Gå til innhold

Hva pleier dere å spise på mandag, tirsdag, onsdag, torsdag, fredag, lørdag, søndag?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Sitter her en lørdagskveld og lurer på hva dere spiser alle dager til middag. Leser egentlig til eksamen ... :sjenert:

Hjemme hos meg pleier vi å ha taco på lørdager, mens jeg kjenner mange som har det på fredager.

Det virker som om hjemmelaget pizza, lasagne, taco, biff er fast innslag på fredager og lørdager?

På søndag pleier vi å ha deilig fisk eller biff eller filet :)

I hverdagen pleier vi å ha mye fisk, rød eller hvit fisk, men grønnsaker til. Fisk er sunt, billig, enkelt og godt, og man blir god og mett. Eller vi har noe med kyllingfilet, eller kyllingkjøttdeig fra kiwi til 17,90 :fnise:

Vi har liksom ikke noe fast rett på faste dager, men jeg vet at det alltid er taco på lørdager når vi ikke en sjelden gang slår til med noe annet :)

Videoannonse
Annonse
Gjest Bomullsdott
Skrevet

Nei, vi har ikke faste retter på faste dager.

Men kan bidra med at jeg vet at mine besteforeldre alltid har suppe på mandager og fiskegrateng på fredager. :gjeiper:

Vi har ingen faste retter på faste dager, men vi pleier ofte å ha noe litt mer "spennende" i helgene enn på hverdagene, da. Ofte noe som tar litt lang tid å lage, men det kan være mye forskjellig.

Men vi spiser ofte kylling på fredag, men det er ikke sånn at vi gjør det fast, men det er en rett som ofte blir spist på fredager her i huset.

Skrevet

Her i huset har vi ikke faste middager til faste dager.. Vi kan fint ha biff på en tirsdag, men skjer aldri at vi har spagetti eller pølse og brød på helg.. :P

Skrevet (endret)

Jeg ordner middager fra en fast tabell, og det er så deilig! Aldri mer klø seg i hodet over hva man skal lage, og ikke minst hva man skal kjøpe inn! Jeg har satt opp en månedsplan, så jeg har litt forskjellig fra uke til uke, men middagene gjentar seg alltid fra måned til måned, da. Jeg husker jeg spurte etter tips på forumet da jeg lagde oversikten for ca et år siden. PDF-fila med et av de første utkastene mine ligger her på KG et sted. Søk igjennom innleggende mine, om du har lyst. Kanskje du finner den :)

Anjah

Edit: Jeg følger ikke nødvendigvis lista mi slavisk, men den er ordentlig god å ha, altså!

Endret av Anjah
  • Liker 1
Skrevet

Her er det ingen faste menyer.

Spiser det som faller meg inn. Rusler innom butikken på vei hjem fra jobb, ser om jeg finner noe interessant. Ofte gjør jeg ikke det, og går hjem tomhendt for så å ta turen ut på restaurant noen timer senere.

• Liker 2
Skrevet

Vi har som regel taco eller pizza på fredagene, og biff på lørdagene. Ellers ikke noe fast "oppsett".

Jeg er vokst opp med at vi alltid hadde risgrøt på fredags ettermiddag, og noenganger hjemmelaget (kjøttdeigs)pizza som kveldsmat. Lørdagene hadde vi f eks lasagne, gryterett eller lørdagskylling (jepp, er vokst opp på åttitallet ja!). Søndagene hadde vi typisk stek (som regel svin eller lam), koteletter o.l. Ofte dessert som karamellpudding, sjokoladepudding, sviskekompott eller rett og slett hermetisk pære eller fersken og pisket krem.

Skrevet

Mat, stort sett.

Gjest Survival
Skrevet

Har ingen faste rutiner vi heller. Ble faktisk litt sjokkert over å se hvor mange som har taco som fredagskos ;)

Jeg tror det har noe med at jeg og sambo er fortsatt så unge. Vi har ingen enn oss selv å ta hensyn til. Ingen barn. Så vi spiser liksom det vi har lyst på der og da. I tillegg så elsker jeg å eksperimentere på kjøkkenet så det blir ofte nye matretter i helgene. Eller noe ekstra godt. Alt etter hva vi har lyst på! Vi bruker også å spise ute enkelte fredager og lørdager :)

• Liker 1
Skrevet

Har en regel, og det er alltid noe med fisk om mandagen. Enten fiskesuppe,fiskekaker/boller, kokt eller steikt fisk. Og blir det fisk til overs, blir det fisk tirsdagen også. Og ofte fisk seinere i uka.

Vokste opp med at man skulle ha fisk mandag, onsdag og fredag og det henger vel litt i enda. Men sunt er det jo.

Hvis jeg har det travelt så kan det hende jeg tar makrell i tomat på noen brødskiver, eller kald fiskepudding.

I helgene blir det som oftest kyllingfilet med eksotisk tilbehør.:-)

Skrevet

Har ikke faste middager faste dager. Vi spiser aldri nøyaktig samme middagsrett noe oftere enn én gang i måneden, og som regel sjeldnere.

Men visse prinsipper følger jeg når jeg planlegger uken. Dette fordi det går igjen at enkelte dager er ekstra lange og travle, andre (dvs helgene) har vi god tid, og andre igjen passer det feks å handle fersk fisk (frossen spiser vi ikke).

Dette medfører at tre vanlige ukedager er dager med raske og lette middager, gjerne vegetariske, eller med små innslag av kjøtt og fisk som "krydder" (litt bacon i en grønnsaksbasert suppe, litt ansjos i en pastarett). Dette er typisk pastaretter eller supper laget fra bunnen av, grønnsakscurryer, omelett og salat, grønn salat med ting som bønner, egg, avokado, andre grønnsaker og kanskje litt kylling, røkelaks eller fenalår, alt ettersom.

Tirsdag har vi fersk fisk, og litt bedre tid til å tilberede den. Fredag har vi ofte noe godt men raskt som passer til vin, feks en biff, kyllinglår eller lammekoteletter med enkelt tilbehør. Eller canneloni (vegetarisk selvsagt). Eller om vi har litt mer energi: Hjemmelaget pizza, burger eller tex mex.

Lørdag er det fisk igjen, og søndag gjerne en forseggjort og langsom kjøttrett (eller tilsvarende vegetarmiddag). Ofte også forrett og dessert begge dager.

Skrevet

Det som er fast hos oss er pizza på fredagen. Denne varierer vi veldig fra uke til uke, utenom at bunnen alltid lages grov. På lørdager får ungene velge hva de vil ha. Mannen min og jeg har alltid en egen, romantisk middag etter at ungene har lagt seg. Da er det enten lasagne, enchiladas eller nøttesteik. I går endret vi faktisk på denne menyen og laget linsefylt paprika med diverse tilbehør.

På søndagene er det enten typiske søndagsmiddager (så typisk som vegetarmat kan bli) eller noe enkelt om vi har vært ute på tur hele dagen.

Skrevet

Vi har ofte hjemmelaget pizza på lørdager, evt. hjemmelaget pasta eller fersk fisk. Ofte bestiller vi mat på fredager, som regel sushi eller indisk.

Før hadde vi alltid linser, poteter og kyllingpølser på mandager fordi jeg hadde en kveldsjobb og trengte noe som kunne holde meg gående. Etter at jeg begynte å spise havregrøt til frokost har det blitt mindre viktig hva jeg spiser til middag.

Gjest Consensio
Skrevet

Vi har ikke faste dager for enkelte retter.

Det blir dog ofte hjemmelaget "junk" på fredager som hamburger eller pizza.

Det er to dager i uka hvor det blir litt enkel mat pga en hobby som tar mye tid på kveldstid, så da kan det bli kyllingfileter og ris f.eks som ikke tar så lang tid å lage.

Gjest Sevastra
Skrevet

Vi spiser alltid løkringer på søndager, I shit you not.

Skrevet

har ingen faste retter på faste dager, men har veldig ofte rester på mandager. Mandager er den dagen hvor jeg jobber senvakt, og da er jeg og barna hjemme kl. 17.00. (de andre dagene er vi hjemme mellom 13.30-16.00)

Så på mandager har vi rester etter søndagen. Og på søndager har man god tid til å lage god mat (og mye mat), så restene faller gjerne i smak en ekstra dag! I morgen skal vi ha wok, veldig kjekt å bare varme opp igjen.

Ellers pleier vi å skrive ned en ukesmeny hver fredag/lørdag, så handler vi inn alt vi trenger på lørdagen. Da er alt klart til uken etter, veldig deilig å slippe innom butikken så ofte...

Skrevet

Vi har i flere år kjøpt pizza fra gatekjøkken på søndager. Det fordi vi ofte glemte å planlegge/handle inn dagen i forveien. Og butikkene er stengt. Og vi var ofte fyllesyke, eller ihvertfall slitne etter helgen ;)

I det siste har vi blitt litt lei søndagpizzaen, og derfor blir det bare søndagspizza en gang i blant nå. Vi hadde det i dag :)

Før hadde vi tirsdagssalat. Ikke bare én fast salat, men vi varierte, og prøvde stadig nye salater. Den vanen forsvant da vi flyttet til USA, og har dessverre ikke tatt den opp igjen.

Gjest Kvikklunsj
Skrevet

Vi tar alltid det vi har lyst på den dagen og trives veldig med det! Så ingen faste menyer:-))

Gjest Consensio
Skrevet

Vi tar alltid det vi har lyst på den dagen og trives veldig med det! Så ingen faste menyer:-))

Handler dere hver dag?

Vi kan ikke gjøre det slik, for jeg må få tint opp kjøtt og være sikker på at vi har alt vi trenger osv, så menyer er et "must" her (vi har bare ikke faste retter på faste dager)

Skrevet

Vi prøver å handle bare en gang i uken, og planlegger derfor alle middagene (mer eller mindre). Å ha noen faste holdepunkter å gå etter er derfor greit.. Mandag er laksedag, torsdag er vegetardag, fredag og/eller lørdag er kosedag (taco, pizza, stir-fry thai, burger etc.). Fisk også på tirdag eller torsdag. På lørdag eller søndag har vi gjerne en dag hvor vi lager noe som krver litt ekstra (kvieite med risotto f.eks). Har også funnet ut at å lage en god gryterett på søndag som vi kan ha rester av senere i uka er en god idé..

Skrevet

Hjemmefra er jeg vant til grøt på lørdager, men selv har vi ingen faste retter på faste ukedager. Søndager har vi gjerne mer forseggjort eller tidkrevende mat, og mange uker, dog langt fra alle, har vi hjemmelaget pizza enten fredag eller lørdag.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...