Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Skrevet

Vi er 10 pesoner (9-37år) som reiser til Blue Village Exotic – Aquamarine SSSS+ i beg på januar -12.

etter å ha lest innlegg på hotellet og andre steder om reise til Egypt

lurer jeg litt på dette med mat og magetrøbbel. Halvparten av de som har hvert på dette

hotellet har endt opp med magetrøbbel andre halvparten ser ut som de har hatt en super tur.

bortsett fra å ta idoform før og under oppholdet er det noe annet vi bør ta ??

er det noen som har hvert på dette hotellet eller i Hurghada som har noen tips om hva og hvor vi bør få med oss i nærområdet. blir ingen tur til kairo eller luxur eller nilen. men det må jo være mye annet spennende der nede ?

hvor mye gir man i tips til kelnere og lignende på et all inklusiv hotell ?

gir man tips hver gang ?

jeg er ikke så reisevant så håper på litt tips :)

Videoannonse
Annonse
Gjest Badabing
Skrevet

Jeg fikk ikke noe sånt i Egypt. Tok Twinrix på forhånd. Kanskje Dukoral også. Idoform har jeg ingen tro på, men ta med Imodium for sikkerhets skyld!

Skrevet

ok har lest litt her inne etter å ha søkt på hurghada og fant ut at de fleste

mente det beste var drikke vaksine før vi drar så satser på den :)

Skrevet

Har vært i Egypt flere ganger, og aldri hatt trøbbel med magen. Med normalt god hygiene (spesielt håndvask pga. mye bakterier på pengesedlene)kommer man langt, og det gjelder jo for alle land.

Når det gjelder selve Hurghada er det bare en lang, trafikkert hovedgate uten noe egentlig sentrum. Da må du inn til gamlebyen med boder og masse innpåslitne selgere, men dette kan jo også være en opplevelse i seg selv for de som orker. Dere må få med dere en ørkentur med jeep og besøk hos en beduinfamilie. Snorkling er også et must. Ellers er det ikke så mye å foreta seg der, men hotellstandardarden er langt høyere i Egypt enn f.eks. kanariøyene.

Gjest Badabing
Skrevet

Det som er anbefalt fra FHI er de vanlige som du alltid bør ha (her i Norge også): difteri, stivkrampe og poliomyelitt. Eventuelt kikhoste.

I tillegg er det anbefalt mot hepatitt A. Denne bør du absolutt ta. Den heter Havrix. Hvorfor jeg tok Twinrix i stedet, er fordi prisforskjellen på vaksinen ikke er så stor, og at Twinrix beskytter mot hepatitt B også.

Når det gjelder Dukoral (drikkevaksinen) er denne omdiskutert. Det sies vel at den gir 20% beskyttelse, og den er relativt dyr. Så det blir egentlig en vurderingssak for den enkelte.

Selv dro vi et følge til Asia en gang, og da var vi to stykker som hadde tatt Dukoral. Vi to holdt oss friske, mens de andre ble dårlige. Kan selvfølgelig ha vært tilfeldig, men jeg fikk litt troen på Dukoral etter den opplevelsen.

Altså; oppfriskning av de gamle vaksinene dine hvis du ikke har tatt dem siden du gikk på skolen, og så vaksine mot hepatitt A i tillegg. Dessuten Dukoral om du vurderer det som nødvendig.

Forresten bør du huske på at om du tar en booster (påfyll) av hepatitt A-vaksine innen 6 mnd, så er du beskyttet i inntil 10 år tror jeg det er. Lønner seg å fylle på.

Skrevet

Tusen takk :)

må nok ta litt vaksiner her da blir litt pluss på reisa men det er verdt det så man ikke blir syk :)

dere virker reise vante jeg har bare hvert i Hellas og en weekend tur til Spania

og har aldri hvert på all inclusive hotell før :/

hvor mye og hvor ofte gir man tips ???

Skrevet

Har vært i Egypt flere ganger, og aldri hatt trøbbel med magen. Med normalt god hygiene (spesielt håndvask pga. mye bakterier på pengesedlene)kommer man langt, og det gjelder jo for alle land.

Når det gjelder selve Hurghada er det bare en lang, trafikkert hovedgate uten noe egentlig sentrum. Da må du inn til gamlebyen med boder og masse innpåslitne selgere, men dette kan jo også være en opplevelse i seg selv for de som orker. Dere må få med dere en ørkentur med jeep og besøk hos en beduinfamilie. Snorkling er også et must. Ellers er det ikke så mye å foreta seg der, men hotellstandardarden er langt høyere i Egypt enn f.eks. kanariøyene.

jeg har veldig lyst til å ta en sånn jeep tur men lurer på om jeg klarer det :/

jeg er ganske overvektig og har trøbbel med hofter og knær og på star tour sin side står det at man går opp på fjellet... langt opp der eller ??

ellers så har jeg lyst til å bli med på byrund turen for liksom å få med meg hele byen :)

regner med ungene vil på snorkling fra båt men når man bruker briller så ser man svært lite i den maska så det blir nok ikke no snorkling på meg men kan jo være med å bade for det :)

Gjest Badabing
Skrevet

"Egypt: Her er det kultur for å gi driks for det meste. Ikke bare på restaurant, men overalt hvor du har med lokalbefolkningen å gjøre. Som hvis du spør om veien eller tar bilde av en dame på en benk. Ha en bunke med ett-pundssedler klar til dette formålet, så går alt mye smidigere. Ett egypisk pund holder, det tilsvarer om lag én krone."

Hentet fra en guide for driks.

Dog aner jeg ikke hvordan det er på all inclusive-plasser aiden jeg aldri har vært på det.

Skrevet

Vi reiste på jeeptur m/Apollo, men jeg vil da tro at de har ganske like turer. Og vi gikk ikke i det hele tatt. Vi tok en stopp i sanddynene, slik at man kunne løpe opp og ned i sanda og ta ørkenbilder. Og så gikk vi opp på en liten høyde for å se solnedgangen, men dette var også frivillig, da det var med folk som var både eldre og dårlig til bens. De som ikke ønsket det ble bare igjen i beduinleiren. Så dette tror jeg fint du kan gjennomføre selv om du er overvektig :)

Skrevet

Har også vært i Egypt mange gg, og aldri vært plaget av noe, bortsett fra en gang jeg kjøpte fløte i butikken for å ha på jordbærene. Kjente med en gang at her var ukjente bakterier som kom i magen, altså fra fløten, ikke jordbærene. Men yoghurt går fint.

Har alltid med meg en slik antibac for hendene, og bruker det flere gg i løpet av dagen, så går det fint. Spesielt når jeg har tatt i penger og før måltider. Tror neppe du trenger alle disse vaksinene, men det er ditt valg.

Syns egypterne stort sett er veldig reinslige, mer enn oss her på berget. :fnise:

Skrevet

tusen takk for fine svar :)

kjenner jeg begynner å bli litt roligere her nå :)

men lurer fremdeles på en hel masse :)

det er ikke bare bare å reise til et nytt kontinet for første gang.

men det kommer til å bli kjempe spennende.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...