Pepperkakesmulen Skrevet 24. oktober 2011 #1 Skrevet 24. oktober 2011 Hei Jeg går første året mitt med studiespesialiserende på vgs. Jeg merker at jeg angrer på førstevalget mitt (når det kommer til valg av skole). Mye har endret seg fra jeg søkte skole (i mars), og jeg lurer derfor på om det bare er spesielle grunnlag som gjør at man får bytte skole? Jeg har størsteparten av nettverket mitt på den andre skolen jeg vil bytte til. Har fått kjennskap på den skolen jeg går nå, men jeg kjenner fortsatt at jeg ikke trives like godt som jeg vet jeg ville gjort på denne andre skolen. Jeg slet litt med depresjon i begynnelsen av skoleåret (hadde en kjip sommer, trenger ikke gå inn på det), men det har jeg klart å komme meg ut av. Var hos lege et par ganger i August, og da kom jeg meg på rettere spor. Jeg har gode karakterer, og hadde ikke hatt noe problem med å komme inn på den andre skolen dersom jeg hadde satt opp denne som førstevalg. Men som sagt, så ble månedene etter skolevalget annerledes enn jeg hadde sett for meg. Jeg skjønner egentlig ikke helt hvorfor jeg valgte denne skolen jeg går på nå, for av 100 elever på trinnet (fra ifjor) så er det kun borti 10 personer som går på skolen jeg går på nå. Noen av dere tenker sikkert at jeg må vente, at jeg må ha tålmodighet og prøve å fokusere på å få et annet nettverk på denne skolen. Men det er ikke det jeg lurer på. Jeg lurer på hvordan skolebytte fungerer. Er det noen som har byttet skole etter 1.semester på vgs? Eller noen som har noe å komme med?
Fandenivoldsk Skrevet 24. oktober 2011 #3 Skrevet 24. oktober 2011 (endret) Litt usikker her, vet at for å bytte linje er fristen 1.oktober, men når det gjelder skole.. tror jeg ville tatt en prat med rådgiver om det er plass på den andre skolen, er det kanskje mulig. Endret 24. oktober 2011 av Fnisu
Pepperkakesmulen Skrevet 24. oktober 2011 Forfatter #4 Skrevet 24. oktober 2011 Litt usikker her, vet at for å bytte linje er fristen 1.oktober, men når det gjelder skole.. tror jeg ville tatt en prat med rådgiver om det er plass på den andre skolen, er det kanskje mulig. Takk for hjelp. Skal prøve å komme i kontakt med rådgiveren på skolen.
Kite Skrevet 24. oktober 2011 #5 Skrevet 24. oktober 2011 Jeg vurderte selv å bytte linje etter å ha gått etpar uker på vg1, og snakket med rådgiveren min.. Hun sa at det var fullt mulig så lenge skolen jeg ville til hadde plass og ville ta i mot meg.... Det er viktig at du tenker nøye gjennom et sånt valg før du gjør det, for det er dumt hvis du angrer på det etter å ha byttet. Jeg valgte å ikke bytte likevel, og vg2 på den yrkesveien jeg hadde valgt ble helt fantastisk i forhold til det første året! Så tenk nøye gjennom det før du eventuelt bestemmer deg. Snakk med rådgiver, og spørr han/henne om råd. Du kan også ringe til den skolen du ønsker å gå på, og høre om det er mulig å komme inn. Eventuelt når siste frist for å bytte til deres skole er. Mange skoler har "interne" faste tider for sånt. Snakk gjerne om hva du ønsker å gjøre etter vgs, og hvilke interesser du har og sånn.. Da er det lettere å få et overblikk!
Gjest Solsmil Skrevet 24. oktober 2011 #6 Skrevet 24. oktober 2011 så lenge det er samme linje det er snakk om, og skolen har ledig plass, så burde det ikke være noe problem. (og så er det en STOR fordel hvis skolen du vil begynne på ligger i samme fylke som den du går på nå, ligger i...)
AnonymBruker Skrevet 25. oktober 2011 #7 Skrevet 25. oktober 2011 Du kan ikke bytte midt i skoleåret uten særskilt grunn og det ville heller ikke være lurt da undervisningsplanen varierer. Man har ikke semestre med fastsatt læreplan på VGS. Men selvsagt, snakk med studieveilederen.
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå