Gå til innhold

Når "oppdaterer" bankene sine kunders folkeregistrerte adresser? - Årlig? Eller fortløpende?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Heisann

Jeg lurer på når bankene "oppdaterer" sine kunders folkeregistrerte adresser? - Årlig? Eller fortløpende?

Jeg har nylig flyttet hjemmefra til utlandet, men har ikke meldt permanent adresse-endring i folkeregisteret enda, jeg skal gjøre det snart... (Foreldrene mine videresender alle brev til meg så lenge, så det er ikke noe problem, og det er ikke ulovlig å vente litt med adresseendring til utlandet, det sa de til meg på Skatteetaten).

Jeg har et lite forbrukslån (25000) og jeg er redd for at banken min skal si opp lånet mitt med én gang de ser at jeg er permanent utflyttet fra Norge... Ok, kanskje er jeg litt paranoid... :(

Men, jeg vil derfor helst ikke at banken min skal få vite at jeg har flyttet med det aller første... Jeg har hørt at noen banker oppdaterer sine kunders adresse kun én gang årlig, f.eks 1 januar... Så hvis jeg venter med å melde flytting til 5 januar 2012, så får ikke banken vite om min flytting før 1 januar 2013 (med mindre jeg informerer banken selv...)

Noen som vet noe mer om dette? I så fall, HJERTELIG takk for helpen :rodmer: , jeg går rundt og har vondt i magen av bekymring... :tristbla: Og jeg tør ikke ringe til banken og spørre om dette.

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Du må jo betjene lånet ditt, og så lenge du gjør det vil jeg ikke tro at banken sier opp lånet ditt.

Skrevet

Hvorfor skulle de si opp lånet fordi du flytter? Så lenge du fortsetter å betjene det er det da ingen grunn til det.

Skrevet

Det er sikkert oftere enn 1 gang i året. Da vi flyttet og meldte til Folkeregisteret, snakket jeg med banken og så sa de at de oppdaterer 1 gang i måneden. Jeg tror ikke det spiller noe rolle hvor du bor, så lenge du betjener lånet ditt.

Skrevet

TS her.

Ja, jeg skal selvfølgelig betale avdragene som vanlig.

Jeg har også et bankkort fra samme bank som går ut i september 2012, og da må de jo sende meg et nytt kort, og da ser jeg for meg at de vil nekte meg det, siden jeg da må registrere kortet på en utenlandsk adresse... Ser liksom for meg at de vil si opp hele kundeforholdet og sende meg inkasso etc på lånet mitt. Litt paranoid kanskje... :blush:

Skrevet

Da vi flyttet og meldte til Folkeregisteret, snakket jeg med banken og så sa de at de oppdaterer 1 gang i måneden.

Får jeg spørre hvilken bank du har? :)

Skrevet

Får jeg spørre hvilken bank du har? :)

DNB Nor.

Skrevet

Jeg tror ikke du trenger å bekymre deg for. Det varierer kanskje fra bank til bank når de oppdaterer adressene, min bank oppdaterte ganske raskt etter at jeg meldte flytting til utlandet i alle fall.

De sier ikke opp lånet ditt fordi du bor i utlandet. Det er mange med lån i norske banker som bor i utlandet. Jeg har selv bodd i utlandet i fire år, og har lån i norsk bank (som jeg betjener selvfølgelig).

De fleste banker sender også kredittkort til folkeregistrert adresse i utlandet. Hvis ikke, kan du opprette en "sikker alternativ adresse" i nettbanken (foreldrene dine sin), så sender de det dit.

Ikke bekymre deg unødig :klemmer:

Skrevet

Jeg tror ikke du trenger å bekymre deg for. Det varierer kanskje fra bank til bank når de oppdaterer adressene, min bank oppdaterte ganske raskt etter at jeg meldte flytting til utlandet i alle fall.

De sier ikke opp lånet ditt fordi du bor i utlandet. Det er mange med lån i norske banker som bor i utlandet. Jeg har selv bodd i utlandet i fire år, og har lån i norsk bank (som jeg betjener selvfølgelig).

De fleste banker sender også kredittkort til folkeregistrert adresse i utlandet. Hvis ikke, kan du opprette en "sikker alternativ adresse" i nettbanken (foreldrene dine sin), så sender de det dit.

Ikke bekymre deg unødig :klemmer:

TS her.

Tusen takk for alle svar så langt! :klemmer: Nå føler jeg meg litt roligere...

Lånet mitt er i NORDEA og jeg vet av erfaring at Nordea er en ganske "grådig" bank, f.eks sa de opp kredittkortet til en venninne av meg fordi hun overtrakk det med 90 kroner og ventet litt for lenge med å betale månedens avdrag, så hun fikk inkasso på hele kortet på tross av at hun var en god betaler unntatt akkurat den feilen. Det er lett å bli skremt av slike historier... :(

Jeg har også et studielån i Lånekassen, men det bekymrer jeg meg ikke for, vet at det går fint ann å bo i utlandet og betjene norsk studielån derfra.

Men, Nordea...jeg stoler ikke på de..har litt dårlig personlig erfaring med de som jobber i banken der også. :sukk:

Skrevet

DNB Nor.

Adressene blir oppdatert ca en gang i uka. Det er mange kunder i Dnb NOR som har adresse i utlandet uten at det er noe problem.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...