Gå til innhold

Hjelp med diett?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Heisann!

Jeg trenger litt hjelp med å sette opp en diett. Jeg vil gjerne gå ned et par-tre kilo, veier nå ca. 52 kg. Jeg er ikke spesielt høy, og var tidligere ganske slank. Fordi jeg er glad i godteri, studerer og ikke trent på en stund har jeg lagt på meg. Det er jeg ikke spesielt fornøyd med, og liker ikke sånn som kroppen min ser ut.

Jeg har foreløpig tatt grepet å fornye medlemsskapet mitt på treningssenteret, og kutte ned på godt i hverdagen. Men jeg lurer på om jeg spiser feil eller for mye. Er nok ikke flink nok til å spise frukt!

En typisk "mat"-dag:

1. En skive til frokost med smør og pølse på (eller leverpostei. Noe sånt dagligdags) kl. 7

2. Veldig sulten kl 10, to skiver.

3. To skiver til mellom 13 og 14

4. Middag kl 17.30. F.eks spaghetti med kjøttdeig og tomatsaus, laks og potet/pasta, hamburger (kjøpt kjøtt, men friske grønnsaker), thailandsk kyllingsuppe, wok kyllingfilet med sweet'n sour, ris og salat. Prøver å ha salat til de fleste middagene, med isberg, paprika og agurk.

5. Liten kveldsmat hvis jeg spiste for lite til middag, en til to skiver.

Drikker en del te, men ikke så mye kaffe.

Har kanskje tenkt å bytte ut frokosten med havregrøt uten melk (tåler ikke), men er det noen som vet hva man kan ha oppå i stedet for sukker for å gjøre det godt? Er rosiner fy-fy? Funker blåbær eller annen frukt?

Noen som kan sette opp en ukesdiett? Vil gjerne ned til ca. 1500 kcal om dagen for å havne i underskudd... Er veldig takknemlig for hjelp! :)

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Heisann!

Jeg trenger litt hjelp med å sette opp en diett. Jeg vil gjerne gå ned et par-tre kilo, veier nå ca. 52 kg. Jeg er ikke spesielt høy, og var tidligere ganske slank. Fordi jeg er glad i godteri, studerer og ikke trent på en stund har jeg lagt på meg. Det er jeg ikke spesielt fornøyd med, og liker ikke sånn som kroppen min ser ut.

Jeg har foreløpig tatt grepet å fornye medlemsskapet mitt på treningssenteret, og kutte ned på godt i hverdagen. Men jeg lurer på om jeg spiser feil eller for mye. Er nok ikke flink nok til å spise frukt!

En typisk "mat"-dag:

1. En skive til frokost med smør og pølse på (eller leverpostei. Noe sånt dagligdags) kl. 7

2. Veldig sulten kl 10, to skiver.

3. To skiver til mellom 13 og 14

4. Middag kl 17.30. F.eks spaghetti med kjøttdeig og tomatsaus, laks og potet/pasta, hamburger (kjøpt kjøtt, men friske grønnsaker), thailandsk kyllingsuppe, wok kyllingfilet med sweet'n sour, ris og salat. Prøver å ha salat til de fleste middagene, med isberg, paprika og agurk.

5. Liten kveldsmat hvis jeg spiste for lite til middag, en til to skiver.

Drikker en del te, men ikke så mye kaffe.

Har kanskje tenkt å bytte ut frokosten med havregrøt uten melk (tåler ikke), men er det noen som vet hva man kan ha oppå i stedet for sukker for å gjøre det godt? Er rosiner fy-fy? Funker blåbær eller annen frukt?

Noen som kan sette opp en ukesdiett? Vil gjerne ned til ca. 1500 kcal om dagen for å havne i underskudd... Er veldig takknemlig for hjelp! :)

Blir veldig mye brødmat her. Husk at mel binder en del vann. Om du ofte er sulten ville jeg økt på med proteiner.

Eks:

Frokost havregrøt med soya melk, rosiner, banan, honning, kanel etc (300 kalorier)

Mellom:

En neve mandler(200 kalorier)

Lunsj:

2 skiver med 2 egg med masse skinkepålegg(300 kalorier)

Mellom:

Frukt(150 kalorier)

Middag:

Fisk/kylling/mager karbonadedeig med masse grønnsaker og da med enten brun ris eller grov pasta.(500 kalorier)

Kveldsmat:

2 Ryvita knekkebrød med masse magert skinkepålegg(100 kalorier)

Skrevet

Takk for svar! :)

Skal prøve dietten i morgen den dag! Pluss at jeg skal holde treningskortet varmt og trene allerede i morgen... Og sykle til og fra jobb da, som vanlig ;)

Skrevet

Takk for svar! :)

Skal prøve dietten i morgen den dag! Pluss at jeg skal holde treningskortet varmt og trene allerede i morgen... Og sykle til og fra jobb da, som vanlig ;)

Her kan du selvsagt variere litt da. I helgene kan du lage deg omelett med skinke/kylling etc. Bake hjemmelagde rundstykker. Småting. Det viktigste er at holder deg unna transfett, raske karbs, raffinert sukkert etc.

Han spisedag i uka der du spiser normalt frem til middag, men bytt ut middag med favoritten din og kos deg med noe digg på kvelden. Er viktig med litt kalorioverskudd i bland, det setter virkelig fart på forbrenningen, samt at det gjør det lettere å ikke sprekke i hverdagene.

Dessuten har en alltid en superbra treningsøkt dagen etter en spisedag.

Tenk livsstil; ikke diett :jepp:

Skrevet

Blir veldig mye brødmat her. Husk at mel binder en del vann. Om du ofte er sulten ville jeg økt på med proteiner.

Eks:

Frokost havregrøt med soya melk, rosiner, banan, honning, kanel etc (300 kalorier)

Mellom:

En neve mandler(200 kalorier)

Lunsj:

2 skiver med 2 egg med masse skinkepålegg(300 kalorier)

Mellom:

Frukt(150 kalorier)

Middag:

Fisk/kylling/mager karbonadedeig med masse grønnsaker og da med enten brun ris eller grov pasta.(500 kalorier)

Kveldsmat:

2 Ryvita knekkebrød med masse magert skinkepålegg(100 kalorier)

Du skriver: "2 skiver med 2 egg med masse skinkepålegg(300 kalorier)"

Det er IKKE 300 kalorier. Det er 100 kalorier i hver skive og 100 i hvert egg. Da er vi på 400. Så kommer skinkepålegget og gir ca 100 til.

Skrevet

Tips nr en. Dette er ikke en diett, men en omlegging i kostholdet. Går du på diett til du er ned de kiloene du ønsker, for så å gå tilbake til ditt vanlige kosthold, så fyker du rett opp i vekt igjen.

Tips nr to. Daglig aktivitet virker mye bedre en omlegging av kostholdet.

Når det gjelder matvanene dine obsererver jeg følgende;

- Både pølse og leverposdeig er veldig usunne pålegg. Erstatt med magrere pålegg.

- For mange brødmåltid. Finn en alternativ frokost eller lunsj.

- Middagene dine inneholder en god del usunne matvarer. Spagetti og pasta består hovedsakelig av raske karbohydrater, masse kalorier, og man blir sulten igjen med en gang. Ferdigsauser, som sweet and sour, er veldi usunnt. Lag dine egne sauser fra grunnen. Farseprodukter, som hamburgere, inneholder mye fett. Gå for rene proteiner.

Skrevet

Du skriver: "2 skiver med 2 egg med masse skinkepålegg(300 kalorier)"

Det er IKKE 300 kalorier. Det er 100 kalorier i hver skive og 100 i hvert egg. Da er vi på 400. Så kommer skinkepålegget og gir ca 100 til.

Alt her er ca. tall. Kommer helt an på skivene og størrelsene på eggene. Jeg har tenkt å tynne skiver og mellomstore egg(60 kalorier per egg) og det er ca. 10 kalorier i en kokt skinke. Tviler å TS bruker hele skinkepakka på 100 gram.

Skrevet

bestill stevia vanilla cream på iherb.com, ha 8 dråper i vannet du blander ut havregrøten med. Trenger hverken sukker eller annet "knask" til grøten da. Unngå rosiner om du vil ned i vekt. Ha heller bær eller eplebiter i! etter trening kan du godt kutte en halv banan (ca 50kcal) i tynne skiver som du har i bunnen av skåla før du hiver den ferdigkokte grøten over. mums!:)

Ellers er det som nevnt over her å kutte ut de "fete" påleggene og erstatte med magrere.

Mine favoritt-pålegg er:

-kyllingpostei

-Kalkunskinke, krydder.

-kyllingost (smørost) med to chunky skiver tomat på, og et par blader basilikum om du har det for hånd.

-cottage cheese med moste bringebær

-stekte eggehviter med pepper og himalaya salt

-kesam(ca 1 ts) med opphakket chili og en skive løvtynn kalkunfilèt

-kesam med opphakket små terninger av agurk,avokado,rødløk og tomat

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...