Hedda-78 Skrevet 16. mai 2002 #1 Del Skrevet 16. mai 2002 Eg er kronisk B menneske, og elskar å sove lenge om morgonen. Eg fungerar rett og slett ikkje om eg må stå opp kl sju. Men kjærasten min meiner at det ikkje er noko som heiter A og B- menneske, det finnast ikkje noko genetisk eller noko som gjer at vi likar å stå tidleg eller seint opp. Han meiner at det berre er ein vanesak, og om eg prøvde, ville eg klare å få ei (for han) normal døgnrytme. Kva meiner de?12 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Lea Skrevet 16. mai 2002 #2 Del Skrevet 16. mai 2002 Jeg tror at det finnes A og B mennesker og at dette er genetisk i mange tilfeller. MEN jeg tror også at det er en vanesak. Et B-menneske kan gjerne lære seg å stå opp tidlig uten problemer. Er selv et B-mennesker, men dette betyr ikke at jeg sover så lenge. jeg er vant til å stå opp tidlig, men har problemer med å legge meg før klokken tolv eller ett. Jeg strotrives om natten! Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
ElleVille Skrevet 16. mai 2002 #3 Del Skrevet 16. mai 2002 Jeg tror det er en vanesak. Om alle i en familie er A-mennesker for eksempel, så er det vel mer rimelig å trekke slutningen at det er blitt "innlært" i familien, og ikke at det er genetisk! Jeg liker å tro at jeg er kronisk B, men har enkelte perioder der jeg hopper opp klokken 6 og løper meg en tur, for eksempel. Så... tror de fleste ikke har mer "å skylde på" enn dårlige vaner. Synd det!12 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Kinga Skrevet 16. mai 2002 #4 Del Skrevet 16. mai 2002 Har leste en utmerket bok om emnet; dvs "Mennesket og biorytmene", ført i pennen av Ole Didrik Lærum, professor i patologi og tidligere rektor ved Universitetet i Bergen. Han har forøvrig en doktorgrad i filosofi og er ihuga B-menneske. Boken er svært lettlest og anbefales på det varmeste. Vanesak er en ting. Ytre påvirkninger som lys osv. påvirker oss til å produsere hormoner i hjernen som igjen påvirker bl.a. binyrene; alle disse hormonene til sammen påvirker alle kroppens celler. Genetisk er vi forskjellige i evnen til å produsere all slags hormoner, i ulike mengder og gene er også med på å styre syklusene av hormon-utslipp, sammen med tilbakemeldinger fra kroppen. _________________ Vibeke [ Dette Innlegg er endret av: Vibeke den 2002-05-17 00:21 ]1212[ Dette Innlegg er endret av: Vibeke den 2002-05-17 00:22 ] Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
ivanka Skrevet 17. mai 2002 #5 Del Skrevet 17. mai 2002 nåja. noen mennesker våkner halv seks uansett, og noen har vondt for å sove før fire. det er tydeligvis en forskjell på hvordan folk er innretta. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Bertha Skrevet 17. mai 2002 #6 Del Skrevet 17. mai 2002 Jeg har passert de 30 og har til dags dato enda ikke klart å venne meg til å stå opp tidlig. Jeg er og blir trøtt før kl 9, uansett om jeg har sovet 6 eller 12 timer. Men det går det jo utmerket an å leve med. Kun en vanesak både for meg og omgivelser, tror jeg. Dessuten tar jeg igjen på kvelden og natta. Det er min prime time. Folk er forskjellige - sånn er det bare. Derfor tillater jeg meg å være trøtt om morra'n 12 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Anonymous Skrevet 21. mai 2002 #7 Del Skrevet 21. mai 2002 En psykolog jeg snakket med, mente at det ikke finnes A og B mennesker av natur. Vi diskuterte dette fordi jeg hadde lest en artikkel der det ble hevdet at A-mennesker har et biologisk døgn mindre enn 24 timer og B-menneskene et biologisk døgn over 24 timer. Men ifl. det psykologen hadde lært, hadde alle mennesker så og si like lange biologiske døgn. Søvnrytmen vår er styrt av ulike stoffer i kroppen vår (hjernen). Søvnforstyrrelser skyldes ofte en rytmeforstyrrelse i produksjonen av disse stoffene. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Anonymous Skrevet 21. mai 2002 #8 Del Skrevet 21. mai 2002 Jeg vil si at det finnes A og B mennesker. Jeg er B menneske. Å stå opp tidlig er for meg umulig. Når jeg gikk på skolen, så var det vanskelig for meg å komme med opp i 6-7-8 tiden. Jeg har prøvd å venne meg til å stå opp tidlig i løpet av 2 år, men det går ikke. Jeg må ha mellom 10-12 timers søvn for i det hele tatt å fungere. Får jeg mindre enn det, aå fungerer jeg ikke. Jeg "døser" igjennom dagen på en måte. Men selvfølgelig med 2 unger så er det umulig å sove lenge om morgenen og jeg får ikke sove før mellom 2 og 4 på natten. Jeg tror jeg tar disse uttalelsene med en klype salt. Om noen år så har vel forskerne funnet ut at det finnes A og B mennesker og at det er et gen som forårsaker det. Man skal aldri si aldri. Men at jeg er 100% B menneske er sikkert. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Guess What! Skrevet 21. mai 2002 #9 Del Skrevet 21. mai 2002 Det spørs når jeg legger meg !Ukedagene er jo selvsakt den samme tida jeg står opp! Klokka 07:00! Men i helga da legger jeg meg ofte veldig seint. Da er jeg nesten alltid oppe i halv eleve tida...12 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Luna Skrevet 21. mai 2002 #10 Del Skrevet 21. mai 2002 Læreren min sa noe interessant for en tid tilbake. Da hun studerte, kjente hun ei som prøvde ut et lite eksperiment på seg selv. Etter hvert kvartal i året, stilte hun vekkerklokka på ringing et kvarter tidligere. Så etter ett år kunne hun stå opp en time tidligere enn det hun gjorde ett år før. Dette viser jo at det er mulig å venne seg til noe, på lang sikt. Jeg tror egentlig det har mest med vaner/oppdragelse å gjøre. Hva du er vant til, er det du gjør. Sånn generelt, i alle fall. Gamle leggevaner fra barndommen tror jeg henger ved folk, selv når de er kommet litt opp i årene. Jeg er heldigvis et av de menneskene som klarer meg med lite søvn. Å legge meg klokka 1-2 på natta går helt fint det, selv om jeg skal opp klokka 7.30 neste morgen. Dette er bare noe jeg har sett meg nødt til å gjennomføre, siden jeg vanligvis begynner på leksene i 23-tida... men ikke si det til noen. Likevel går det bra. Døgnet har så få timer til alt jeg skal gjøre, så da må jeg ta i bruk timene der man egentlig skal bysselalle. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
ivanka Skrevet 21. mai 2002 #11 Del Skrevet 21. mai 2002 gamle leggevaner fra barndommen du liksom! da jeg var barn måtte jeg legge meg klokka 8 om kvelden, og sto vel opp i 8- tida om morgenen tenker jeg. så hvordan det forklarer at jeg sjelden får sove før i 3-4 tida på natta, vet ikke jeg... må jeg tidlig opp, blir det bare et par timer søvn, men ikke at jeg sovner noe tidligere neste kveld for det. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
waco Skrevet 21. mai 2002 #12 Del Skrevet 21. mai 2002 Luna, den metoden din, ...den som bruker to år på å våkne en halvtime tidligere, så tror jeg heller jeg ville funne på noe annet, hadde ikke giddet å vente seks år på å dra til Moskva hvis du skjønner hva jeg mener? Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
ivanka Skrevet 21. mai 2002 #13 Del Skrevet 21. mai 2002 hi hi. du er inne på noe der, waco. jeg har litt varierende arbeidstid, det siste halvåret før jeg ble sykmeldt(jan.) sto jeg opp 5.30 annenhver dag, og sov til pus kom og satt seg på meg så jeg våknet de andre dagene. dvs langt utpå dagen. da gikk det sånn ca 7 timer mellom tidspunktene jeg sto opp hver dag. jeg må jo være enormt fleksibel i forhold til denne venninnen med et kvarter i kvartalet. særlig fordi at når jeg sto opp 5.30 hadde jeg sovet toppen et par timer.1212[ Dette Innlegg er endret av: ivanka den 2002-05-21 20:11 ] Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Hedda-78 Skrevet 23. mai 2002 Forfatter #14 Del Skrevet 23. mai 2002 Eg har aldri hatt problem med å stå opp når vekkarklokka ringer, eg er ikkje såååå trøtt om morgonen. Men kvar dag lovar eg meg sjølv at i kveld, i kveld skal eg legge meg tidlig. Eg er trøtt til i tolv-ett tida, da begynner eg å våkne, og om kvelden i åtte-nitida er eg i storform. Når klokka nærmar seg elleve og eg eigentleg skulle ha lagt meg, er eg lys våken og kjem meg slett ikkje i seng. Sitt oppe og puslar for meg sjølv, natta er så koselig! I seng i ett- to-tida, og så er det opp kl sju, og eg lovar meg at i kveld!, i kveld skal eg legge meg tidleg... 12 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå