Gå til innhold

Morten Abel - Hode over vannet.

Anbefalte innlegg

Gjest badeand1
Skrevet

Hørte på radioen istad, at Hodet over vannet ikke spilles på radio lenger, etter det som skjedde 22.juli. Hvorfor ikke? Teksten har jo ingenting med terror og skyting å gjøre. (?)

• Liker 1
Skrevet

Øh? På hvilken kanal sa de dette?

En av mine favorittsanger..

• Liker 1
Gjest Elfrida
Skrevet

Hæ? Å holde hodet over vannet er et idiom som betyr at man akkurat klarer seg, på den ene eller andre måten, ofte økonomisk, men også i mange andre sammenhenger. Det har jo ingenting med å faktisk være ute i vannet å gjøre, selv om det i filmen var koblet til det.

• Liker 2
Skrevet

"Nede på bunnen i det mørke hav.

Sitter en liten djevel og gråter.

Og vi synes alle synd på han,

til han begynner å le.

Da først ser vi alvoret i det.

Er det mørke skyer på himmelen,

som kommer seilende med vinden.

Ref:

Og solen skulle stått opp og varmet min kropp,

men den har allerede gått ned,

gått ned i havet et sted.

Og hvordan føles det å være levende

Jo takk du, så lenge jeg flyter

Og hvordan føles det å være svevende

Jo takk du, så lenge jeg holder

Og Hvordan føles det å være levende

Jo takk du, så lenge jeg holder, hodet over vannet

Vi hører det blafrer i flaggermusvinger.

De er lette å fange, men vi kan ikke sitte stille lenger.

Det er til månen vi må forholde oss.

Den er som sne, når det glitrer i vannet.

Og mye skjer mellom fire vegger.

Vi tenker, det er visst derfor vi er.

Ref:

Og solen skulle stått opp og varmet min kropp,

men den har allerede gått ned,

gått ned i havet et sted.

Og hvordan føles det å være levende

Jo takk du, så lenge jeg flyter

Og hvordan føles det å være svevende

Jo takk du, så lenge jeg holder

Og Hvordan føles det å være levende

Jo takk du, så lenge jeg holder, hodet over vannet"

Gjest badeand1
Skrevet

Øh? På hvilken kanal sa de dette?

En av mine favorittsanger..

Husker jeg ikke, men en av de "store".

Trooor det var radio Norge..

Skrevet

Kan det være pga de som svømte? Eller, jeg vet ikke..

Skrevet

Jeg må innrømme at jeg aldri har skjønt deler av teksten.

Vi skjønner alvoret i hva når djelvelen ler etter at han har grått? Vi syns jo allerede synd på ham, så da burde vi jo skjønne alvoret allerede? Hvorfor skal vi forholde oss til månen? :gjeiper:

Dessuten har jeg alltid trodd at det er flaggermusene som ikke kan sitte stille lenge! :fnise:

Når det er sagt hørtes det kjemperart ut, sangen er jo gammal, man kan ikke overtolke alt!

• Liker 3
Gjest badeand1
Skrevet

Kan det være pga de som svømte? Eller, jeg vet ikke..

Hmm, jaa, det virker jo litt logisk det. Men er da flere sanger som handler om vann?

Skrevet

Mener jeg har hørt den på p4 i høst i alle fall.

Skrevet

Om man skal overtolke sanger, kan jo hvilken som helst sang bli twista til å minne om 22. juli. :roll:

• Liker 9
Skrevet

Vet ikke om jeg har hørt den på radio i det siste, men jeg ser ingen grunn til at den ikke skal kunne spilles.

Man ønsker å gå tilbake til det normale livet, og da kan man ikke forby alle sanger som har "vann" i teksten.

• Liker 1
Skrevet

Jeg skjønner at sanger som All my friends are dead kanskje ikke blir spilt på en stund, men denne sangen virker jo uskyldig og fin. De fleste syns at sanger som Mitt lille land og Til ungdommen er de som er vanskeligst å høre på, og de spilles jo på radio.

• Liker 3
Gjest Consensio
Skrevet

Håper inderlig at du hørte feil eller noe, for eller blir dette bare for dumt...

Nå er jeg drittlei av at de roper at vi skal stå sammen, reise oss etter tragedien, fortsette demokratien etc etc.... men samtidig så kansellerer de episoder på TV, stopper enkelte sanger m.m. (samtidig som at enda verre filmer og slikt blir vist på andre TV-kanaler)

• Liker 3
Skrevet

Når man leser teksten er det ikke vanskelig å skjønne at den sangen ikke er ok å spille nå.

• Liker 1
Gjest Consensio
Skrevet

Når man leser teksten er det ikke vanskelig å skjønne at den sangen ikke er ok å spille nå.

Hva med alt annet som blir avspilt på radio og tv som kan på en eller annen måte av en eller annen person kobles til 22/7 ? Skal vi bare stenge ned alt og spille sørgesanger?

• Liker 2
Annonse
Gjest Elfrida
Skrevet (endret)
Skal vi bare stenge ned alt og spille sørgesanger?
Det er jo verre med sørgesanger! Bedre å ikke spille noenting, og ikke si noen ting da! Man vet jo aldri hva som kan utløse en sorgreaksjon, og sorgreakjoner er fy fy, det kan vi ikke ha.

:ironi:

Endret av Elfrida
  • Liker 4
Gjest badeand1
Skrevet

Håper inderlig at du hørte feil eller noe, for eller blir dette bare for dumt...

Nå er jeg drittlei av at de roper at vi skal stå sammen, reise oss etter tragedien, fortsette demokratien etc etc.... men samtidig så kansellerer de episoder på TV, stopper enkelte sanger m.m. (samtidig som at enda verre filmer og slikt blir vist på andre TV-kanaler)

Jeg hørte ikke feil.:)

Gjest badeand1
Skrevet

Bare pga vannet?

Please explain.

• Liker 2
Skrevet

Ble i hvert fall spilt på P1 Østlandsendingens Lang Lunsj kl 1137 i dag.

Kan uansett ikke skjønne at man skal la være å spille musikk selv om 22. juli-hendelsen er aldri så tragisk.

• Liker 2

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...