AnonymBruker Skrevet 23. oktober 2011 #1 Skrevet 23. oktober 2011 Hei! Velger å skrive som anonym. Jeg har som overskriften sier, begynt på en type medisin hvor den vanligste bivirkningen er å gå ganske kraftig opp i vekt. Dette vil jeg helst prøve å forhindre så godt jeg kan. Jeg er i bunn og grunn ganske sunn av meg, men har noen utskeielser her og der. Jeg spiser kun fisk, ikke kjøtt eller kylling. Men jeg trenger litt hjelp til å finne andre matvarer og andre matvaner for å klare å holde vekten nede. Jeg vet med meg selv at jeg må nok trene en god del for å klare å holde vekten. Likevel vil jeg gjerne spise så bra som mulig. Lurer på om det er noen der ute med lignende erfaringer med dette? Eller som har noen tips til hva jeg absolutt ikke burde spise og hva som er godt for meg? Er i grunn ikke ute etter å slanke meg, bare klare å holde vekten nede. Er forøvrig 174 cm og veier 62 kg. Takker veldig for hjelp!
AnonymBruker Skrevet 23. oktober 2011 #2 Skrevet 23. oktober 2011 En idé kan være å spørre legen din om du kan henvises til ernæringsfysiolog? De kan ofte sette opp en mer skreddersydd kostplan. Jeg tror det kan være lurt å fokusere på å spise en del protein til hvert måltid, og selvfølgelig begrense sukker/stivelse. Trening: Som en tommerfingerregel bør man mosjonere 1 time per dag for å holde vekten, 1.5 time per dag for å gå ned i vekt. Husk styrketrening, mer muskelmasse gir økt forbrenning også mellom øktene.
Supraspinatus Skrevet 23. oktober 2011 #3 Skrevet 23. oktober 2011 Hvilken medisin er det snakk om? Å få henvisning til ernæringsfysiolog tror jeg du bare kan glemme. Det får du omtrent kun om du har alvorlige spiseforstyrrelser eller en alvorlig sykdom som fører til underernæring (kreft/HIV/etc). Det er altfor få ernæringsfysiologer i offentlig praksis. Det betyr ikke at ernæringsfysiolog er et dårlig forslag. Jeg synes det er et godt forslag, men sannsynligheten for at du må gå til en privat er veldig stor. Dersom årsaken til medisineringen tillater det bør du mosjonere hver dag. Og ca 3 ganger i uken bør du mosjonere hardere enn de andre dagene.
Roo Skrevet 23. oktober 2011 #4 Skrevet 23. oktober 2011 Husk at vektøkning som bivirkning ofte betyr at man får større matlyst. Vær obs på å ikke spise mer enn du normalt pleier.
AnonymBruker Skrevet 23. oktober 2011 #5 Skrevet 23. oktober 2011 Jeg lurer også på hvilken medisin det er snakk om. Det er jo stor forskjell på medisiner som gir økt matlyst og medisiner som gjør at kroppen holder på vann for eksempel.
AnonymBruker Skrevet 23. oktober 2011 #7 Skrevet 23. oktober 2011 Hvilken medisin er det snakk om? Å få henvisning til ernæringsfysiolog tror jeg du bare kan glemme. Det får du omtrent kun om du har alvorlige spiseforstyrrelser eller en alvorlig sykdom som fører til underernæring (kreft/HIV/etc). Det er altfor få ernæringsfysiologer i offentlig praksis. Det betyr ikke at ernæringsfysiolog er et dårlig forslag. Jeg synes det er et godt forslag, men sannsynligheten for at du må gå til en privat er veldig stor. Dersom årsaken til medisineringen tillater det bør du mosjonere hver dag. Og ca 3 ganger i uken bør du mosjonere hardere enn de andre dagene. Tusen takk for svar Jeg går på cipralex mot panikkangst og angst og depresjoner generelt. Har en veldig fysisk krevende jobb som gjør at jeg veldig ofte er altfor sliten når jeg kommer hjem. Men jeg er ute å løper/jogger minst tre til fire ganger i uka og prøver å ta litt styrkeøvelser hjemme når jeg ikke får tid/har overskudd til å være så aktiv. Målet mitt nå er egentlig å få meldt meg inn på et treningsstudio å få trent litt timer og slikt der. Hovedproblemet mitt er jo at jeg ikke er så glad i å møte andre mennesker, derfor har jeg hele tiden unngått å melde meg inn. Men jeg skal prøve å ta motet til meg å begynne nå.
AnonymBruker Skrevet 23. oktober 2011 #8 Skrevet 23. oktober 2011 Tusen takk for svar Jeg går på cipralex mot panikkangst og angst og depresjoner generelt. Har en veldig fysisk krevende jobb som gjør at jeg veldig ofte er altfor sliten når jeg kommer hjem. Men jeg er ute å løper/jogger minst tre til fire ganger i uka og prøver å ta litt styrkeøvelser hjemme når jeg ikke får tid/har overskudd til å være så aktiv. Målet mitt nå er egentlig å få meldt meg inn på et treningsstudio å få trent litt timer og slikt der. Hovedproblemet mitt er jo at jeg ikke er så glad i å møte andre mennesker, derfor har jeg hele tiden unngått å melde meg inn. Men jeg skal prøve å ta motet til meg å begynne nå. Jeg gikk på cipralex i to år og la ikke på meg noe some helst! Det er ikke vanlig å legge på seg 30 kg. Hvis man gjør det er det fordi appetiten øker og man begynner å spise masse.
Supraspinatus Skrevet 23. oktober 2011 #9 Skrevet 23. oktober 2011 Tusen takk for svar Jeg går på cipralex mot panikkangst og angst og depresjoner generelt. Har en veldig fysisk krevende jobb som gjør at jeg veldig ofte er altfor sliten når jeg kommer hjem. Men jeg er ute å løper/jogger minst tre til fire ganger i uka og prøver å ta litt styrkeøvelser hjemme når jeg ikke får tid/har overskudd til å være så aktiv. Målet mitt nå er egentlig å få meldt meg inn på et treningsstudio å få trent litt timer og slikt der. Hovedproblemet mitt er jo at jeg ikke er så glad i å møte andre mennesker, derfor har jeg hele tiden unngått å melde meg inn. Men jeg skal prøve å ta motet til meg å begynne nå. SSRI har som bivirkning blant annet endring i apetitt. Både økning og reduksjon. Så det er ikke gitt at du kommer til å gå opp i vekt. Du går bare opp i vekt dersom du spiser mer enn du bruker. Ut i fra det du beskriver er du ganske aktiv og da ville ikke jeg vært veldig redd for vekten. Du kan kontrollmåle deg en gang i uken og se. Ikke fall for fristelsen å veie deg mer enn en, til to ganger i uken for vekten svinger. Både i forhold til væskebalanse, mageinnhold og glykogeninnhold i muskler og lever. Pass på hva du spiser. Om du føler du ikke spiser sunt nok så skader det nok ikke å tenke på dette. SSRI eller ikke.
AnonymBruker Skrevet 23. oktober 2011 #10 Skrevet 23. oktober 2011 SSRI har som bivirkning blant annet endring i apetitt. Både økning og reduksjon. Så det er ikke gitt at du kommer til å gå opp i vekt. Du går bare opp i vekt dersom du spiser mer enn du bruker. Ut i fra det du beskriver er du ganske aktiv og da ville ikke jeg vært veldig redd for vekten. Du kan kontrollmåle deg en gang i uken og se. Ikke fall for fristelsen å veie deg mer enn en, til to ganger i uken for vekten svinger. Både i forhold til væskebalanse, mageinnhold og glykogeninnhold i muskler og lever. Pass på hva du spiser. Om du føler du ikke spiser sunt nok så skader det nok ikke å tenke på dette. SSRI eller ikke. Tusen takk for svar igjen! Blir veldig lettet nå. Jeg vet at jeg må ha hjelp av disse medisinene, men jeg vet samtidig at livet mitt kommer til å bli enda verre om jeg skulle gått opp i vekt. Så det er betryggende å høre at jeg nødvendigvis ikke kommer til å gå opp i vekt. Jeg har faktisk ikke badevekt hjemme, så jeg pleier ikke å veie meg. Mye fordi jeg prøver å ikke la vekten styre livet mitt (litt selvmotsigende her nå, når jeg er så redd for å gå opp i vekt), vekten er bare et nummer akkurat som alle andre nummer. Men jeg vil helst være slik jeg er nå! Tusen takk igjen for alle fine svar!
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå