Gå til innhold

Veldig varm, og svetter om natten

Anbefalte innlegg

Skrevet

Jeg har i det siste hatt perioder hvor jeg har vært ekstremt varm. Jeg har våknet om natten av at svetten renner over hele kroppen, lake svett. Og fra jeg har våknet og litt utover dagen har jeg vært unormalt varm. Når jeg går på skolen (20 min) og kommer fram til skolen må jeg kle av meg alt og bare sitte i boksa og singletten.

Jeg har hatt anoreksi, da frøs jeg mye! er frisk i dag.

Skrevet

Jeg er ikke utdannet innenfor medisin, men min lekmannshypotese er som følger: En "flink" anorektiker får etterhvert veldig lite underhudsfett, og også lite muskelmasse. Vanligvis er det sånn at muskelcellene produserer varme og fettcellene holder på den. Når man har lite av begge deler fryser man lett. Da vil jeg tro at kroppen skrur opp den varmeproduksjonen som er igjen i muskelcellene for å fryse minst mulig.

Dette henger igjen hos deg. Det tar tid før termostaten får justert seg ned. Det blir omtrent som en jeg kjenner som var FN-soldat i Midtøsten i flere måneder. Da han kom tilbake til Norge var det vinter her, og da frøs han vettet av seg, selv om han er en stor og kraftig kar. Kroppens termostat var stilt inn på sommertemperaturer i Midtøsten, ikke på vintertemperaturer i Norge.

Hvor lang tid det tar før dette normaliserer seg hos deg har jeg ikke noe godt anslag på. Fortsett å spise normale mengder mat, så går det seg nok til etterhvert.

• Liker 1
Skrevet

Tusen takk for svar. Det som er så rart er at når jeg var syk frøs jeg fryktelig mye, ca 1 måned etter at jeg var frisk fikk jeg mer og mer tilbake den normale kroppstemperaturen og mensen kom også tilbake. Har har helt siden jeg ble frisk spist normalt, men er lei av å være så tynn, så for noen uker siden satte jeg opp en matplan som er noe over mitt kaloribahov, så jeg spiser en del, og tenker kanskje at det har noe med det å gjøre. Altså at kroppen min pluteslig fikk så mye mer mat enn hva den var vant med, eller Evt at det har med forbrenningen min å gjøre. For jeg sliter veldig med å gå opp i vekt.

Skrevet

Tusen takk for svar. Det som er så rart er at når jeg var syk frøs jeg fryktelig mye, ca 1 måned etter at jeg var frisk fikk jeg mer og mer tilbake den normale kroppstemperaturen og mensen kom også tilbake. Har har helt siden jeg ble frisk spist normalt, men er lei av å være så tynn, så for noen uker siden satte jeg opp en matplan som er noe over mitt kaloribahov, så jeg spiser en del, og tenker kanskje at det har noe med det å gjøre. Altså at kroppen min pluteslig fikk så mye mer mat enn hva den var vant med, eller Evt at det har med forbrenningen min å gjøre. For jeg sliter veldig med å gå opp i vekt.

Det blir kanskje litt som å sammenligne når jeg har spisedager(trener og spiser veldig sunt i hverdagene), og når jeg da får i meg raske karbs, sukker etc så SKYTER forbrenningen min opp og jeg blir ekstrem varm. Blodårene pumper og jeg får kjemepsynlige årer.

Så vil tror det er litt av det samme med deg, at kroppen din plutselig får litt ekstra kalorioverskudd....? Samt som Lance skrev, at kroppen trenger tid til å normalisere seg.

Skrevet

Ja det kan sikkert stemme, hørtes ikke så ulogisk ut :)

Skrevet

Du bør gå til legen. Nattesvette kan være et symptom på alvorlig sykdom.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...