Gå til innhold

Hva er greia?


Gjest VesleMars

Anbefalte innlegg

Gjest VesleMars

Uansett hva jeg spiser til frokost så blir jeg sulten etter 3 timer, UTEN unntak!! Har prøvd frokostblanding, havregrøt, 2 grovbrød skiver, 3 grovbrød skiver, egg og alt ting.

Hvorfor er det sånn?

Gjelder egentlig alle andre måltider også. Uansett hva og mengde...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Sikkert høy forbrenning, psykisk innstilling etc.

Spis litt mindre og hiv heller i deg et mellommåltid så blir det enklere :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Og hvorfor er dette et problem? Folk flest blir sultne 3 timer etter frokost, uavhengige av hva de spiser.

Dersom målet ditt er å ikke spise lunsj, fordi du ikke har tid, så må du ganske enkelt spis mye mye mer. Dette med forbrenning er jo svært individuelt. Dersom jeg spiser en megafrokost, fordi jeg vet jeg ikke får tid til å spise før kl 15, så blir jeg først og fremst bare mett og uvel den første timen, men når tre timer har gått er jeg likevel sulten igjen. Forbrenningen øker når man spiser og omvendt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

..at hjernen din er vant til å spise hver 3. time, og dermed sender signaler til magen om at du er sulten.

Å spise litt mindre og oftere er etter min erfaring den beste måten å roe sulten på. Å spise hver 3. time er ganske vanlig - da ikke hovedmåltider selvsagt, men f.eks litt frukt & nøtter et par-tre timer etter større måltider. Tar 2 minutter og stopper sulten.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjør et forsøk:

10 mandler, 150 g ren karbonadedeig, en ganske stor banan eller en og en halv av en mindre, 2-3 trankapsler.

Spis mandlene, gjerne oppmalte i ørlite yogurt. Så bananen, så trankapslene til slutt karbonaden. Stek karbonadedeigen som du vil og øk mengde til 200-220 g om du er stor og aktiv.

Se på størrelsen og tykkelsen på hånda di, karbonaden skal være like stor som selve hånda uten fingrene. Det andre skal ikke økes. De store vil naturlig ha større hånd og skal ha mer protein.

Dette skal spises morgen, lunsj og middag. Fjerde måltid til kvelds kan du gjerne få i deg mer karbohydrater. Gjerne grovbrød, kola og sjokolade, eller en tjukk grovbrødskive med smør og geitost en halv time før du sover.

Jeg vil tippe at du føler deg bedre og bedre for hver dag.

Prøv å la det gå lenger tid mellom måltidene, slik at det ene måltidet kan droppes.

Hvis jeg gjetter, så kan frokosten kl 07 holde deg "mett" til kl 14-15. Da kan middagen inntas som holder til kvelds når du skal ha mer karbohydrater.

Karbonaden kan erstattes av samme mengde eller noe mere fet fisk, magert svinekjøtt eller dyrekjøtt. Med fet fisk kan trankapslene droppes.

Bananen kan erstattes av 2 appelsiner, 2 epler eller annen frukt med tilsv mengde kalorier fra karbohydrater.

Karbohydrater om kvelden er viktig for god søvn. Unngå kaffe og jus alltid. Drikk minst en liter vann om dagen.

Poenget er å få større avstand mellom måltidene uten at du blir sulten. Å være sulten er ubehagelig og stressende. Med dette kan det hende du går ned i vekt, kanskje en kg i uka.

Du må ha 4-500 kcal fra karbohydrater pr dag for å føle deg bra. Dette må hjernen ha for å funke som den skal.

Dette rådet kan sikkert diskuteres og omrokeres, men er bare et utgangspunkt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

men kaffe lars da det der er ikke bra

spis du hver tredje time , kroppen trenger 5-6 måltider for dag, så gi den det, spis variert (karbohydrater proteiner og fiber vitaminer og mineraler) og ikke for store måltider , og drikk ca 2 liter vann helst, men juice og kaffe kan erstatte litt av det , noe veske får kroppen gjennom maten, men ca 2 liter ekstra trenger den , mer om du har en jobb som er fysisk krevende så du svetter mer , da tåler kroppen også større måltider uten at det "legger seg på sidebena" men la middagsmåltidet ikke vere det siste for dagen

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Frokost: stek to store egg, 100 g mager skinke og 5 oliven og legg på et par ganske tynne loffskiver med smør.

Se hvor lenge det holder. Jeg har klart meg til kl 15 med det uten å bli sulten, enda jeg går 3-5 km hver dag.

Før styrketrening må vi ha dyreprotein og karbohydrater. Det pleier ofte å bli en boks makrell i tomat på grovt brød, som holder ganske lenge.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

men kaffe lars da det der er ikke bra

spis du hver tredje time , kroppen trenger 5-6 måltider for dag, så gi den det, spis variert (karbohydrater proteiner og fiber vitaminer og mineraler) og ikke for store måltider , og drikk ca 2 liter vann helst, men juice og kaffe kan erstatte litt av det , noe veske får kroppen gjennom maten, men ca 2 liter ekstra trenger den , mer om du har en jobb som er fysisk krevende så du svetter mer , da tåler kroppen også større måltider uten at det "legger seg på sidebena" men la middagsmåltidet ikke vere det siste for dagen

*sukk* Kroppen trenger aldeles ikke 5-6 måltider pr dag, men for noen så er det nødvendig med flere måltider for å hindre sultfølelse. Jeg spiser 3-4 måltider, hører på når kroppen sier at den er sulten, ikke når sånne som deg mener at jeg bør spise.

Det var myter før i tiden at man måtte spise så og så mange måltider daglig, bla. for å holde "forbrenningen" gående. Dette er gamle myter, som for lengst er motbevist.

Jeg blir så oppgitt når folk som ikke har peiling på ernæring skal uttale seg om hva kroppen trenger.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har etter hvert forstått at det ikke nytter å spise noe jeg ikke liker eller spise når jeg ikke er sulten. Det er ingen vits. Jeg klarer ikke det. Enten så husker jeg ikke å spise, eller så er det noe underbevisst som stenger for det jeg ikke liker.

Men å spise det magreste og proteinene i måltidet først, det virker på mengden kalorier som tas inn totalt. Også en neve nøtter hiver jeg i meg rett som det er før måtider. Saltet på nøttene er ikke så bra, og kan fjernes ved å rulle dem i et håndkle som jeg har til det bruk. Rist saltet ut av håndkleet etterpå.

Endret av KaffeLars
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Mitt forslag er å spise litt færre og større måltider, mer protein og fett og litt mindre karbohydrat. Med andre ord, mer fisk, kjøtt, egg og masse grønnsaker.

Det har hjulpet meg veldig. Spiste omtrent hver andre time før, nå spiser jeg 3-4 ganger til dagen og trenger ingen mellommåltider.

Deilig å slippe å tenke på mat hele tiden.

Endret av Kahlan Amnell
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...