Yvonne86 Skrevet 24. oktober 2011 #1 Skrevet 24. oktober 2011 Jeg trener på Sats, og er foreløpig bare på gruppetimer. Synes dette er kjempegøy og det får meg hvertfall opp av sofaen, men har skjønt at det ikke gir noe sånn kjempeuttelling. Ønsker å få litt mer definerte muskler, og styrke kroppen generelt. Får nervesammenbrudd bare av å tenke på å skulle trene i styrkerommet Tenkte derfor at jeg skulle forsøke en time med en personlig trener, for å få et program som er tilpasset det jeg ønsker å oppnå og for å bli litt tryggere i styrkerommet :-) Er det noen som har erfaringer med bruk av personlig trener? Hva har de hjulpet deg med? Fikk du et programm du ble fornøyd med? Fokuserte de noe på kost? Vet jeg kan spørre om dette på Sats også, men greit å høre fra noen som ikke tjener noe på det
KaffeLars Skrevet 24. oktober 2011 #2 Skrevet 24. oktober 2011 (endret) Be om å bli instruert i et opplegg du kan gjøre hjemme med enkle midler. Du må nok kjøpe en smalbenk, en stang og noen vekter til hjemmebruk. Hos XXL koster det ganske lite. Ikke kjøp en sånn dyr maskin før du er dønn sikker på at at du får det til som du vil. Treningsutstyr er det mange som har og ikke bruker. Mye kan lages med et par taustumper og to tiliters vannkanner. Kjøp en bok om kosthold og en om vekttrening. På bibliotekene finnes både bøker og DVD. På Youtube masse filmer. Les og finn ut først og be om råd etterpå. Du må vite hva som er aktuelt å skaffe seg av utstyr og forstå hva trener snakker om. Ta med bøkene og merk av det du vil ha demonstrert. Så får du prøvd det i praksis og sett om det tiltaler deg. Har du flaks, så kanskje en venn vil gjøre det samme? Best å være to eller tre som kan sjekke at du gjør det riktig og effektivt. http://www.deich.folkebibl.no/cgi-bin/websok?tnr=737525 http://www.amazon.com/Shaping-Weights-Dummies-Tracy-York/dp/B0006GAORC/ref=sr_1_1?ie=UTF8&qid=1319463054&sr=8-1 http://www.xxl.no/hjemmetrening/trimutstyr/vekter-manualer/vektkoffert-1044092 Endret 24. oktober 2011 av KaffeLars
Gjest Rastl0s Skrevet 24. oktober 2011 #3 Skrevet 24. oktober 2011 Helt ærlig; jeg ville satt meg inn i styrketrening og meldt meg inn i treningsforum.no, og sett over div. styrkeprogrammer som allerede er satt opp med prosentvis utregning av startvekt osv. Det finnes dårlige PT-er også... Og selv om du betaler masse for en PT betyr ikke det at du kan få minst like mye ut av treninga om du finner et passende program på nett og setter deg litt inn i det.
Supraspinatus Skrevet 24. oktober 2011 #4 Skrevet 24. oktober 2011 @KaffeLars: Hvorfor skal TS kjøpe masse treningsutstyr for å trene hjemme når hun er medlem på Sats? Én PT-time er for lite for å sette opp et bra trenings- og kostholdsprogram. Det er ingen formelle krav for å kunne kalle seg personlig trener, og derfor vil kvaliteten på hjelpen du får variere. Les gjennom hvilken utdannelse treneren har. Jeg ville forventet minst en bachelor i idrett, fysioterapi, eller tilsv. Jeg ville også rådet deg til å følge et allerede ferdiglaget program. Personlig tilpasning ender stort sett bare opp med fiasko eller noen sånne enkle senterspesifikke program som egentlig ikke er tilpasset, men bare virker som. Få PT-en til å lære deg teknikken i baseøvelsene som utføres med vektstang. Du trenger ikke instruksjon for å bruke en maskin. De har som oftest bruksanvisninger klistret på. Få også treneren til å vise deg stretching-øvelser du kan trene for å få bedre mobilitet dersom du ikke har god mobilitet allerede. Begynn med lette vekter. Lette vekter med en gradvis økning gir deg god tid til å trene teknikk og gir et godt grunnlang. 1
Yvonne86 Skrevet 24. oktober 2011 Forfatter #5 Skrevet 24. oktober 2011 Trening hjemme tror jeg ikke er noe for meg, er ikke strukturert nok til det. Og veldig redd for å gjøre noe feil. Skal nok klare å komme over angsten for styrkebøllene Men uansett hvor mye kompetanse PTen har, så må vel vedkommede være erfaren nok til å kunne sette opp et program? De får vel ikke den tittelen uten videre? På treningsforumer for man jo greie tips, men det beste er vel en person som fysisk kan se meg? Jeg går nemlig ikke ut i det rommet uten å vite hva jeg skal gjøre Så hvis det ikke blir PT så blir det kun gruppetimer fremover også
Yvonne86 Skrevet 24. oktober 2011 Forfatter #6 Skrevet 24. oktober 2011 @KaffeLars: Hvorfor skal TS kjøpe masse treningsutstyr for å trene hjemme når hun er medlem på Sats? Én PT-time er for lite for å sette opp et bra trenings- og kostholdsprogram. Det er ingen formelle krav for å kunne kalle seg personlig trener, og derfor vil kvaliteten på hjelpen du får variere. Les gjennom hvilken utdannelse treneren har. Jeg ville forventet minst en bachelor i idrett, fysioterapi, eller tilsv. Jeg ville også rådet deg til å følge et allerede ferdiglaget program. Personlig tilpasning ender stort sett bare opp med fiasko eller noen sånne enkle senterspesifikke program som egentlig ikke er tilpasset, men bare virker som. Få PT-en til å lære deg teknikken i baseøvelsene som utføres med vektstang. Du trenger ikke instruksjon for å bruke en maskin. De har som oftest bruksanvisninger klistret på. Få også treneren til å vise deg stretching-øvelser du kan trene for å få bedre mobilitet dersom du ikke har god mobilitet allerede. Begynn med lette vekter. Lette vekter med en gradvis økning gir deg god tid til å trene teknikk og gir et godt grunnlang. Takk Hjemmetrening er uaktuelt Jeg har trent gruppetimer i ca 2,5 år, og dette har også vært styrketimer. Så akkuratt dette med hvilke øvelser som er lurt vet jeg vel egentlig, men jeg ønsker et mer personlig tilpasset program som jeg kan følge over en viss tidsperiode.. Trodde dette var det PTene gjorde? Hvis mobilitet er det samme som bevegelighet/indre styrke så trener jeg yoga to ganger i uken og føler jeg blir ganske så beveget der
Gjest Rastl0s Skrevet 24. oktober 2011 #7 Skrevet 24. oktober 2011 Må forresten anbefale noen øvelser om du har lyst til å trene hele kroppen TS... Militærpress Benkpress Knebøy Markløft Disse trenger ikke å være tunge, og ikke tro du blir Arnold etter et år med disse øvelsene, men det er nok de aller beste øvelsene. Istedet for å pumpe biceps ved å curle, tren heller framoverlendt roing f.eks. for det tar på rygg og biceps og du kan legge på mer vekter = du blir sterkere enn om du kjører curls med f.eks. en 5 kg manual... Anbefaler: 5/3/1 RYP Mark rippetoe's program SL 5x5 NÅ kan du heller høre med PT eller noen du kjenner som driver med vekter for å lære skikkelig teknikk, for det er viktig når du gjør disse øvelsene...
Supraspinatus Skrevet 24. oktober 2011 #8 Skrevet 24. oktober 2011 Takk Hjemmetrening er uaktuelt Jeg har trent gruppetimer i ca 2,5 år, og dette har også vært styrketimer. Så akkuratt dette med hvilke øvelser som er lurt vet jeg vel egentlig, men jeg ønsker et mer personlig tilpasset program som jeg kan følge over en viss tidsperiode.. Trodde dette var det PTene gjorde? Hvis mobilitet er det samme som bevegelighet/indre styrke så trener jeg yoga to ganger i uken og føler jeg blir ganske så beveget der PTer er bare en trener som gir litt nærmere oppfølging enn på gruppetrening. Det har egentlig ingenting for seg at de skal sette opp et treningsprogram for deg. De kan imidlertid veilede deg i programmet ditt. Det finnes mange veldig bra treningsprogrammer der ute. Det viktigste med et ferdiglaget program er at progresjonen er forhåndsbestemt. Det er ikke sikkert du klarer å følge progresjonen etter punkt og prikke, men du kan i nesten alle tilfeller følge prinsippene. Av bra programmer jeg har prøvd kan jeg anbefale SL 5x5 og RYP. Du sier du ikke har behov for å få vist korrekt utførte baseøvelser. Da går jeg ut i fra at du har god teknikk i markløft, benkpress, skulderpress/militærpress, pullups, knebøy/frontbøy. Da kan du ta det steget videre å få dem til å lære deg olympiske løft som "clean & jerk" (støt) og "snatch" (rykk). Begge disse øvelsene er helkroppsøvelser. Hele kroppen i én øvelse.
Gjest Rastl0s Skrevet 24. oktober 2011 #9 Skrevet 24. oktober 2011 Trening hjemme tror jeg ikke er noe for meg, er ikke strukturert nok til det. Og veldig redd for å gjøre noe feil. Skal nok klare å komme over angsten for styrkebøllene Men uansett hvor mye kompetanse PTen har, så må vel vedkommede være erfaren nok til å kunne sette opp et program? De får vel ikke den tittelen uten videre? På treningsforumer for man jo greie tips, men det beste er vel en person som fysisk kan se meg? Jeg går nemlig ikke ut i det rommet uten å vite hva jeg skal gjøre Så hvis det ikke blir PT så blir det kun gruppetimer fremover også Jeg har sett PT-ene på studioet mitt løfte med heeelt feil teknikk. DVS alle har ikke peiling. er mange sentre som bare ansetter folk... Alt det jeg kan har jeg lest meg opp til og erfart. Trent masse, feilet mye og lært mye! I f.eks. markløft for å ta et eksempel så har jeg helt perfekt teknikk, men det har jeg lært meg selv ved å studere teknikk og lese masse om utførelse. Til og med jeg kan sette opp treningsprogram. Men det gjør det ikke noe bedre enn de som finnes på nett helt gratis. De jeg anbefaler har jeg prøvd selv og vet er bra.
Timar Skrevet 24. oktober 2011 #10 Skrevet 24. oktober 2011 Her var det mye dårlige svar! Jeg trener også på treningssenter, og ønsket et ekstra treningspuff. Kjøpte meg derfor en pakke med 20 25-minutters PT-timer (ikke sats). Fikk en fantastisk flott PT som viser meg stadig nye øvelser, men samtidig er de så enkle at de er effektive. Det verste er at det er morsomt også Og veldig, veldig effektivt. Merka forskjell etter et par timer! Sette opp styrkeprogram kan du få hjelp til av treningsveilederne på sats. Disse er gratis, og skal være en del av tilbudet ditt. Så kan du heller betale en pt for å pushe deg skikkelig igjennom, slik at du får erfart hvor mye du faktisk greier å ta, hvis du MÅ! Lykke til! 1
KaffeLars Skrevet 24. oktober 2011 #11 Skrevet 24. oktober 2011 Hvor mye koster det på Sats, og hvor mye penger har vi? Hvor mye reisetid er akseptabelt. Er vi naboen til Sats og søkkrike så er det ikke problem. Sats tar i mot penga. Andre får bedre resultater hjemme. De har vel god disiplin?
Rødtoppen86 Skrevet 24. oktober 2011 #12 Skrevet 24. oktober 2011 Vil absolutt anbefale deg å trene i styrkeavdelingen DU har helt rett i at det gir mye bedre effekt enn gruppetimer som er mer lagt opp som kondisjon med høyt tempo. Jeg er så heldig å ha venner som har drevet med seriøs styrketrening, så jeg fikk hjelp av dem. Du har ingen venner som kan hjelpe deg? Jeg har ingen erfaring med PT, men det jeg har sett på treningssenter rundt omkring er ikke oppløftende. Hva hjelper det om passe stor dame er personlig trener og skal få deg i form? Har lite tro på en person som selv ikke har bra kropp, for da brenner de ikke for yrket sitt. Jeg synes det koster mye mer enn det er verdt, og mange av disse personlige trenerne har lite utdannelse. Noen senter tilbyr et slags kurs de tar, og vips kan de kalle seg for PT. Finnes nok mange gode trenere der ute som kan sakene sine og er gode til å motivere, men jeg har inntrykket av at de er i undertall og ikke jobber på sats/spenst/elixia.
Yvonne86 Skrevet 24. oktober 2011 Forfatter #13 Skrevet 24. oktober 2011 Hm, litt forskjellige svar her nå da, men konkluderer vel med at jeg legger bort ideen om pt.. Noen her som har et ålreit ukesopplegg til meg da? Trener 5 dager i uka, vil fortsette med det. Gjerne kobmbinert med gruppetimer. Er normalbygget, 162 høy, 55 kg. Tips?
bergans Skrevet 24. oktober 2011 #14 Skrevet 24. oktober 2011 (endret) Jeg syes ogs å det var mye bastant og negativt her. Ja, det finnes dårlige PTer, har fått hakeslepp til gangs et par ganger. Det finnes også psykologer som aldri burde få gå fritt omkring, og lærere som ødelegger oppveksten. Men det finnes dyktige, erfarne PTer som virkelig kan jobben sin og som setter sin ære i å investere i nettopp din framgang. Det jeg synes de fleste er veldig flinke til (dvs det jeg som tilskuer observerer) er at de motiverer, tilpasser etter DINE mål og er åpne for tilbakemeldinger. Slik jeg har forstått det så kan du fint betale for noen enkelttimer, og så heller se om du trives med opplegget og ikke minst PTen. Har heller ikke helt skjønt hvorfor det eneste som skal til for å bli sk sterk er knebøy, benkpress/militærpress, pullups og markløft. Du kan bli sterk på uendelig mange måter, men svært mange av disse muskelkara låser seg totalt inn i baseøvelseboksen, og ser ikke annet enn ei benk og en stang. Hvis du tenker mer funksjonelt (hvor ofte er det du trenger å presse din egen kroppsvekt +++ liggende?), så bruk slynge, stabilitetsball, kettlebells, tabbatha/kryssfit, kabel, bråsterk og så mye mer. For all del, utfall og markløft er øvelser jeg bruker mye, men å åpne øynene for litt andre innfallsvinkler enn standardiserte styrkeprogram på nett kan faktisk gi motivasjon og styrke på helt andre nivå (og ingen PC kan si om du har rett teknikk). Endret 24. oktober 2011 av bergans 1
Kite Skrevet 24. oktober 2011 #15 Skrevet 24. oktober 2011 Leser bloggen til ei som har personlig trener, hun er fornøyd: LINK
Dragonfly84 Skrevet 24. oktober 2011 #16 Skrevet 24. oktober 2011 Jeg syns PT var en kjempefin måte å komme meg inn i frivektavdelingen på og få litt mål og mening med treninga. Min PT er utdanna som fysioterapeut og finner mange bra øvelser som passer til mine mål og begrensninger (herpa knær). Så jeg vil absolutt si at det fins bra PT'er også! Du kan jo sjekke utdannelsen til de forskjellige PT'ene som jobber på senteret ditt før du bestemmer deg
Leifr Skrevet 25. oktober 2011 #17 Skrevet 25. oktober 2011 Ja, det finnes dårlige PTer, har fått hakeslepp til gangs et par ganger. Det finnes også psykologer som aldri burde få gå fritt omkring, og lærere som ødelegger oppveksten. Men det finnes dyktige, erfarne PTer som virkelig kan jobben sin og som setter sin ære i å investere i nettopp din framgang. Problemet er at det er vanskelig å se forskjell på gode og elendige PTer med mindre man allerede selv har en god del kunnskap om trening.
charlott Skrevet 25. oktober 2011 #18 Skrevet 25. oktober 2011 Hei, jeg tror det er kjempeide å få seg en PT! I tillegg til faglig veiledning kan det også gi deg ekstra motivasjon. Selvsagt finnes det mindre bra PT'ere, men på svarene her virker det jo som det er regelen, noe det selvsagt ikke er.
Fredogfred Skrevet 25. oktober 2011 #19 Skrevet 25. oktober 2011 De enkelte ting som oppvarming, riktig pust, pause, ikkeoverbelaste ... og kontakte med flinke trenere med god erfaring.
Yvonne86 Skrevet 25. oktober 2011 Forfatter #20 Skrevet 25. oktober 2011 Hele Pt gjengen på mitt Sats senter har èn utdanning: Personlig trener fra Norges Toppidrettshøyskole Dette er ikke godt nok hvis jeg forstår riktig?
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå