Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Skrevet (endret)

Jeg ble mor som 18-åring og ga slipp på alt av studier. Jeg er eneforsørger for sønnen min. I ettertid fikk jeg meg ny samboer og vi ett barn til. Nå har vi fått det vi vil ha av barn og jeg er veldig klar for å hive meg på studiene igjen.

Treårig bachelor var planen fra høsten 2012, men så lurer jeg på om det er mulig med to barn og èn inntekt?

Samboeren tjener 600 000 i året, mens jeg ligger på 300 - 320 000 i året. Vi betaler fulltid barnehage og SFO i tillegg. Utenom det har vi rekkehus, to biler, hund og huslån på ca 8000 i måneden. Gjeld på hus ca 3 000 000 kr. Jeg har fulltidsjobb som avdelingsleder, men regner med å kunne kutte det ned til noen helger, evt kvelder om jeg ser det som mulig. Da som ekstrahjelp.

Jeg leser meg opp og ned, men det er vanskelig å gjøre seg et realistisk inntrykk på hva hverdagen vil bringe i studietiden. Jeg må pendle ca 20-30 min med tog/bil.

Hva kan jeg vente meg av støtte fra lånekassen når jeg er eneforsørger for ett av to barn? Evt andre stønader å hente noe sted? Og hva er deres erfaringer i en slik situasjon?

Endret av Joyce
Videoannonse
Annonse
Skrevet

Hva slags bachelor?

Er det mye obligatorisk i form av oppmøte, prosjektarbeid og hyppige innleveringer? Eller er det studier av den litt mindre stressende typen, med ikke-obligatorisk oppmøte og bare et par obligatoriske ting i semesteret i tillegg til eksamen?

Skrevet

Jeg kjenner damer som er aleneforsørgere for to barn (far ikke skikket og ute av bildet), studerer medisin og har deltidsjobb i tillegg. Alt går, mulig dere på kutte litt ned på ting, men det er jo bare for tre år.

• Liker 1
Skrevet

Vurderer noe innenfor markedsføring. Helst på BI.

Alt går:) Men vil jo opprettholde et funksjonelt familieliv uten for mye frustrasjon og økonomiske spørsmål.

Ønsker å høre folks erfaringer som forelder i studielivet. Og ikke minst hva man kan vente seg.

Skrevet

Alt går an, bare man er instilt på det selv. Var heltidsstudent og alenemor til 3 barn og jobbet mellom forelesningene - det gikk helt greit, men måtte skjerpe inn på et allerede lavt forbruk.

Skrevet

Wow! Imponerende! Og inspirerende :)

Skrevet

Wow! Imponerende! Og inspirerende :)

Skrevet

har 4 stk trur jeg? i klassa på min høgskole som har barn og hus og alt sånt. Vi har obligatorisk oppmøte hver dag bortsett fra en dag i uka... virker som det går greit for de!

Er mange studiesteder om har egne barnehager for studenter, er nok veldig gunstig det!

Skrevet

Takk for svar :) Kvinner i dag, altså. Sterke og målbevisste!

Skrevet

Har dere muligheter for avdragsfrihet på huslånet i de tre årene? Forstår godt at dere vil opprettholde livsstilen, men jeg mener du virkelig ikke vil angre om du følger drømmen din, og at det er verdt litt forsakelser :jepp:

Skrevet

Har dere muligheter for avdragsfrihet på huslånet i de tre årene? Forstår godt at dere vil opprettholde livsstilen, men jeg mener du virkelig ikke vil angre om du følger drømmen din, og at det er verdt litt forsakelser :jepp:

Jeg har nylig regnet på det og ser at vi har ca 740 - 760000 i året på det tidspunktet når jeg studerer, så jeg tror vi klarer oss fint uten å stoppe lånet. Det vil jeg helst unngå. Men det er jo et godt tips, hvis det er mulig å gjøre det. Har ikke sjekket. Sommeren kunne blitt litt trang...

Skrevet

Jeg er selv enslig mor for 2 barn, ingen far som stiller opp. Fulltidstudier mange år framover. Nå betaler nav. Jeg har da 260 000 i inntekt, så klarer meg helt fint nå. Men de siste 2 årene har jeg kun studielån å leve av. Jeg eier bolig, men kommer til å ta avdragsfrihet de 2 siste årene, ellers går det ikke. OG jeg har såvidt starta med litt sparing så jeg forhåpentligvis har litt ekstra og gå på de siste årene.

Siste to årene kommer jeg til å prøve å jobbe litt i sommerferie og hvis jeg kan ellers. Men er ganske begransa da det ene barnet er lite.

Synes det går veldig bra, og tror det og skal gå bra de to siste årene, selv om det blir mye tøffere.

Skrevet

Jeg er selv enslig mor for 2 barn, ingen far som stiller opp. Fulltidstudier mange år framover. Nå betaler nav. Jeg har da 260 000 i inntekt, så klarer meg helt fint nå. Men de siste 2 årene har jeg kun studielån å leve av. Jeg eier bolig, men kommer til å ta avdragsfrihet de 2 siste årene, ellers går det ikke. OG jeg har såvidt starta med litt sparing så jeg forhåpentligvis har litt ekstra og gå på de siste årene.

Siste to årene kommer jeg til å prøve å jobbe litt i sommerferie og hvis jeg kan ellers. Men er ganske begransa da det ene barnet er lite.

Synes det går veldig bra, og tror det og skal gå bra de to siste årene, selv om det blir mye tøffere.

Det er jo helt utrolig! Høres ut som om jeg ikke er verst utsatt om jeg skulle finne på å hive meg på studiene.

Tusen takk for kjempegodt svar.

Jeg lurer fælt på hvordan ting er på BI, hvordan ting foregår med forelesninger, fritid, ferier, lesing, egendisiplin osv. Og ikke minst eksamen og innleveringer!

Blir spennende å se :)

Skrevet

men blir du regnet som eneforsørger når du har samboer?

Jeg ser at det ikke er barnets far, men dere har jo et barn sammen også, og regner med at økonomien er ganske felles?

Skrevet

Ja, enig, men de i Lånekassen sa at siden det ikke var samboers barn (selv om vi har bodd sammen i over to år), ville det gi meg ekstra lån. I tillegg ser det ut til at jeg får dobbel barnetrygd for han pga lav inntekt for min del.

Skrevet

Jeg er student og jobber noen kvelder og helger og har to barn. Mannen min jobber og er derfor aleneforsørger i tillegg så får jeg litt fra lånekassen. Det går jo når man vet det er for en periode, men det er helt klart tøft økonomisk.

• Liker 1
Skrevet

Jeg er student og jobber noen kvelder og helger og har to barn. Mannen min jobber og er derfor aleneforsørger i tillegg så får jeg litt fra lånekassen. Det går jo når man vet det er for en periode, men det er helt klart tøft økonomisk.

Er du fulltidsstudent? Føler du at du får sett barna nok når du jobber ved siden av?

Skrevet

I noen studier er det ikke forelesninger hele dagen, man kan derfor f.eks jobbe den tiden man ikke har forelesning og se barna sine normalt mye - bakdelen er at man sitter hele kveldene med oppgaver. Jeg bestemte meg for at jeg alltid skulle ha fri for pugging og oppgaveskriving fredags og lørdagskvelder for ikke å blir fullstendig utslitt.

Skrevet

Det er jo helt utrolig! Høres ut som om jeg ikke er verst utsatt om jeg skulle finne på å hive meg på studiene.

Tusen takk for kjempegodt svar.

Jeg lurer fælt på hvordan ting er på BI, hvordan ting foregår med forelesninger, fritid, ferier, lesing, egendisiplin osv. Og ikke minst eksamen og innleveringer!

Blir spennende å se :)

Det er ikke obligatoriske forelesninger på BI :) Bare send PM om du lurer på noe.

• 3 måneder senere...
Skrevet

Jeg ble mor som 18-åring og ga slipp på alt av studier. Jeg er eneforsørger for sønnen min. I ettertid fikk jeg meg ny samboer og vi ett barn til. Nå har vi fått det vi vil ha av barn og jeg er veldig klar for å hive meg på studiene igjen.

Treårig bachelor var planen fra høsten 2012, men så lurer jeg på om det er mulig med to barn og èn inntekt?

Samboeren tjener 600 000 i året, mens jeg ligger på 300 - 320 000 i året. Vi betaler fulltid barnehage og SFO i tillegg. Utenom det har vi rekkehus, to biler, hund og huslån på ca 8000 i måneden. Gjeld på hus ca 3 000 000 kr. Jeg har fulltidsjobb som avdelingsleder, men regner med å kunne kutte det ned til noen helger, evt kvelder om jeg ser det som mulig. Da som ekstrahjelp.

Jeg leser meg opp og ned, men det er vanskelig å gjøre seg et realistisk inntrykk på hva hverdagen vil bringe i studietiden. Jeg må pendle ca 20-30 min med tog/bil.

Hva kan jeg vente meg av støtte fra lånekassen når jeg er eneforsørger for ett av to barn? Evt andre stønader å hente noe sted? Og hva er deres erfaringer i en slik situasjon?

Dette ble skrevet for noen måneder siden og for noen dager siden fikk jeg brev om at jeg har fått plass på skole fra høsten av!! :danse: Tross mangel på studiekompetanse osv! Drømmen er oppfylt! Og hva tror du skjer? Jo, et jobbtilbud dumper i fanget mitt fra det blå og jeg har nå fire uker på meg til å akseptere skoleplassen eller jobbtilbudet - begge starter fra høsten av. Er det mulig!!! :sur:

Jobbtilbudet har èn negativ side og det er at det ikke er drømmejobben - for øyeblikket. Ikke før jeg eventuelt får jobbet meg et hakk oppover. Jeg bytter jo litt fagområde i tillegg, men det er jo salgsrelatert. Alt ellers er helt supert! Bedre lønn, bedre arbeidstider, ingen turnus, fri alle helger, gratis utdanning, you name it!

Jeg sitter med et luksusproblem :vetikke:

Dere som har funnet dere sjæl er så heldige!!!

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...