AnonymBruker Skrevet 22. oktober 2011 #1 Skrevet 22. oktober 2011 Kanskje forbannet er litt å dra i, men jeg er sint. Niesen min, broren min sin datter er på besøk hos meg i helgen siden faren hennes er i utlandet på foretningsreise. Hun er 11 og fikk sin første mens i dag. Helt på gråten kom hun til meg og fortalte at henne blør fra tissen og hun virket nok så vettskremt. Jeg fortalte henne at hun hadde fått mensen og jeg kjøpte bind til henne og alt er ok nå. Men jeg er så sint på faren hennes. Han er alene med henne, men burde han ikke ha snakket med henne om dette? Hun ante jo ikke hva det var som skjedde med henne og trodde hun hadde skadet seg eller noe. Hun spurte meg flere ganger om det ikke var farlig og var tydeligvis veldig redd. Får vel ta et alvorsord med broren min når han kommer hjem. Jeg trodde det var vanlig å ta opp slike ting med døttrene sine. Eller er det kanskje ikke det for menn? 1
AnonymBruker Skrevet 22. oktober 2011 #2 Skrevet 22. oktober 2011 Vet du, det er faktisk normalt å lære om mensen på skolen. Jeg reagerer mer på at hun ikke kjenner til mensen fra skolen enn på at faren ikke har snakket med henne om den. 7
Gjest Blondie65 Skrevet 22. oktober 2011 #3 Skrevet 22. oktober 2011 Er det vanlig? Jeg lærte om mens på skolen og ble bare avvist av min mor da jeg begynte å blø - skikkelig sånn "hva er det du maser med, dette er mens, det har du hatt om på skolen, slutt å syt". Kanskje pappa ikke helt hadde sett for seg at samtalen var nødvendig med en 11 åring? Men nå var jo hun heldig og hadde deg der, kanskje ikke kjefte på broren din, bare nevne at det er på tide å ta den samtalen NÅ.
chikako Skrevet 22. oktober 2011 #4 Skrevet 22. oktober 2011 Det er ikke veldig vanlig å få mensen så ung, selv om det skjer. Synes ikke du bør sjelle ut broren din fordi han ikke har tenkt at det har vært nødvendig å ta den samtalen enda. Synes også det er rart at hun ikke har hørt om det på skolen. 2
AnonymBruker Skrevet 22. oktober 2011 #5 Skrevet 22. oktober 2011 Vet du, det er faktisk normalt å lære om mensen på skolen. Jeg reagerer mer på at hun ikke kjenner til mensen fra skolen enn på at faren ikke har snakket med henne om den. Ja, jeg må si jeg stusset litt på det også. Jeg vet selv de har sexundervisning fra 10. Men husker selv at vi hadde om kroppen i 4.klasse tror jeg, men husker ikke så mye om menssnakk egentlig. Men uansett så burde vel en far snakke med datteren sin? Vet ikke helt hvor godt de er inne på dette med mens på skolen, om det er bare rask prat uten at de forstår så mye, jeg vet ikke. Men det var helt klart at hun ikke visste noe om dette. Men når jeg tenker meg om så kan jo hende broren min trodde at de lærte det på skolen? Huff, ble nesten mer iritert her nå, menm vet ikke helt hvem jeg bør være det på.
Panama Skrevet 22. oktober 2011 #6 Skrevet 22. oktober 2011 De får jo høre dette på skolen og helsesøster informerer jo elvene om mensen og sånt. Hun jenta var nok litt usikker, så kanskje måtte forhøre seg litt med deg. Det er ikke nødvendig å kjefte på bror din, men si fint fra til han kan ta en prat med datteren sin om det.
Papirfly Skrevet 22. oktober 2011 #7 Skrevet 22. oktober 2011 (endret) Litt dumt å spekulere, men han hadde kanskje ikke sett for seg at den praten var nødvendig helt enda, eller så trodde han hun lærte om dette på skolen... Selv lærte jeg ingenting om mens og pubertet på skolen (slutten av 90-tallet), men fant mye info i diverse bøker, blant annet fra TL-klubben, hehe. Det finnes (dessverre) mange lærere som dropper hele pubertetstemaet fra pensumet fordi de ikke har lyst til å snakke om sånt med elevene, og da finnes det alltid noen som heller ikke får noe informasjon fra andre steder. Jeg lærte det meste på egenhånd og lærte videre til de av venninnene mine som ikke hadde bokklubber eller internett hjemme. Jeg tror du burde vise henne noen nettsider hvor hun kan få svar på alt som har med pubertet og ungdomsliv å gjøre, for hvis hun ikke visste hvordan mensen fungerte, så er det nok veldig mye annet hun ikke vet noe om heller. Endret 22. oktober 2011 av everydaywings
DysterPytten Skrevet 22. oktober 2011 #8 Skrevet 22. oktober 2011 Jeg kan ikke huske å ha lært om mens på skolen, og da jeg var 12 så ble jeg livredd fordi jeg fikk mensen. Husker jeg ropte til mamma, gråt og skalv fordi jeg blødde. Jeg hadde lært at man blør jo ikke uten grunn!
Gjest Blondie65 Skrevet 22. oktober 2011 #9 Skrevet 22. oktober 2011 Ja, jeg må si jeg stusset litt på det også. Jeg vet selv de har sexundervisning fra 10. Men husker selv at vi hadde om kroppen i 4.klasse tror jeg, men husker ikke så mye om menssnakk egentlig. Men uansett så burde vel en far snakke med datteren sin? Vet ikke helt hvor godt de er inne på dette med mens på skolen, om det er bare rask prat uten at de forstår så mye, jeg vet ikke. Men det var helt klart at hun ikke visste noe om dette. Men når jeg tenker meg om så kan jo hende broren min trodde at de lærte det på skolen? Huff, ble nesten mer iritert her nå, menm vet ikke helt hvem jeg bør være det på. Jeg hadde altså lært om mens på skolen. Det ingen hadde fortalt meg godt nok var hvor sinnsykt dårlig jeg ble og hvor intenst det blødde. Jeg husker undervisningen som en klinisk greie som ikke var i nærheten av å forklare hva mens er for noe. Så da jeg fikk det forstod ikke jeg heller helt hva det var og ble redd. Spesielt merkelig alt dette når vi alle sammen gikk og gledet oss til "å bli kvinner" og så var det en slik gigantisk nedtur.
Gjest imli Skrevet 22. oktober 2011 #10 Skrevet 22. oktober 2011 Eg hugsar me fekk forklart dette med mensen på skulen, då me var rundt 10-11 år. Dette var på midten av 90-talet. Høyrast merkeleg ut at ein 11-åring i dag ikkje veit noko om mensen. Skulen har jo drivi med seksualundervisning i sikkert 40-50 år. 1
Gjest pysepusen Skrevet 22. oktober 2011 #11 Skrevet 22. oktober 2011 Eg hugsar me fekk forklart dette med mensen på skulen, då me var rundt 10-11 år. Dette var på midten av 90-talet. Høyrast merkeleg ut at ein 11-åring i dag ikkje veit noko om mensen. Skulen har jo drivi med seksualundervisning i sikkert 40-50 år. Signerer 2
AnonymBruker Skrevet 22. oktober 2011 #12 Skrevet 22. oktober 2011 Foreldre burde fortelle barna sine om det likevel, det er da mange som får mensen så tidlig. Jeg fikk det da jeg var 11, og selv om jeg sikkert hadde lært om det på skolen og hørt om det fra foreldrene mine var det litt sjokkerende. Som Blondie sier blir man sjelden godt nok forberedt på f.eks. hvor vondt det kan være. ...forresten heter det "HUN blør", ikke "henne blør". 3
AnonymBruker Skrevet 22. oktober 2011 #13 Skrevet 22. oktober 2011 Jeg fikk mensen i samme alder. Det eneste jeg kunne om det da hadde jeg lært hjemme, av mamma. Vi hadde null opplæring om denslags før siste året - etter at jeg og et par til av jentene hadde fått det.
Gjest white tiger Skrevet 22. oktober 2011 #14 Skrevet 22. oktober 2011 Vi hadde en times "pubertetsundervisning" da vi var 12 år gamle. Problemet var bare at jeg og en del av de andre jentene i klassen allerede var godt i gang med puberteten.. Et par stykker hadde faktisk hatt mensen i nesten 2 år når vi hadde den undervisninga. Så det er ikke alltid skolene er så tidlig ute med sånt. Jeg visste hva mensen var da. Jeg hadde lest om det i et blad, men jeg klarte ikke fortelle mamma om det når jeg fikk det, fordi hun aldri snakket med meg om sånne ting. Hun sa at hun ble skuffa fordi jeg ikke sa noe til henne, men jeg skjønner ikke hvordan hun kunne forvente at jeg skulle si det til henne, når hun aldri snakket med meg om noe som helst utenom dagligdagse ting.. Jeg har to jenter, og jeg kommer ikke til å stole på at skolen forteller ungene mine om alt de trenger å vite enten det dreier seg om pubertet, sex, alkohol, nettvett, osv. 2
Timseh Skrevet 22. oktober 2011 #15 Skrevet 22. oktober 2011 Jeg brukte internett flittig da jeg var yngre, jeg Så da jeg fikk mensen i en alder av 9(!) år, så visste jeg godt hva det var, men gidameg, så flaut det var. Trodde de fleste visste hva mensen var i en alder av 11? Min stesønn fortalte meg i hvert fall at jentene hadde fått med seg bind fra helsesøster og at de hadde snakket om mensen (dette var tydeligvis hysterisk morsomt for guttene) og dette fortalte han meg da han var 10.
AnonymBruker Skrevet 22. oktober 2011 #16 Skrevet 22. oktober 2011 Det er visst veldig ulikt dette med hvor tidlig man har undervisning om puberteten på skolen. Jeg var 10 år i 1985 da jeg fikk mensen, omtrent to uker etter at vi hadde hatt om det på skolen. Det var kun en liten blødning første gang, og jeg var for flau til å si noe hjemme. Så jeg gjemte trusa i skittentøyskurven og håpet at dette aldri ble et tema igjen. Mamma fant trusa da hun skulle vaske klær og spurte meg "har du hørt om menstruasjon på skolen?". Jeg svarte ja, hun ga meg en pakke bind og beskjed om at klær med blod på måtte legges i en bøtte med kaldt vann for at flekkene ikke skulle bli sittende fast. Det var den samtalen. Mer snakket ikke hun om mensen. Jeg tror det var et vanskelig tema for den generasjonen. Jeg trodde det var lettere for de fleste i dag? Selv om jeg er en litt beskjeden person som ikke føler meg helt komfortabel med å snakke om kropp og seksualitet så plager det meg ikke å forklare stesønnen min på 13 at jenter får menstruasjon og hva det innebærer. (Han er nysgjerrig på mye rart, og bra er jo det)
challenger Skrevet 22. oktober 2011 #17 Skrevet 22. oktober 2011 De lærer jo om det på skolen da, så hun trenger vel ikke noe mer info fra faren sin om det liksom. Husker jeg også reagerte sånn som henne når jeg blødde for første gang. Visste jo ikke at det var akkurat sånn det skulle se ut liksom, selv om vi hadde om det på skolen. Trodde jo det var noe galt jeg.
Tussilago_2 Skrevet 23. oktober 2011 #18 Skrevet 23. oktober 2011 Kanskje du skal vise henne denne nettsiden? http://www.libresse.no/ der vil hun få svar på det meste som hun kanskje ikke vil spørre deg eller faren om...
Athene Skrevet 23. oktober 2011 #19 Skrevet 23. oktober 2011 Greit nok at de fleste har om det på skolen, og burde fange det opp der. Men det er da virkelig likevel foreldrenes ansvar å snakke med barna om dette? Forklare dem hva som kommer til å skje, og være sikker på at de har forstått. Jeg er sjokkert over hvor mange her som skyver ansvaret på skolen. Men det er vel en trend for tiden, alt er skolens ansvar i stedet for at foreldre selv tar ansvar for sine barn. Uansett, jeg synes du har rett til å være litt sur på broren din. Men synes likevel du ikke skal legge deg for mye bort i hans barneoppdragelse. Det er mulig han trudde hun visste det, det er mulig han ikke visste man kunne få mens så tidlig som 11 år gammel, og det kan være han har kvidd seg for å snakke med datteren om temaet og derfor har utsatt det. 2
Gjest Regza Skrevet 23. oktober 2011 #20 Skrevet 23. oktober 2011 (endret) . Endret 8. april 2012 av Regza
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå