Gå til innhold

Strekk i låret

Anbefalte innlegg

Gjest VesleMars
Skrevet

Gjør vondt i låret når jeg feks går i trapper, eller reiser meg opp...

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Gjør vondt i låret når jeg feks går i trapper, eller reiser meg opp...

Hvis du har strekk i låret bør du ta det rolig med treningen. Når fikk du strekken? Fikk du iset og lagt på kompress etter skaden?

Skrevet (endret)

Vær forsiktig om du har en strekk. Gi det et par dagers hvile og start med rolig powerwalking inntil smerten er borte. Først da bør du starte med rolig joggetur igjen.

Endret av *Maja*
Gjest VesleMars
Skrevet

Tusen takk for svar. Merket det etter joggetur på lørdagen. Men var verre igår. Får heller prøve å gå meg en tur til det blir bedre. Merker det gjør vondt hvis jeg hopper.

Skrevet

Tusen takk for svar. Merket det etter joggetur på lørdagen. Men var verre igår. Får heller prøve å gå meg en tur til det blir bedre. Merker det gjør vondt hvis jeg hopper.

Hvis du ikke merket det før etter treningen så er det ingen alvorlig strekk. Da er det bare en liten strekk eller kanskje lårhøne du har pådratt deg. Du kan fint trene dersom det ikke gjør direkte vondt å bevege seg. Et tips er å forsøke oppvarmingen og se om smerten gir seg. Andre indikasjoner på skader kan være blåmerker i muskelfestene eller andre tegn på blødning under huden.

For all det ikke TØY dersom det er i det minste vondt.

Tips til senere:

Akutt strekk arter seg ofte smertefullt og gjør at du må stoppe aktiviteten umiddelbart. Da bør man iverkesette "RICE" Rest Ice Compression Elevation. Egentlig er det viktigste REST og Compression. Det andre er ikke like viktig. De færreste har med seg kompresjonsbandasje ute mens de løper, men påfør det så snart du har anledning. Ligg med foten høyt om natten.

Har du mistanke om alvorlig eller total avrivning bør du ta turen til legevakten.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...