Gå til innhold

Trafikksituvasjon


grinchen

Anbefalte innlegg

Hva tenker dere vis en fyr i en suv passerer dere midt i lyskrysset. Når han kommer inn på veien han skulle inn på, stopper han ruller ned vinduet og roper so long sucker og så gir han så mye gass at hjulene spinner og forsvinner. Hva tenker dere da?

Endret av grinchen
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Det var noen som lurte på hva stopplengden på en bil var hen. Her er det kanskje en liten enkel måte å beregne stopplengden med eksempler.

Stopplengde=lengde i reaksjonstid + lengde under bremsing

Lengde i reaksjonstid er den avstanden bilen kjører i det du oppdager en fare situasjon til du trår på bremsen.

Lengde under bremsing er den avstanden bilen kjører i det du begynner å bremse til

bilen stopper helt.

Her kommer flere begreper som dere må gjøre dere kjent med regne ut etter hvert.

Reaksjonstiden blir beregnet som 1 sekund (standard men den kan variere fra person til person avhengig av hvor oppmerksomme, opplagte og raske de er til å trå på bremsen, dog

ikke under 1 sekund, gamle og handikappede opptil 3 sekunder.) og i 1 sekund kjører bilen

fra 0 til 200 m. avhengig av farten på kjøretøyet.

F. eks: 40 km. i timen utgjør en fart på;

40x1000=40000 m. i timen. 1 km=1000 m.

1 time er 60 minutter og det blir 60x60=3600 sekunder

og avstanden på den bilen med 40 km. i timen på 1 sekund blir:

40000 dividert på 3600 blir 11,11 m. per sekund.

Kjørelengden under bremsing til bilen stopper helt, blir da beregnet slik:

S= V*2xMxG S er bremselengden, V er farten i m. per sekund, *2 er kvadraten

(det vil si gange med seg selv) av farten i m/s, M er egentlig bokstaven my som er en friksjonskoeffisient (bremsekraften til den bilen som er oppgitt av fabrikken som ofte ligger mellom 0,015-0,025) og her er det best å bruke ca. 0,02 for en tilnærmet ideelt resultat av beregningen. Og til slutt G er gravitasjonskraften som er fast satt på

9,81 m/s2.

Her er noen eksempler på hvordan man beregner den totale stopplengden på en bil i varierte hastighetsområder.

40 km/t var 11,11 m/s det vil si bilen kjører 11,11 m i reaksjonstiden til du begynner å bremse. Og avstanden bilen kjører under bremsing er slik:

S=V*2xMxG ---> S= 11,11x11,11x0,02x9,81 ----> S=123,46x0,02x9,81 ---> S=24,22 m.

Totale stopplengden blir da summen av de to verdiene, altså 11,11+24,22=33,33 m.

60 km/t blir farten 60x1000=60000m/t dividert på (60 min.x60sek.) 3600=16,67 m/s.

Det vil si bilen kjører 16,67 m. i reaksjonstiden i det en oppdager faren og begynner å bremse. Avstanden bilen kjører under bremsingen til bilen stopper helt er:

S=16,67x16,67x0,02x9,81 ---> S=277.78x0,02x9,81 ---> S= 54,5 m.

Totale stopplengden er da Ssl=16.67+54,5 ---> Ssl=71 m.

90 km/t blir farten 90000 dividert på 3600=25 m/s

S=25x25x0,02x9,81 ---> S= 625x0,02x9,81 ---> S= 122,62 m.

Totale stopplengden blir da Ssl= S1+S2 ---> Ssl= 25+122,6 ---> Ssl= 147 m.

120 km/t er farten 120000 dividert på 3600= 33,33 m/s.

S=33,33x33,33x0,02x9,81 ---> S= 1111,11x0,02x9,81 ---> S= 218 m.

Totale stopplengden er da Ssl= S1+S2 ---> Ssl= 33,33+218= 251 m.

Håper det har hjulpet litt med å få forståelse av stopplengde og bremselengde beregningen. Lykke til videre alle som skulle trenge det. Hilsen.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Eurodice

Alt du skriver er grundig forklart og eksemplifisert, men jeg må bare beklage at jeg falt ut lenge før jeg kom halvveis :flau: .

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Eurodice

Håper du kommer lenger enn til neste sving!

Ingen fare, jeg har hatt førerkort i mange år, kjørt på de fleste typer veier både sommer og vinter. Reaksjoner skjer instinktivt og automatisk. Jeg har pådratt meg én prikk, jeg kjørte litt for fort.

Endret av Belladonna
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Ingen fare, jeg har hatt førerkort i mange år, kjørt på de fleste typer veier både sommer og vinter. Reaksjoner skjer instinktivt og automatisk. Jeg har pådratt meg én prikk, jeg kjørte litt for fort.

:gjeiper:

Det var mine tanker om situasjonen TS beskrev.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...