opererte jeg dem bort. Jeg fikk full narkose (sovnet i alle fall), og hadde vondt i ca. 1,5-2 uker. Jeg har aldri sett større mandler enn mine. De dekket omtrent 2/3 av "pusterøret"/røret ned i halsen når man så i speilet, når jeg var frisk. Etter fjerningen er snorkeproblemet helt borte, og jeg sliter ikke med å puste når jeg er forkjølet.
AnonymBruker Skrevet 1. november 2011 #10 Skrevet 1. november 2011 Jeg fikk full narkose (sovnet i alle fall), og hadde vondt i ca. 1,5-2 uker. Ja, dette er da helt normalt
Fremhevede innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå