grinchen Skrevet 23. oktober 2011 #1 Del Skrevet 23. oktober 2011 (endret) Hva tenker dere vis en fyr i en suv passerer dere midt i lyskrysset. Når han kommer inn på veien han skulle inn på, stopper han ruller ned vinduet og roper so long sucker og så gir han så mye gass at hjulene spinner og forsvinner. Hva tenker dere da? Endret 23. oktober 2011 av grinchen Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Apophis Skrevet 23. oktober 2011 #2 Del Skrevet 23. oktober 2011 Idiot. 3 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
kaptan64 Skrevet 24. oktober 2011 #3 Del Skrevet 24. oktober 2011 Det var noen som lurte på hva stopplengden på en bil var hen. Her er det kanskje en liten enkel måte å beregne stopplengden med eksempler. Stopplengde=lengde i reaksjonstid + lengde under bremsing Lengde i reaksjonstid er den avstanden bilen kjører i det du oppdager en fare situasjon til du trår på bremsen. Lengde under bremsing er den avstanden bilen kjører i det du begynner å bremse til bilen stopper helt. Her kommer flere begreper som dere må gjøre dere kjent med regne ut etter hvert. Reaksjonstiden blir beregnet som 1 sekund (standard men den kan variere fra person til person avhengig av hvor oppmerksomme, opplagte og raske de er til å trå på bremsen, dog ikke under 1 sekund, gamle og handikappede opptil 3 sekunder.) og i 1 sekund kjører bilen fra 0 til 200 m. avhengig av farten på kjøretøyet. F. eks: 40 km. i timen utgjør en fart på; 40x1000=40000 m. i timen. 1 km=1000 m. 1 time er 60 minutter og det blir 60x60=3600 sekunder og avstanden på den bilen med 40 km. i timen på 1 sekund blir: 40000 dividert på 3600 blir 11,11 m. per sekund. Kjørelengden under bremsing til bilen stopper helt, blir da beregnet slik: S= V*2xMxG S er bremselengden, V er farten i m. per sekund, *2 er kvadraten (det vil si gange med seg selv) av farten i m/s, M er egentlig bokstaven my som er en friksjonskoeffisient (bremsekraften til den bilen som er oppgitt av fabrikken som ofte ligger mellom 0,015-0,025) og her er det best å bruke ca. 0,02 for en tilnærmet ideelt resultat av beregningen. Og til slutt G er gravitasjonskraften som er fast satt på 9,81 m/s2. Her er noen eksempler på hvordan man beregner den totale stopplengden på en bil i varierte hastighetsområder. 40 km/t var 11,11 m/s det vil si bilen kjører 11,11 m i reaksjonstiden til du begynner å bremse. Og avstanden bilen kjører under bremsing er slik: S=V*2xMxG ---> S= 11,11x11,11x0,02x9,81 ----> S=123,46x0,02x9,81 ---> S=24,22 m. Totale stopplengden blir da summen av de to verdiene, altså 11,11+24,22=33,33 m. 60 km/t blir farten 60x1000=60000m/t dividert på (60 min.x60sek.) 3600=16,67 m/s. Det vil si bilen kjører 16,67 m. i reaksjonstiden i det en oppdager faren og begynner å bremse. Avstanden bilen kjører under bremsingen til bilen stopper helt er: S=16,67x16,67x0,02x9,81 ---> S=277.78x0,02x9,81 ---> S= 54,5 m. Totale stopplengden er da Ssl=16.67+54,5 ---> Ssl=71 m. 90 km/t blir farten 90000 dividert på 3600=25 m/s S=25x25x0,02x9,81 ---> S= 625x0,02x9,81 ---> S= 122,62 m. Totale stopplengden blir da Ssl= S1+S2 ---> Ssl= 25+122,6 ---> Ssl= 147 m. 120 km/t er farten 120000 dividert på 3600= 33,33 m/s. S=33,33x33,33x0,02x9,81 ---> S= 1111,11x0,02x9,81 ---> S= 218 m. Totale stopplengden er da Ssl= S1+S2 ---> Ssl= 33,33+218= 251 m. Håper det har hjulpet litt med å få forståelse av stopplengde og bremselengde beregningen. Lykke til videre alle som skulle trenge det. Hilsen. 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Eurodice Skrevet 26. oktober 2011 #4 Del Skrevet 26. oktober 2011 Alt du skriver er grundig forklart og eksemplifisert, men jeg må bare beklage at jeg falt ut lenge før jeg kom halvveis . Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 26. oktober 2011 #5 Del Skrevet 26. oktober 2011 Håper du kommer lenger enn til neste sving! Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Eurodice Skrevet 26. oktober 2011 #6 Del Skrevet 26. oktober 2011 (endret) Håper du kommer lenger enn til neste sving! Ingen fare, jeg har hatt førerkort i mange år, kjørt på de fleste typer veier både sommer og vinter. Reaksjoner skjer instinktivt og automatisk. Jeg har pådratt meg én prikk, jeg kjørte litt for fort. Endret 26. oktober 2011 av Belladonna Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 26. oktober 2011 #7 Del Skrevet 26. oktober 2011 Ingen fare, jeg har hatt førerkort i mange år, kjørt på de fleste typer veier både sommer og vinter. Reaksjoner skjer instinktivt og automatisk. Jeg har pådratt meg én prikk, jeg kjørte litt for fort. :gjeiper: Det var mine tanker om situasjonen TS beskrev. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Eurodice Skrevet 26. oktober 2011 #8 Del Skrevet 26. oktober 2011 :gjeiper: Det var mine tanker om situasjonen TS beskrev. Å ja, slik å forstå . Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå