Xaphan Skrevet 23. oktober 2011 #1 Del Skrevet 23. oktober 2011 Jeg har lyst til å lage meg grøt, og har funnet oppskrift på nettet og sånn. Men så lurer jeg på det her med selve risen. For man kan vel ikke bruke hvilken som helst ris til grøt? I oppskriften står det "risengryn", men jeg bor i utlandet så jeg tviler på at jeg finner ris med den påskriften her. Hva slags type ris burde jeg bruke? Eller har det ikke noe å si? Jeg har aldri laget noe annet enn posegrøt som dere kanskje skjønner Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
-Fisken- Skrevet 24. oktober 2011 #2 Del Skrevet 24. oktober 2011 Du kan bruke vanlig ris, men det vil ikke bli det samme. Kanskje du kan prøve risotto-ris? Man kan i alle fall bruke grøtris til risotto. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 24. oktober 2011 #3 Del Skrevet 24. oktober 2011 Hvis du bor i UK eller tilsvarende kan du bruke "pudding rice": http://www.bbc.co.uk/food/pudding_rice Ellers andre former for rundkornet ris. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
JollyJolly Skrevet 24. oktober 2011 #4 Del Skrevet 24. oktober 2011 Du kan bruke både "pudding rice" og risotto-ris! Det er ris som er rundere og kortere enn vanlig ris. Jeg har laget risgrøt av risottoris mange ganger. YUM risengrøt! Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Spinell Skrevet 24. oktober 2011 #5 Del Skrevet 24. oktober 2011 Bruker man googles oversettelsesverktøy får man forslaget "paella rice" for grøtris. Jeg har ikke handlet grøtris i utlandet, men det kan jo være verdt et forsøk (I en del paellaoppskrifter står det at man kan erstatte paellaris med grøtris hvis man ikke finner det, så begge er sikkert av den rundkornede typen.) Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
fink Skrevet 24. oktober 2011 #6 Del Skrevet 24. oktober 2011 Rundkornet ris er vel cluet. F.eks sushiris. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
KikiEco Skrevet 24. oktober 2011 #7 Del Skrevet 24. oktober 2011 Jeg har benytt jasminris et par ganger og det blir kjempebra. Får lyst på grøt selv nå... Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå