Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Skrevet

Jeg var på jobbintervju for en spesiell jobb, i mai. Vi snakka om stillingen, hva den innebar, og jeg folot lokalet med en god følelse. Jeg hadde et par telefoner i etterkant, hvor det avr noe konkret jeg lurte på i forbindelse med jobben, og fikk svar på det. Deretter takka jeg ja til jobben, og valgte dermed bort noen andre jobbtilbud jeg hadde på hånda.

Sommeren gikk, og jeg skulle starte den nye jobben i midten av august. Jeg skulle starte en mandag, og fredagen før møtte jeg opp på jobben for å få litt mer spesifikke instrukser på hva jeg skulle gjøre på jobbstart på mandag, samt jeg ville gjerne få en omvisning i lokalet, siden det var en stor bygning som jeg ikke hadde sett noe av.

Jeg blir mottatt, ble spurt om jeg hadde hatt en fin sommer etc etc.Så setter vi oss ned og skal se på noen detaljer angående den nye jobben min. Damen (som forøvrig ikke var med på jobbintervjuet) begynner å peke og vise noe på et ark, hvor jeg da må avbryte henne og si "Du, dette er nok en feil, for det var ikke denne jobben jeg har sagt ja til.." Hun ser på meg og sier "eh..okei?" Så må hun gå og hente en av de som intervjuet meg, og vedkommende sier bare "Vi har måttet gjort om på stillingene, så derfor har vi tenkt at dette heller er bedre for deg.... Men eh..ja vi kunne jo tatt en telefon da..Nå har vi satt en annen til den jobben du var opprinnelig tenkt til"

Jeg blir helt paff, for da har jeg gått i månedsvis og forberedt meg mentalt til min stilling som jeg takka ja til. Samtidig tenkte jeg der og da, at det virka som det ikke var noen vits i å krangle på det, og hva slags stemning ville det blitt på et nytt arbeidssted....Så jeg slo meg på en måte til ro med det, og satsa på at den "nyere" jobben ville gå greit.

Er dette i det hele tatt lov?? I arbeidskontrakten min står det stillingsansettelse (som er tittelen jeg er utdannet til, nå bare finner jeg på...f.eks. barne- og ungdomsarbeider), men det står ikke spesifisert arbeidsoppgavene mine.

Nå føler jeg at det går sånn passe greit med det jeg gjør, men kjenner fremdeles på at jeg heller ville hatt den jeg sa ja til, enn det jeg jobber med nå.

Videoannonse
Annonse
Skrevet

hmm.. jeg vet ikke om det er lov eller ikke, men det hørtes veldig merkelig ut! Jeg hadde ikke godtatt det, og ville nok forlangt at enten å få den opprinnelige jobben jeg i utgangspunktet var satt til, ellers så ville jeg hatt kompansasjon i form av lønnsøkning...

Skrevet

Det kommer vel også litt an på hva slags jobbtittel du har og om arbeidsoppgavene er "selvskrevne" eller om arbeidsgiver står litt fritt innenfor stillingen. Eksempelet du brukte, barne og ung arbeider, bilmekaniker og lærer har en selskreven arbeidsinntruks, mens en kontormedarbeider eller administrator eller koordinator kan ha flere oppgaver og ansvars områder og må spesifiseres i kontrakten.

Men uansett så var det veldig dårlig av jobben din å ikke informere deg om endringene eller i det hele tatt spørre om dette var greit for deg!

Skrevet

Jeg syns det er veldig merkelig at de plutselig har ombestemt seg, og plassert en annen til den opprinnelige arbeidsoppgaven du skulle ha. Jeg hadde nok ikke akseptert dette, for det blir nesten som man blir ansatt som lærer men så plasserer de deg som assistent i stedet. Jeg forstår at du aksepterte det der og da, for jeg hadde ikek brydd meg om det skapte dårlig stemning på jobben, for du har jo ikke fått den jobben du takket ja til. De kunne informert deg om dette, og latt det være opp til deg om du fortsatt ønsket å jobbe der eller om du da ville takke nei. Jeg kan ikke tro at noe slikt er lovlig, uten at de har diskutert dette med deg og fått din aksept.

Skrevet

Du kan om du ønsker prøve deg på jobben en stund og se om det er noe du like så lenge vilkårene (f. eks lønn) er de samme. Samtidig så ville jeg selv også begynt å søke meg vekk, for jeg hadde ikke ønsket å jobbe et sted med så uryddige ansettelsesprosesser som det. Hvis man roter så mye under rekruttering, så kan man jo lure på hvor seriøs bedriften er med tanke på andre ting også?

Uansett så har du lov til å si fra. Jeg hadde skrevet et litt mer formelt brev til min formelle leder om at jeg hadde opplevd ansettelsprosessen som svært uryddig og bedt om en begrunnelse. Jeg mener det ikke holder å si at de "har behov for å omplassere", det blir for vagt, og jeg mener det skal svært vektige grunner til for å ansette noen til en helt annen stilling de sa ja til. Jeg hadde også påpekt uryddigheten til å ikke engang ta deg med i prosessen. Som de nevnte så kunne de tatt en telefon på et langt tidligere tidspunkt og kalt deg inn til et møte slik at de fikk drøftet mulighetene, et par dager før man begynner er ikke tilfredsstillende når man faktisk formelt ble ansatt flere måneder før.

De har jo faktisk forledet deg, og i mellomtiden har du kanskje takket nei til andre relevante jobber. Spør du meg så kan dette i ytterste konsekvens være grunnlag for en økonomisk kompensasjon.

Skrevet

Samtidig tenkte jeg der og da, at det virka som det ikke var noen vits i å krangle på det, og hva slags stemning ville det blitt på et nytt arbeidssted....

Det er jeg helt uenig i. De var jo helt klare på hvilken stilling de tilbød deg, de har bare omrokkert eller endret mening uten å forhøre med deg først, noe som er hårreisende. Du ødelegger både for deg selv og andre medarbeidere hvis du ikke engang sier ifra eller ber om en ordentlig samtale om saken. Dette er jo ren hersing, selv om det ikke er ondsinnet.

Minner meg om da jeg søkte jobb i informasjonen på Ikea. Strålende intervju, fikk jobben, møtte opp og fikk beskjeden 'hei, du skal jobbe i Barneland i dag!' ... åneidu, det skal jeg ikke. Opplyste dem om at jeg ikke kan fordra barn og at jeg var ansatt som informasjonsmedarbeider og dro derfra så fort jeg kunne.

Skrevet

Brudd på avtaleloven, og er du du vrang og ressurssterk nok kan det bli rettssak. Bedriften fortjener en retssak hvis ikke de retter opp i dette, men for din egen del er det nok en litt for tung vei å gå som kan ødelegge mer enn det smaker.

Du er vel ikke medlem av en fagforening?

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...