AnonymBruker Skrevet 24. oktober 2011 #1 Skrevet 24. oktober 2011 Jeg bor i et annet europeisk land hvor et kjent firma har base for kundeservice, logistikk, order etc fra butikker. Da de fikk høre at jeg var fra Norge, uten å reagere på at jeg er derfra, sa de at de norske kundene var tverre og krevde mye. I tillegg var de misfornøyde og hadde aldri en hyggelig tone når de ringte. Hva er dette? Dette er et firma som jobber med 21 europeiske land, hvorpå det er enighet at de norske kundene er omtrent forferdelige å ha med å gjøre. Hvorfor er vi sånn? Dette er jo generaliseringstråden, men det må jo være noe med det når denne bedriften som tar vare på alle disse landene markerer Norge som en veldig irriterende kunde. Kanskje på tide å ikke tro vi er kongen på haugen her i verden? 1
tralalei Skrevet 24. oktober 2011 #2 Skrevet 24. oktober 2011 TRor det er ganske enkelt fordi det finnes så mange rike nordmenn og da oppfører man seg annerledes enn hvis en ikke har penger, men jeg vet ikke ass¨å
tralalei Skrevet 24. oktober 2011 #3 Skrevet 24. oktober 2011 Men m\å leggge til at VELDIG mange nordmenn har for vane å klage endel, men absolutt ikke alle, vet ikke jeg asså 2
Tropic Skrevet 24. oktober 2011 #4 Skrevet 24. oktober 2011 Min teori er at norske kunder er svært storforlangende fordi vi kan være det! De aller fleste i Norge har god råd og vi har derfor ofte råd til å være en storforlangende kunde, noe som fører til at vi ofte er frekke, storforlangende og frekke. Har selv jobbet på kundesenter i Norge og det er sykt hvor lite kunder finner seg i. De mener de kan gjøre som de vil, ikke betale regninger i tide, ikke lese kontrakten sin osv osv, men om vi har litt tekniske problemer EN dag, eller 1 time så er det verdens undergang! 3
Gjest Spinell Skrevet 24. oktober 2011 #5 Skrevet 24. oktober 2011 Det kan nok gjerne være som de over har nevnt, men jeg tror i tillegg at det kan ha med en aldri så liten "språklig kulturkollisjon" å gjøre. Vi nordmenn har bruker jo langt færre høflighetsfraser og tiltaleformer enn hva som er vanlig i mange andre land. Det er lite "excuse me, sir" og "please" i vår uttryksmåte til daglig. Ikke er vi særlig store på small-talk, og det å pakke inn budskapet, heller. Denne mangelen på kulturforståelse bidrar helt sikkert til at nordmenn oppfattes som uhøflige og lite hyggelige, selv om en nordmann selv mener at h*n har uttrykt seg på en helt normal måte. 5
AnonymBruker Skrevet 24. oktober 2011 #6 Skrevet 24. oktober 2011 Det kan så være at dere er inne på noe. Dog har jeg selv jobbet med kundeservice, bedrift til bedrift, og folk var ofte veldig korte på telefonen. Det er som om det er en defensiv holdning med en gang kundeservicepersonen plukker opp telefonen. Av og til hadde jeg følelsen av at personen i andre enden trodde jeg var født av firmaet jeg jobbet for, og at jeg "bare" var en serviceperson. Min erfaring med norske kunder på telefonen er at det en holdning som "ikke kødd med meg altså" oppstår hver gang de ringer til kundeservice. Jeg tenkte det kanskje bare var meg som har følt det slik, men nå sa jo disse folkene idag at det var et kjent fenomen. Det synes jeg er lite hyggelig for oss. 1
AnonymBruker Skrevet 24. oktober 2011 #7 Skrevet 24. oktober 2011 Jeg jobbet med kundeservice og hadde kunder fra Scandinavia, Storbritannia og Irland. Når det gjaldt kundene fra Norge virket det som om de ventet mye lenger med å ringe support/service enn andre land. Det var aldri bagateller de ringte for (stort sett), og innen de ringte hadde de ofte brukt masse tid på å fikse problemene sjøl, blitt irriterte, mer irriterte osv, før de fant ut at dette fikk de ikke til og ringte inn til oss som siste løsning. Jeg tror nok mange hadde ”manna” seg opp litt før de ringte også. Britene ringte inn i hytt og pine for ingenting, problemene deres var enklere å løse, og siden de heller ikke hadde prøvd å løse problemene på egenhånd først, var de mindre irriterte da de ringte inn. 1
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå