Gå til innhold

Karaktersnittet, på landsbasis, falt drastisk?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Datteren min ønsker å studere medisin til neste år, og kommer nok til å ha en poengsum som er rett på grensen til hva som kreves. Pga dette har jeg gjort til "research", i forhold til hvilket karaktersnitt studentene gjennomsnittlig har, hvor gamle de er, etc, på nsd (norsk samfunnsvitenskapelig datatjeneste) sine sider. Men, når jeg ser på forsiden til "karaktersnitt for førsteprioritetsøkere", ser jeg at gjennomsnittlig karakterpoeng (altså karaktergjennomsnittet * 10), for hele landet, var 35.9 i høst. For 2008,2009 og 2010 har gjennomsnittet ligget rett over 42 poeng. Er det virkelig mulig at landsgjennomsnittet falt så mye?

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Liten vits i å studere gjennomsnittet synes nå jeg. Det vil være nok søkere med 57+ poeng til å fylle medisin neste år også. Poengberegningen ble forøvrig endret i 2009, noe som er grunnen til at medisin og andre studier tilsynelatende ser ut til å lavere poenggrenser de siste årene. Ikke at det var det du spurte om, men verdt å merke seg hvis man driver og studerer trenden til individuelle studier.

Skrevet

Fordi det ble innført nye poengregler som fjernet Fordypningspoengene! Og man satte en maks på realfagspoeng på 4 (mot 5 eller 6) så tilsammen mistet man 6-7 poeng.

Skrevet

Det er feil i nsd sine lister. De er ikke ferdige. Jeg skjønner ikke hvorfor dere skriver om endringene i poengsystemet. Jeg markerte karakterpoeng med fet skrift, og skrev karaktersnitt * 10, bare i tilfelle noen kunne misforstå.

Skrevet

Det er feil i nsd sine lister. De er ikke ferdige. Jeg skjønner ikke hvorfor dere skriver om endringene i poengsystemet. Jeg markerte karakterpoeng med fet skrift, og skrev karaktersnitt * 10, bare i tilfelle noen kunne misforstå.

Poenget er at gjennomsnittlig karakterpoeng er irrelevant. Med mindre din datter har 57+ poeng kommer hun ikke inn uansett om gjennomsnittlig karakterpoeng i Norge skulle være 20. Det er ikke de med 2ere som får de få medisinplassene.

Utregningen av karakterpoeng har forøvrig også endret seg.

Skrevet

Datteren min ønsker å studere medisin til neste år, og kommer nok til å ha en poengsum som er rett på grensen til hva som kreves. Pga dette har jeg gjort til "research", i forhold til hvilket karaktersnitt studentene gjennomsnittlig har, hvor gamle de er, etc, på nsd (norsk samfunnsvitenskapelig datatjeneste) sine sider. Men, når jeg ser på forsiden til "karaktersnitt for førsteprioritetsøkere", ser jeg at gjennomsnittlig karakterpoeng (altså karaktergjennomsnittet * 10), for hele landet, var 35.9 i høst. For 2008,2009 og 2010 har gjennomsnittet ligget rett over 42 poeng. Er det virkelig mulig at landsgjennomsnittet falt så mye?

Dette er bare tull. Da jeg begynte på medisin - tatt opp i primærvitnemålskvoten - var de eneste ekstrapoengene vi fikk fordypning/realfag. Slik jeg har forstått er i hvertfall fordypningspoengene falt bort siden den gang, slik at karakterene har enda mer å si nå. Men når man trakk i fra de ekstra poengene, var karaktersnittet som krevdes godt over 5. Vi snakker vel et snitt på 5,3-5,4 fra vgs, dersom man kom rett fra vgs. Om man brukte noen år på å samle poeng, kunne man komme seg inn med et noe lavere snitt, men man måtte fortsatt være godt over 5-tallet.

Skrevet

Poenget er at gjennomsnittlig karakterpoeng er irrelevant. Med mindre din datter har 57+ poeng kommer hun ikke inn uansett om gjennomsnittlig karakterpoeng i Norge skulle være 20. Det er ikke de med 2ere som får de få medisinplassene.

Utregningen av karakterpoeng har forøvrig også endret seg.

Jeg har aldri sagt et ord om relevans. Jeg var nysgjerrig på hvorfor karaktergjennomsnittet for alle på høyere utdanning falt så mye.

Og måten en regner karakterpoeng på har forandret seg? Ikke såvidt jeg vet.

Dette er bare tull. Da jeg begynte på medisin - tatt opp i primærvitnemålskvoten - var de eneste ekstrapoengene vi fikk fordypning/realfag. Slik jeg har forstått er i hvertfall fordypningspoengene falt bort siden den gang, slik at karakterene har enda mer å si nå. Men når man trakk i fra de ekstra poengene, var karaktersnittet som krevdes godt over 5. Vi snakker vel et snitt på 5,3-5,4 fra vgs, dersom man kom rett fra vgs. Om man brukte noen år på å samle poeng, kunne man komme seg inn med et noe lavere snitt, men man måtte fortsatt være godt over 5-tallet.

Du snakker om medisinstudentene.. Forsiden til "karaktersnitt for førsteprioritetsøkere" viser gjennomsnittet til alle som har kommet inn på høyere utdanning.

"Men, når jeg ser på forsiden til "karaktersnitt for førsteprioritetsøkere", ser jeg at gjennomsnittlig karakterpoeng (altså karaktergjennomsnittet * 10), for hele landet, var 35.9 i høst. For 2008,2009 og 2010 har gjennomsnittet ligget rett over 42 poeng. Er det virkelig mulig at landsgjennomsnittet falt så mye?"

Det er ikke mer å diskutere. Listene er ikke ferdige ennå. Jeg har fått svaret mitt.

Skrevet

Jeg har aldri sagt et ord om relevans. Jeg var nysgjerrig på hvorfor karaktergjennomsnittet for alle på høyere utdanning falt så mye.

Neivel, men da burde du kanskje ha droppet den halvparten av innlegget ditt som handler om medisinstudiet siden det ikke har noe som helst å gjøre med spørsmålet ditt. Skriver du noe vil du få kommentarer på det. Enkelt og greit.

Og måten en regner karakterpoeng på har forandret seg? Ikke såvidt jeg vet.

Nå er det ikke slik at noe ikke er sant fordi du ikke vet det. Ja, det ble endret for et par år siden fra å kun regne med en karakter i hvert fag (middelverdien av alle karakterene i faget) til å nå ta med alle karakterene.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...