Gå til innhold

Er oslofolk kalde?

Fremhevede innlegg

Skrevet

Jeg er riktignok fra Oslo selv, men min erfaring er ikke at Oslo-folk, og i hvert fall ikke østlendinger generelt, er kalde eller vanskeligere å bli kjent med enn folk fra andre deler av landet. Samtidig kommer det nok an på hvor man møter dem; er man i Oslo vil mange som er oppvokst i byen ha sine etablerte nettverk med venner, mens innflyttere er mer kontaktsøkende. Selv har jeg bodd flere år i andre deler av landet, blant annet Sør-Trøndelag, og der synes jeg det var ekstremt vanskelig å få nye venner. Folk var mer lukket der enn på Østlandet, og stemningen i offentlige rom var preget av "sure" folk, få som hilste/småpratet, generell skepsis etc. Jeg bør legge til at jeg ikke er så flink til å ta kontakt selv, men jeg prøver i hvert fall å smile, hilse på butikkansatte etc...

Samboeren min er trønder og har flyttet med meg til et tettsted på Østlandet, og han trives mye bedre her enn han gjorde i Trøndelag, enda han hadde mye kontakt med barndomsvenner og en grei jobb der oppe. Han har blitt kjent med en god del nye folk, flere fra Oslo, blir inkludert i ulike aktiviteter med kollegaer og venner, og sier han synes fremmede her er mer imøtekommende og lettere å komme i prat med, enn i Trøndelag. For å ta et eksempel var det sjelden folk hilste om vi møttes på skogstur i Trøndelag, unntatt hvis man var milevis ute i villmarka, mens det er helt vanlig om man går i marka rundt her vi bor nå.

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Jeg har bodd på østlandet hele livet, og jeg kan ikke si at alle de andre østleninger jeg har møtt er kalde....

Det er ikke sånn at vi har fordommer mot folk fra andre steder i landet...

Jeg kjenner folk fra både bergen, oslo, stavanger, kristiansand, trondheim og tromsø... og jeg har ikke sett noen særlige forskjeller der sånn sosialt sett. Om trønderen er blidere eller om bergenseren er surere....

vi er nok ganske like.

Men i Oslo er det mye lukkede miljøer. Det har sikkert sin grunn... men jeg har hørt at det er vanskelig å komme i kontakt med folk der. Sikkert fordi det bor veldig mange der, og fordi det bor så sinnsykt mange FORSKJELLIG type mennesker. Jeg har bodd i Bergen ett år tidligere, og du ser virkelig flere forskjellig type folk i Oslo enn i Bergen altså!!!

Skrevet

Jeg er opprinnelig fra Hedmark, men bor i Trondheim. Studerer her og trives veldig godt, men det har ikke noe å gjøre med trøndere at jeg trives her. Jeg har blitt kjent med mange vestlendinger, sørlendinger og nordlendinger og blitt gode venner med de. Jeg har en venninne som er trønder og jeg har vært på fest hos henne en gang - Det var med hennes venner og venninner som også er fra trøndelag og jeg har aldri følt meg mer utenfor. De snakket så vidt med meg og når de gjorde det var det veldig overfladisk. Vi var en gjeng på 20 stk, og det var 2 trøndere der som snakket med meg. Jeg har aldri følt meg mer utenfor og har lovet meg selv at jeg aldri skal på fest igjen med bare trøndere.

Skrevet

Jeg er opprinnelig fra Hedmark, men bor i Trondheim. Studerer her og trives veldig godt, men det har ikke noe å gjøre med trøndere at jeg trives her. Jeg har blitt kjent med mange vestlendinger, sørlendinger og nordlendinger og blitt gode venner med de. Jeg har en venninne som er trønder og jeg har vært på fest hos henne en gang - Det var med hennes venner og venninner som også er fra trøndelag og jeg har aldri følt meg mer utenfor. De snakket så vidt med meg og når de gjorde det var det veldig overfladisk. Vi var en gjeng på 20 stk, og det var 2 trøndere der som snakket med meg. Jeg har aldri følt meg mer utenfor og har lovet meg selv at jeg aldri skal på fest igjen med bare trøndere.

er sikkert en annen fest der folk er mer imøtekommende. Da jeg bodde i Bergen opplevde jeg litt av det samme. Jeg var på fest der det kom mange folk, de flete var jo bergensere. Det satt noen gjenger og bare snakket med hverandre. De gikk aldri bort til noen andre, hvertfall ikke til oss 'innflytterne'... og når vi prøvde å ta kontakt og si hei så virka de bare veldig uinteressert i å snakke med oss... så jeg hang mest med de jeg dro dit med.

Men en gang senere var jeg ute med kjæresten min og en liten gjeng av hans venninner. De var veldig interesserte i å snakke med meg, og alle hilste på meg da vi møttes og var kjempehyggelige. Men så var det helt forskjellig type mennesker på den festen, og når jeg var ute med typen....

Følte at venninnene til kjæresten min var mer voksne i hodet liksom :P Og hadde bedre folkeskikk. (jeg syns det er god folkeskikk å hvertfall hilse og smile når man møter nye mennesker)

Skrevet

Hva er egentlig definisjonen av kald da?

Jeg er høflig, sier alltid takk,hade bra osv til folk i butikker, jeg snakker med kollegaer på jobb, medstudenter på skole osv. Om noen stopper meg for å spørre om veien, klokken etc svarer jeg. Uansett om du er turist, narkoman, innfødt, østlending eller annet.

Men når jeg sitter på bussen/t-bane/trikk tar jeg høretelefoner på og setter på musikk og er ikke så interessert i å prate med folk. Ikke fordi jeg er uhøflig, men fordi midt oppi alt hverdagslig stress på vei fra det ene til det andre er det å sitte å høre på musikk, se på folk osv en avkobling og en time off for meg.

Gjør det meg til en kald person?

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...