AnonymBruker Skrevet 22. oktober 2011 #1 Skrevet 22. oktober 2011 Et veldig rart spørsmål, jeg er klar over det, men jeg lurer på hva som kan kalles et loppemarked. I Norge er et loppemarked et marked med "lopper" (varer mottatt vederlagsfritt), vanligvis til inntekt for en frivillig organisasjon. I andre land er det også vanlig med "Fleemarkeds", der privatpersoner eller kjøpmenn samles på en markedsplass for å selge egne/egenproduserte varer. Vi har også garasjesalg som er en form for loppemarked, men da i privat regi, og salget foregår da på egen eiendom. Finnes det andre former for loppemarkeder? Kan en bedrift, for eksempel en bruktbutikk, samle inn lopper og holde regelmessige loppemarked? Finnes det noen lover/regler for dette?
Lilypond Skrevet 23. oktober 2011 #2 Skrevet 23. oktober 2011 Jeg vet ikke fasitsvaret på spørsmålet ditt, men tenkte å tillate meg å synse litt likevel. Personlig vet jeg ikke om annet enn loppemarked som kan sies å falle innunder kategoriern loppemarked. Dette oppfatter jeg som et marked der brukte ting selges til inntekt for en veldedig eller frivillig organisasjon (typisk idrettslag, korps osv). Garasjesalg har til felles at det er brukte ting som selges, men dette er da salg fra privatpersoner der inntekten stort sett går til de samme privatpersonene som selger. Når det gjelder "fleamarkets" fra det store utland er mitt inntrykk at dette tilsvarer den generelle oppfattelsen av loppemarked, og at det du beskriver som inkluderer salg av egenproduserte varer passer bedre innunder en litt videre betegnelse av "marked". Når det gjelder hvorvidt en bedrift kan arrangere loppemarked er dette den mest interessante delen av spørsmålet ditt. Generelt ville jeg sagt at det ikke er noe i veien for at lokalbutikken samler inn og arrangerer et loppemarked til inntekt for et godt formål. Det jeg derimot er ganske sikker på er at det finnes lover og regler for er en bruktbutikk som avholder loppemarked, jeg oppfatter det nemlig som at inntekten går til bruktbutikken. Dette vil jeg derfor anta blir oppfattet som en selger som opptrer i næringsvirksomhet, og da vil vanlige lover og regler for salg gjelde. Felles for de forskjellige markedstypene er at denne typen arrangement må søkes om eller i det minste meldes inn til politiet, litt avhengig av om de avholdes på offentlig sted. 1
Gjest Consensio Skrevet 23. oktober 2011 #3 Skrevet 23. oktober 2011 (endret) .. Endret 23. oktober 2011 av Consensio
AnonymBruker Skrevet 23. oktober 2011 #4 Skrevet 23. oktober 2011 Når det gjelder hvorvidt en bedrift kan arrangere loppemarked er dette den mest interessante delen av spørsmålet ditt. Generelt ville jeg sagt at det ikke er noe i veien for at lokalbutikken samler inn og arrangerer et loppemarked til inntekt for et godt formål. Det jeg derimot er ganske sikker på er at det finnes lover og regler for er en bruktbutikk som avholder loppemarked, jeg oppfatter det nemlig som at inntekten går til bruktbutikken. Dette vil jeg derfor anta blir oppfattet som en selger som opptrer i næringsvirksomhet, og da vil vanlige lover og regler for salg gjelde. Felles for de forskjellige markedstypene er at denne typen arrangement må søkes om eller i det minste meldes inn til politiet, litt avhengig av om de avholdes på offentlig sted. Takk for svar. Det var dette jeg også tenkte. På butikken står det (fast skilt) at lopper mottas, og på reklamen for loppemarkedene er det ikke opplyst om hva inntekten går til, eller om inntekten går til veldedige formål eller til butikken. Og om inntektene går til butikken, mener jeg at det ikke er snakk om loppemarked, men en videreføring av butikkens ordinære handelsvirksomhet, og at de som avleverer lopper til butikken bør få vite at de donerer gaver til eieren, ikke til vededig formål, som jo de fleste forbinder med loppemarked. Jeg har lest brukthandelsloven, men siden jeg ikke er rettskyndig, fant jeg ingenting relevant i den. Kanskje andre som er flinkere til å lese lover finner noe, men... Hvis dette er lov, tenker jeg at eieren av butikken må være utrolig "smart" som får mennesker i nærmiljøet til å donere varer til "loppemarkedet", som eier da selger videre til inntekt for butikken.
Lilypond Skrevet 23. oktober 2011 #5 Skrevet 23. oktober 2011 Da ville jeg antatt at inntekten gikk til butikken, kan aldri tenke meg at de gir den inntekten videre. Jeg syns det er misvisende å kalle dette et loppemarked, bruktmarked ville være et bedre navn. Samtidig vil jeg nok anta at de fleste som leverer lopper forstår at de gir ting til butikken. Min umiddelbare tanke var da, som deg, utrolig "smart" måte å tjene penger på. Men så husker jeg på hvor mange mennesker det er som har alt for mye og må kvitte seg med ting, som er vanskelig å selge men likevel i brukbar stand. Da er det jo et greit alternativ å kunne gi bort til en bruktbutikk. I tillegg så koster det jo ofte litt å skulle kaste større ting, typisk på miljøstasjoner og liknende. Sånn sett kan det jo være en grei måte å bli kvitt ting gratis?
AnonymBruker Skrevet 23. oktober 2011 #6 Skrevet 23. oktober 2011 Da ville jeg antatt at inntekten gikk til butikken, kan aldri tenke meg at de gir den inntekten videre. Jeg syns det er misvisende å kalle dette et loppemarked, bruktmarked ville være et bedre navn. Samtidig vil jeg nok anta at de fleste som leverer lopper forstår at de gir ting til butikken. Min umiddelbare tanke var da, som deg, utrolig "smart" måte å tjene penger på. Men så husker jeg på hvor mange mennesker det er som har alt for mye og må kvitte seg med ting, som er vanskelig å selge men likevel i brukbar stand. Da er det jo et greit alternativ å kunne gi bort til en bruktbutikk. I tillegg så koster det jo ofte litt å skulle kaste større ting, typisk på miljøstasjoner og liknende. Sånn sett kan det jo være en grei måte å bli kvitt ting gratis? Jo, for så vidt. Men vi har flere andre butikker og organisasjoner som driver veldedig i området, og jeg tror mange av disse kunne hatt like mye bruk for loppene, enn denne kjøpmannen har. Det er på grunn av dette at jeg reagerer på bruken av ordet "loppemarked".
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå