AnonymBruker Skrevet 22. oktober 2011 #1 Skrevet 22. oktober 2011 Hei Jeg vil gjerne jobbe innenfor psykiatrien. Jeg går fremdeles på vgs og prøver å få så gode karakterer som mulig. Jeg er langt unna et så høyt snitt som kreves for å komme inn på profesjonsstudiet i psykologi, og jeg tror heller ikke jeg kommer til å få et så høyt snitt uansett hvor hardt jeg jobber. For å bli psykiater må man jo først være utdannet lege, noe som er enda høyere snitt, så både psykiater og psykolog kan jeg glemme. Å studere i utlandet er uaktuelt. Men! Så kommer spørsmålet. Er det noen andre yrker enn psykolog og psykiater jeg kan utdanne meg til, der jeg kan jobbe innenfor psykiatrien? Jeg har hørt om psykiatrisk sykepleier. Jobber man tett innpå pasientene da? Jeg vil jo gjerne jobbe i kontakt med pasienter, ikke papirarbeid på et kontor på en psykiatrisk avdeling. Vet dere om noen yrker som jobber med pasienter på et psykiatrisk sykehus/institusjon, annet enn psykolog eller psykiater? Dessuten er jeg fysisk funksjonshemmet. Jeg sitter ikke i rullestol, men jeg har gangproblemer og må ha et relativt stillesittende yrke pga dette. Jeg kan ikke gå mye under en arbeidsdag. Blir du psykiatrisk sykepleier utelukket? Må man gå mye hvis man er det? Setter stor pris på svar.
Gjest Wanted Skrevet 22. oktober 2011 #2 Skrevet 22. oktober 2011 Psykiatriske sykepleiere jobber veldig tett innpå pasientene. Tenker i samme retning selv, og går sykepleien.
Maneo Skrevet 23. oktober 2011 #3 Skrevet 23. oktober 2011 Eventuelt vernepleier. Jeg er vernepleier, og har jobbet tett med pasienter i psykiatrien.
Ethereal Skrevet 23. oktober 2011 #4 Skrevet 23. oktober 2011 Jeg er ikke sikker, men kanskje man også kan jobbe med det du ønsker hvis man går sosionomutdanning? (link)
lizzie88 Skrevet 23. oktober 2011 #5 Skrevet 23. oktober 2011 Eller hvis man går barnevernspedagogikk, og tar psykisk helsearbeid som vidreutdanning
Frk. Fie Skrevet 23. oktober 2011 #6 Skrevet 23. oktober 2011 (endret) Alt nevnt over funker, sterkest står du kanskje med sykepleier/vernepleierutdanning pga medisinkompentasen disse har. Om det er aktuelt kommer selvsagt an på hvilke deler av psykiatrien du kan tenke deg å jobbe med- akuttpsykiatri, andre sengeposter, poliklinisk, oppsøkende virksomhet, psykiatrisk hjemmetjeneste m.v. Anbefaler deg å sette deg inn i hvilken kompetanse de ulike grunnutdanningene gir, og gå for det du synes passer deg best. Et veldig spennende og mangfoldig felt, lykke til:) Endret 24. oktober 2011 av Frk. Fie
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå