Gå til innhold

Hvor vanlig er det med kvinnelieg overgripere?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Jeg har gått hele livet og bare hørt om mannlige overgripere, men den dagen jeg hørte om kvinnelige ble jeg litt sjokkert, selv om jeg skjønte at det faktisk er ganske vanlig. Tingen er at man prater ikke om kvinnelige overgripere siden kvinnen som oftes er omsorgspersonen for barnet og liksom skal beskytte barnet sitt mot mannlige overgripere ... jah ...

Jeg har faktisk hørt om at både mor og far til det samme barnet kan gjøre overgrep mot barnet sitt begge to ... snakk om å få et slag under beltestedet(for barnet)!

Selv ble jeg, som barn, misbrukt av en fremmed mann èn gang. Dette gikk så innpå meg at jeg som voksen er redd for at noen skal beskylde meg for å være kvinnelig overgriper.

Liker ikke passe andres barn, ifrykt for dette. Har ikke barn selv ... men det vil tiden vise.

Videoannonse
Annonse
Skrevet

æsj ja har en pedofil mor. vil ikke snakke om det. hilsen jente 27

Skrevet
Alvdalsaken var historisk. Ikke fordi det er nytt at kvinner begår seksuelle overgrep mot barn, men fordi det er nytt at kvinners seksuelle overgrep mot barn blir synliggjort og sanksjonert i det norske samfunnet.
Skrevet

Har hørt at ca. 20 prosent er kvinner.

80 prosent er menn.

Var en forsker som fortalte dette.

Skrevet

Men hvordan klarer en kvinne å gjøre overgrip mot sin egen datter eller andre jenter eller sine egen sønn eller andre gutter?

Jeg skjønner kanskje litt hva de kan finne på med gutter, men hva finner de på med jenter?

Skrevet

Men hvordan klarer en kvinne å gjøre overgrip mot sin egen datter eller andre jenter eller sine egen sønn eller andre gutter?

Jeg skjønner kanskje litt hva de kan finne på med gutter, men hva finner de på med jenter?

Neivel? Hva er det du ikke skjønner da? Man kan vel voldta noen osv uten at pikken er innvolvert vel..

• Liker 1
Skrevet

Det er det vel ingen grunn til å diskutere...

• Liker 3
Skrevet

nå er du ekkel. trenger du virkelig detaljer om det. det får du ikke. hvis du fortsetter tror jeg du er pedofil

• Liker 1
Skrevet

nå er du ekkel. trenger du virkelig detaljer om det. det får du ikke. hvis du fortsetter tror jeg du er pedofil

Veldig enig!

Og om noen her skulle finne på å gå i detalj i beskrivelse enten det gjelder overgrep mot gutter eller jenter må vi rapportere det så fort vi kan og håpe moderator er veldig kjapp med å slette.

• Liker 1
Skrevet

Hvis man beskriver hvordan en kvinne kan være en overgriper så skal det slettes?

WTF :overrasket:

Har noen lest artikkelen som jeg linket til?

Ifølge psykolog Julia Hislop møter unge gutter forventninger til seksualitet som kan gjøre det vanskelig for dem å avgjøre om en seksuell erfaring med en kvinne, uansett hvor ubehagelig, er å regne som et tilfelle av misbruk – eller et lykketreff. I min studie fremkom forvirringen slik........

Så da skal man dysse ned det hele fordi man spekulerer i at det kanskje sitter en pedo og spør om detaljer, snakk om å være paranoid og veldig satt i hva som er og blir.. overgrep av menn når man tror at dette i neste ledd er runkemateriale for grisete pedofile menn som lurer intetanende ofre... WTF :sjokkert:

Skrevet

Neivel? Hva er det du ikke skjønner da? Man kan vel voldta noen osv uten at pikken er innvolvert vel..

Nei, jeg forstår det vel bare ikke ...

Skrevet

Jeg er forresten ikke pedofil ...

Skrevet

regner med du er veldig ung. spør moren din hva lesbiske gjør

Skrevet

Hvis man beskriver hvordan en kvinne kan være en overgriper så skal det slettes?

WTF :overrasket:

Har noen lest artikkelen som jeg linket til?

Så da skal man dysse ned det hele fordi man spekulerer i at det kanskje sitter en pedo og spør om detaljer, snakk om å være paranoid og veldig satt i hva som er og blir.. overgrep av menn når man tror at dette i neste ledd er runkemateriale for grisete pedofile menn som lurer intetanende ofre... WTF :sjokkert:

Uansett om overgriperen er mann eller kvinne så er detaljer rundt overgrepet helt unødvendig. Et overgrep er et overgrep og noe alle her inne tar avstand fra.

Diskusjonen rundt overgrep kan tas, men detaljerte beskrivelser har ingenting for seg og er ikke godt for noe i et forum.

Skrevet

OK, men tror det ble mer spurt om ting som ikke direkte blir sett på som seksuellt på en måte.

Fra artikkelen:

Studier på feltet viser at noen få barn lever i en hverdag der de må slikke, beføle, intimvaske eller på andre måter seksuelt tilfredsstille kvinner i sine omgivelser. Disse barna må fanges opp av hjelpeapparatet, og for at det skal skje må det være bevissthet om at de eksisterer. Det trengs både mer forskning, mer mediedekning – og et mer informert helsetilbud til de som lever med slik historikk.

-

Kvinners overgrep mot voksne menn kan skje på mange måter. Alexander og Eskild opplevde det gjennom henholdsvis sexpress og trusler.

-

Eskilds overgriper gjorde effektivt bruk av oppfatningen om at kvinner umulig kan misbruke menn.

Hvorfor er det slik at kvinners overgrep på en måte er skjult for samfunnet, og hvilke mekanismer muliggjør videre misbruk?

Jeg tipper at hvis man prøver å belyse dette så blir det sporenstrks slettet, da kan slike opplysninger med hjemmel i KGs regelverk kan slettes og alle puster lettet ut. Seksuelle overgrep fra kvinner er belagt med stort tabu, og det er ennå langt igjen før de som har vært utsatt for overgrep fra kvinner kan komme til orde på samme måte som de som har vært utsatt for overgrep fra menn. Alle vet som sagt hvordan menn er, det får liksom holde.....

De som har opplevd overgrep fra begge kjønn mener at overgrepene fra kvinner var verst. En grunn til dette kan være det enorme normbruddet misbruket representerer. Men det er mulig at det skammelige ved overgrep fra kvinner også har å gjøre med synet på kvinnelig seksualitet.

Hva kommer det av at det er så vanskelig å se vekk fra stereotypene når det gjelder seksuelle overgrep?

Da blir det faen meg rett og slett patetisk!!!

En må klare å skille snørr fra tårer, men noe av grunnen er vel dette:

Uklare grenser

De fleste mødre har et fysisk nært forhold til sine barn. Både kos og kroppslig intimitet i forbindelse med stell inngår i omsorgsrollen og vi tolererer stor grad av dette mellom mor og barn.

Dermed kan det være vanskelig og forvirrende for barnet å oppfatte det når grensene for normal, god omsorg, krenkes, ifølge Bremnes.

«Johannes» forteller at overgrepene fra moren begynte som kos og lek og etter hvert utviklet seg til samleier.

– Dette er hva vi betegner som ”grooming” – overgriperen bygger et tillitsforhold til barnet i den hensikt å skulle misbruke det seksuelt, sier Bremnes.

Noen av ofrene forteller om det forvirrende i at overgrepssituasjonene også var sjeldne øyeblikk av fysisk nærhet og oppmerksomhet fra moren. Den eneste gangen «Torill» kan huske at moren så på henne og smilte, var etter et overgrep.

«Johannes» husker også at han koblet samleiene med moren til en form for omsorg.

Bremnes understreker imidlertid at overgrepsrelasjonene hun skriver om ikke kan forstås som normal foreldreomsorg som kommer «ut av kontroll».

http://www.forskning.no/artikler/2010/april/246970

Skrevet

Det var en artikkel om kvinnelige overgripere i A-magasinet for noen måneder siden. Sen gjorde et sterkt inntrykk. Et overgrep er selvsagt grusomt uansett hvem som står bak, men det er ekstremt belastende når det begås av ens nærmeste omsorgsperson. Hvis jeg ikke husker feil var kvinnene ofte alenemødre, og overgrepene fikk da pågå uten at andre oppdaget det. Grensene er ofte også mer utydelige, for eksempel er det flere barn som deler seng med mor lenge enn med far.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...