Kosemose Skrevet 22. oktober 2011 #1 Skrevet 22. oktober 2011 Jeg skal pusse opp nå, og skal blant annet male Trapp, trappegang (mørk uten vinduer) Vindfang, gang (mørk uten vinduer) Stue Kjøkken Har noen forslag til farger og fargekombinasjoner? Har tenkt at jeg ønsker en veldig mørk trapp. Mørk grå, mot svart. Også er jeg egentlig mer glad i disse lune kaffetonene som var så populært for en stund siden enn grått som nok er mer populært nå. Er veldig glad i varme farger. Noen som kan hjelpe?
Gjest Best Skrevet 22. oktober 2011 #2 Skrevet 22. oktober 2011 Jeg tror jeg ville gått for Bomull s0502y i gangene siden det ikke er noe dagslys der. Og kanskje s1002-y i stue/kjøkken, men mulig du burde valgt noe varmere:) Har ingen farger foran meg her nå Hvilken kjøkkeninnredning har dere? Og hvilket gulv er det i gang/kjøkken/stue? Er takene/ taklister malte eller ikke? 1
AnonymBruker Skrevet 22. oktober 2011 #3 Skrevet 22. oktober 2011 Velger du en mørk farge i trappa så ville jeg ha malt selve trapp helt lys.
Kosemose Skrevet 22. oktober 2011 Forfatter #4 Skrevet 22. oktober 2011 Velger du en mørk farge i trappa så ville jeg ha malt selve trapp helt lys. Skjønner. Jeg ser mer for meg at selve trappa er helt mørk og at veggene rundt trappa skal bli lys(ere) Ellers takk for råd så langt, gulvene er grå, takene er hvite glatte og listene er hvite (og jeg ser for meg at de skal være hvite) Flere tips?
Maryell Skrevet 23. oktober 2011 #5 Skrevet 23. oktober 2011 (endret) Først ville jeg funnet ut hvilken gråfarge trappa skal ha. Det finnes både varme og kalde gråtoner og det er ganske relevant i forhold til hva du skal ha på veggene En kald grå og en varm hvit (eks.0502-y) blir ikke spesielt pent. Ville heller ikke valgt en altfor mørk grå i trappa, har malt en del trapper og syns det er veldig pent når fargen ligger rundt/litt over s3500-n Har et bilde av en jeg har malt et sted, skal se om jeg finner det. trapp1 trapp2 Ser litt lysere ut på bilde 1 men bilde 2 stemmer mest med virkeligheten i så måte. Litt spesiell trapp (interiørarkitektpåfunn), men der har du i alle fall en kombinasjon av kalde gråtoner. Endret 23. oktober 2011 av Maryell
Kosemose Skrevet 23. oktober 2011 Forfatter #6 Skrevet 23. oktober 2011 Så fint! Bilde nr 2 virker ikke, men bildene på fleste link var veldig fine tusen takk for gode råd! Sikkert et dumt spørsmål, men er det sånn at jeg bør velge kalde farger på vegg hvis gulvet er kaldt og omvendt hvis det er varmt? Gulvet er grått i gangen, men jeg er usikker på om det er varm eller kald grå... Jeg eier jo ikke kompetanse på interiør og farger... Hvordan vet man om noe er kaldt eller varmt egentlig?
Gjest Best Skrevet 23. oktober 2011 #7 Skrevet 23. oktober 2011 Man ser det, Kosemose:) Du vil i allefall se det om du velger en varmere eller kaldere i trappen. Maryell foreslår toner rundt s3500-n. Jeg ville nok heller valgt toner rundt s3502-y siden jeg liker dem mer "skitne" og varme. I forhold til hovedinnlegget ditt ønsker du nok å gå mørkere da må du velge en grå med ett høyt tal på de første nummerene på ncs-koden. Maryell sitt forslag er en nøytral grå, med 35% svart i. Mitt forslag har samme grad av svart, men har 2% kulør (farge) og den går mot gult. Kalde og varme farger kan ødelegge for hverandre, den varme ser f.eks. skitten ut samen med den rene/ kalde. Hva med å hente fargeprøver hos fargehandelen og sammenligne med gulvet? Beklager rotete svar:)
Kosemose Skrevet 23. oktober 2011 Forfatter #8 Skrevet 23. oktober 2011 Man ser det, Kosemose:) Du vil i allefall se det om du velger en varmere eller kaldere i trappen. Maryell foreslår toner rundt s3500-n. Jeg ville nok heller valgt toner rundt s3502-y siden jeg liker dem mer "skitne" og varme. I forhold til hovedinnlegget ditt ønsker du nok å gå mørkere da må du velge en grå med ett høyt tal på de første nummerene på ncs-koden. Maryell sitt forslag er en nøytral grå, med 35% svart i. Mitt forslag har samme grad av svart, men har 2% kulør (farge) og den går mot gult. Kalde og varme farger kan ødelegge for hverandre, den varme ser f.eks. skitten ut samen med den rene/ kalde. Hva med å hente fargeprøver hos fargehandelen og sammenligne med gulvet? Beklager rotete svar:) Ånei, syns ikke dette var noe rotete svar, og blir kjempeglad for alle innspill! Så da vet jeg altså at jeg ikke bør blande kalde og varme farger. Men hva med hvite lister mot (gul)beige vegger? blir det da litt feil? Lurt med fargeprøver, problemet er at jeg stoler rett og slett ikke på min egen dømmekraft når det gjelder farger. Jeg kan se at resultatet er fint eller mindre fint når det er ferdig, men jeg klarer ikke se for meg hvordan en liten tapetbit eller fargeprøve vil være på en jhel vegg i et helt rom Noen som har et "ferdig oppsett" til meg? Med fargekoder og det hele? Trapp: Gang, trappegang og loftsgang (mørke rom uten særlig naturlig lys)
Kosemose Skrevet 23. oktober 2011 Forfatter #9 Skrevet 23. oktober 2011 Maryell foreslår toner rundt s3500-n. Jeg ville nok heller valgt toner rundt s3502-y siden jeg liker dem mer "skitne" og varme. googlet denne fargekoden, og ser at det er en mellommørk grå. Hvis man bytter ut y med r så ble den enda varmere, er det noe du kan anbefale? Syns den med rødt i var litt lunere liksom?
Maryell Skrevet 23. oktober 2011 #10 Skrevet 23. oktober 2011 Malte faktisk(!) en trapp og en kjøkkeninnredning med den med r i for et par uker siden, vær obs på at den kan virke veldig lilla i riktig lys. I forhold til lister og karmer når du har varme farger så er det en ide å velge en varm hvit på listene, feks 0502-y som er en standard listefarge. Til kalde farger så kan du enten velge helt ren hvit eller s0500-n. Hvor lyse vil du ha veggene?
Kosemose Skrevet 23. oktober 2011 Forfatter #11 Skrevet 23. oktober 2011 Malte faktisk(!) en trapp og en kjøkkeninnredning med den med r i for et par uker siden, vær obs på at den kan virke veldig lilla i riktig lys. I forhold til lister og karmer når du har varme farger så er det en ide å velge en varm hvit på listene, feks 0502-y som er en standard listefarge. Til kalde farger så kan du enten velge helt ren hvit eller s0500-n. Hvor lyse vil du ha veggene? Veggene må være ganske lyse siden det er lite naturlig lys der, samtidig har jeg ikke lyst på en farge som ser ut som hvit med någet attåt. Kanskje noe utdaterte kaffe-farger? eller brunaktig? honning? Uff, dette er så vanskelig!! Men - det med varm hvit på lister med varme farger,skal jeg merke meg! Husker jeg malte papyrus(?) i et rom med kritthvite lister, og det så skittent og gult ut, så det er et tips jeg i allefall skal huske! Mer- mer-mer!
AnonymBruker Skrevet 23. oktober 2011 #12 Skrevet 23. oktober 2011 Fargen er jo "oppbrukt" som bare det, men det er nå jeg endelig har begynt å like den, og det er rett og slett kaffe latte. Kjempefin på vegger (gjerne stående panel) med hvite lister og vinduskarmen. Den står godt til kald grå også.
Kosemose Skrevet 23. oktober 2011 Forfatter #13 Skrevet 23. oktober 2011 Fargen er jo "oppbrukt" som bare det, men det er nå jeg endelig har begynt å like den, og det er rett og slett kaffe latte. Kjempefin på vegger (gjerne stående panel) med hvite lister og vinduskarmen. Den står godt til kald grå også. Ja jeg tenker også mye på kaffe latte. Og jeg skjønner at det er håpløst utdatert og bakstreversk og tullete å male i kaffe latte nå som alle som malte den fargen maler om. Men det ER en veldig anvendelig farge, er den ikke? Jeg heller mot å blåse i moten og gå for noe sånt... Noen som vet hvilke fargekode kaffe latte har?
Gjest Best Skrevet 23. oktober 2011 #14 Skrevet 23. oktober 2011 googlet denne fargekoden, og ser at det er en mellommørk grå. Hvis man bytter ut y med r så ble den enda varmere, er det noe du kan anbefale? Syns den med rødt i var litt lunere liksom? Lunere, men den vil ha ett rosa skjær... ikke pent:)
Gjest Best Skrevet 23. oktober 2011 #15 Skrevet 23. oktober 2011 (endret) Std nr for caffe latte er 5503. Den er forøvrig identisk med Vanilje som Jotun har i sine fargekart, men husker ikke ncs-koden. std nr er 1519 ncs kode er s1005-y30r. Ncsen forteller oss at det er 10% svart, 5% kulør og det er 30% rødt i den gule tonen. Endret 23. oktober 2011 av Best
Maryell Skrevet 23. oktober 2011 #16 Skrevet 23. oktober 2011 Ja jeg tenker også mye på kaffe latte. Og jeg skjønner at det er håpløst utdatert og bakstreversk og tullete å male i kaffe latte nå som alle som malte den fargen maler om. Men det ER en veldig anvendelig farge, er den ikke? Jeg heller mot å blåse i moten og gå for noe sånt... Noen som vet hvilke fargekode kaffe latte har? Det aller aller viktigste er jo at du syns det er fint selv. Hva som er på moten er jo egentlig urelevant Hvis vi skal snakke latte farger så må jeg si at personlig syns jeg latte, altså den lysere varianten i samme farvekart som cafe latte er penest. Syns cafe latte kan bli grusomt rosa og fæl når lyset ikke stemmer. Men der kommer de ekstremt viktige farveprøvene inn. Hvis du vet sånn nogenlunde hvilken type farge du vil ha så velger du ut en 2-3 i den gruppen, maler opp store felt og så tror jeg du skal greie å ta en beslutning Ble litt mer puzzled i forhold til å råde deg om trappefarve hvis fargen på veggen skal være såpass mørk... Kanskje Best har noen forslag?
Gjest Best Skrevet 23. oktober 2011 #17 Skrevet 23. oktober 2011 Det aller aller viktigste er jo at du syns det er fint selv. Hva som er på moten er jo egentlig urelevant Hvis vi skal snakke latte farger så må jeg si at personlig syns jeg latte, altså den lysere varianten i samme farvekart som cafe latte er penest. Syns cafe latte kan bli grusomt rosa og fæl når lyset ikke stemmer. Men der kommer de ekstremt viktige farveprøvene inn. Hvis du vet sånn nogenlunde hvilken type farge du vil ha så velger du ut en 2-3 i den gruppen, maler opp store felt og så tror jeg du skal greie å ta en beslutning Ble litt mer puzzled i forhold til å råde deg om trappefarve hvis fargen på veggen skal være såpass mørk... Kanskje Best har noen forslag? Helt rett som Maryell her sier, ikke bry deg om moten. Tenk på hva DU liker og hva som passer huset. Selv malte jeg en sand-farge i min gang (uten dagslys) og det ble altfor mørkt. Jeg har også grå trapp i fargen Lingrå Jeg malte over med S0502-y og har da vegger/ lister og dører i samme farge. Hos meg hadde vanilje/ cafe latte blitt for mørkt, Skal tenke på deg i morgen, da er jeg på jobb:) Hva med å prøve fargevelgeren på Jotun.no?
Gjest Best Skrevet 23. oktober 2011 #18 Skrevet 23. oktober 2011 Men om vi ikke skal glemme stuen og kjøkkenet. Hvilken kjøkkeninnredning har du, og hvilke møbler/ treslag har du i stuen?
Betty84 Skrevet 23. oktober 2011 #19 Skrevet 23. oktober 2011 Vi har valgt fargene macciato på veggene i stua, solid på trappa og på den veggen hvor trappa går opp i stua....Hmmm knotete forklart, men jeg syntes ihvertfall det er lekkert
rosvolda Skrevet 15. september 2012 #20 Skrevet 15. september 2012 Hei! Nå er det ei god stund siden denne tråden ble 'avsluttet', men jeg lurer på om du har bilder av fargen Macciato? Er den ganske mørk og brun? Vi sliter med valgets kvaler, og kan ikke bestemme oss for om vi skal velge Macciato, Vanilje eller en annen varm beige-/gråtone.
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå