AnonymBruker Skrevet 22. oktober 2011 #1 Skrevet 22. oktober 2011 Hei! Jeg er 28 år og kommer fra Stavanger. Jeg flyttet til Oslo for et år siden, og synes det er veldig vanskelig å bli kjent med folk her i hovedstaden. Jeg ser på meg selv som ei snill og grei jente, og jeg er veldig sosial, men jeg synes det er kjempevanskelig å bli kjent med folk som er ffra Oslo/Østlandet. I forhold til vestlendinger synes jeg østlendinger virker ganske kalde og ikke så interessert i å bli kjent med deg, med mindre du har utrettet noe helt fantastisk og derfor kan bli ansett som en "kul" venn å ha. Kanskje er det bare jeg som er litt sær og analyserende nå, men jeg er så lei av det. Og jeg vet at jeg har lettere for å bonde med folk som IKKE er fra Østlandet, når det kommer til å finne felles humor/væremåte/syn på livet. Er det andre som synes at østlendinger er kalde i forhold til folk fra distriktene? Klem 2
AnonymBruker Skrevet 22. oktober 2011 #2 Skrevet 22. oktober 2011 Jeg studerer i Trondheim og syns det er vanskelig å bli kjent med trøndere, spesielt nord-trøndere - de er litt spesielle, også er det ikke så enkelt å bli kjent med de. De er selvgode og ikke særlig inkluderende, det gjelder faktisk alle nordtrønderne jeg har møtt så langt - så jeg er med andre ord ikke så begeistret for de og unngår å bli kjent med de da jeg bare har dårlig erfaring. Jeg har derimot blitt kjent med mange fra Østlandet og Vestlandet. Koselige folk alle de, men må nok innrømme at vestlendingene er de mest koseligste 2
Gjest Heloise Skrevet 22. oktober 2011 #3 Skrevet 22. oktober 2011 Det er veldig lett å si at folk fra forskjellige steder i Norge er sånn og slik, men jeg synes de fleste folk som er oppvokst i/vant med større byer er ganske like, og folk fra mindre steder er ganske like. Jeg er fra Oslo og kan virke kald mot fremmede (som også er kalde) men er ikke kald mot fremmede som er imøtekommende, da kan jeg rett og slett bli plagsomt vennlig tror jeg Jeg tror det kan være lett å bli "kald" mot folk generelt når man bor i større byer, kanskje fordi det er så mye rart i de større byene? Men alle er jo forskjellige også, noen er mer åpne enn andre, noen er mer lettlurte enn andre, osv. Jeg er alltid "på vakt" når jeg kommer i kontakt med fremmede i første omgang, og jeg er sikkert ikke den eneste
Gjest Bomullsdott Skrevet 22. oktober 2011 #4 Skrevet 22. oktober 2011 (endret) Jeg er fra Oslo selv og er enig i mye av det du skriver, selv om jeg selv er Oslo-jente. Jeg syns mange her virker veldig kalde og utrolig vanskelig å komme innpå/bli kjent med. Mange virker veldig reserverte og uinteresserte i å få kontakt med nye mennesker. Det syns jeg er synd. Nå vet jeg ikke om dette er et Oslo-fenomen eller om det er slik flere steder, men jeg skjønner godt hva du mener. Men det er også mange fra Oslo som ikke er slik. Du har sikkert vært uheldig med de du har møtt. Det fins folk fra Oslo som er veldig åpne og enkle å komme innpå. Er du tålmodig, vil du nok oppdage at det kan være veldig forskjell på Oslo-folk. Det kan jo også være at noen er veldig sjenerte, og at disse menneskene kan feiloppfattes som kalde. Det du beskriver er en stereotypisk østlending, og selv om jeg er enig med deg, så er det stor forskjell på oss fra Oslo. Det eneste vi har til felles er at vi er fra Oslo, bortsett fra det så er vi helt forskjellige og egne individer. Noen er reserverte, noen er utadvente. Noen er åpne, noen er vanskelig å komme innpå. Slik tror jeg det er alle steder. Endret 22. oktober 2011 av Bomullsdott
Gjest MorAase Skrevet 22. oktober 2011 #5 Skrevet 22. oktober 2011 Det finnes heldigvis vestlendiger i hovedstaden! Jeg ville aktivt gått inn for å oppsøke dem
Dronning Sheba Skrevet 22. oktober 2011 #6 Skrevet 22. oktober 2011 Jeg vil si ja. Oslofolk/østlendinger er vanskeligere å bli kjent med, komme inn på. Det samme synes jeg faktisk om Bergensere. Der har jeg veldig dårlig erfaring. Kan også nevne at i Stavanger/Sandnes området har jeg motsatt erfaring, alle de jeg har truffet der (og det er mange!) har vært veldig imøtekommende og vennlige. Lette å prate med. Jeg blir ofte litt utilpass/usikker sammen med Oslofolk og Bergensere. Vet godt det finnes imøtekommende og vennlige folk der og, men jeg har ikke funnet dem ennå Nord-Norge oppholder jeg meg lite i, så har ikke noe erfaring derfra. Selv er jeg fra vestlandet. Mange raringer her og... Grunnet tidligere erfaringer er jeg veldig skeptisk til å bli kjent med folk på byen, så nå for tiden er jeg skeptisk til alle da...
AnonymBruker Skrevet 22. oktober 2011 #7 Skrevet 22. oktober 2011 Noen trøndere er selvgode. Jeg må bare le av de.
AnonymBruker Skrevet 22. oktober 2011 #8 Skrevet 22. oktober 2011 Jeg må si meg til dels enig! Ikke at de nødvendigvis er kalde, men absolutt at det er vanskelig å få nye venner blant de innfødte. Det er sikkert flere grunner til det, at de som innfødte allerede har en vel etablert vennegjeng gjennom 20-30 år, og det at byen er så stor at man fort sklir bort i mengden. Man må yte noe ekstra for å skille seg ut.
CoffeeCup Skrevet 22. oktober 2011 #9 Skrevet 22. oktober 2011 Jeg er ikke enig. Ingen Oslo-folk jeg kjenner er kalde eller lite imøtekommende mot folk de ikke kjenner. Derimot på landet, hvor jeg bor nå, er folk ganske så lite imøtekommende. Her kjenner de hverandre de som kjenner hverandre, og fler enn det trenger de ikke. Bergensere er svært overlegne og høye på pæra, mens trøndere er alltid hyggelige og utadvendte. - Dette jeg skriver her, ser jo helt dumt ut! Det er jo ikke sånn generelt, men det er MIN erfaring. Jeg kjenner kanskje 500 i Oslo, det er egentlig ganske få. Kanskje omtrent 100 i Bergen, er ikke så mange det heller. Og her på landet har jeg vel ikke møtt mer enn 50. Så, nei TS, du har nok bare hatt litt uflaks. Det finnes drittsekker overalt, og det finnes hyggelige folk overalt. Kanskje din innstilling t.o.m. har bidratt med inntrykket, da de første to/ti du møtte var slik du fremstiller? 1
Pippi92 Skrevet 22. oktober 2011 #10 Skrevet 22. oktober 2011 Jeg tror at hvis man kommer som tilflytter til en by så er det vanskelig å bli kjent med de "innfødte". De har sine venner, og er ikke veldig interessert i nye. Slik tror jeg det er i de fleste byer, det ser jeg værtfall her hvor jeg kommer fra også. Men selvfølgelig gjelder det jo ikke alle.
AnonymBruker Skrevet 22. oktober 2011 #11 Skrevet 22. oktober 2011 Og hvem er "oslofolk"? Det store flertallet av folk i Oslo er jo innflyttere selv. 1
2shy Skrevet 22. oktober 2011 #12 Skrevet 22. oktober 2011 Jeg var innflytter til Oslo, og jeg er helt uenig. Oslofolk er ikke kalde, jeg fikk fort venner, både privat og via jobb. Oslofolk er dog kanskje over snittet stressa og ikke minst en smule uhøflige, men ikke kalde.
pinar Skrevet 22. oktober 2011 #13 Skrevet 22. oktober 2011 Jeg tror det er veldig individuelt. Hvem du møter, hvor du møter de osv. Jeg er fra Oslo, og har alltid bodd her, så jeg kjenner jo folk og har et nettverk og føler derfor ikek at det er vanskelig å komme inn på folk, men det er jo også mange innflyttere her og jeg har jo venner fra skole og jobb som kan være fra alle mulige stder rundt i landet. Syns og at Oslo er veldig lite da.. legger særlig merke til det etter at Facebook kom og man ser at man har felles venner fra her og der med folk man ikke trodde ante hvem hverandre var. Vi kan nok være både kalde og varme. For min del tror jeg det handler om kjemi med hver enkelt Jeg har en vennine fra nord, og der syns jeg det kan være kjempe vanskelig å komme i kontakt med venninene hennes som også er derfra, de er kjempe interne, snakker kun med hverandre og er generelt ikke interessert i å snakke med andre en sin egen gjeng. Til gjengjeld kjenner jeg jo nordlenninger som er super utadvendte.. Så jeg tror ikke helt på generalisering
ladyluna Skrevet 22. oktober 2011 #14 Skrevet 22. oktober 2011 Jeg har merket det samme, selv om jeg ikke har gått veldig inn for å få meg venner her i Oslo. Jeg merker også at jeg selv har blitt mye kaldere av å bo her. F.eks. så har jeg virkelig begynt å hate smalltalk, og unngår slike situasjoner så godt jeg kan. Dette var aldri et problem før jeg flyttet til Oslo. Kommer fra Vestlandet jeg også forresten, og har bodd i Oslo i 2,5 år. Og jeg vet at jeg har lettere for å bonde med folk som IKKE er fra Østlandet, når det kommer til å finne felles humor/væremåte/syn på livet. Åh, ja, dette har jeg også lagt veldig merke til! Har følt at det er meg det er noe galt med, at det er jeg som er sær, men da er vi ihvertfall to vestlendinger som ikke helt klarer å bonde med disse Østlendingene Betryggende! Tror forresten dette kan være grunnen til at jeg sliter litt med smalltalkingen her Øst...
Gjest Rastl0s Skrevet 22. oktober 2011 #15 Skrevet 22. oktober 2011 Er selv østlending, og tør påstå at det er mange særinger!! Synes alle mine venner er litt sære på hver sin måte, min familie og resten jeg kjenner. Sånn er det med de jeg møter og. Er halvt vestlandsk, og for å være ærlig føler jeg meg ikke hjemme her på østlandet. Så jeg er enig. 1
AnonymBruker Skrevet 22. oktober 2011 #16 Skrevet 22. oktober 2011 Kanskje de virker kalde fordi de ikke forstår hva du sier? Jeg er østlending (ikke fra Oslo) og jeg forstår ikke Stavanger-dialekten, så jeg virker nok kald og unnvikende hvis jeg snakker med noen derifra... 1
Dronning Sheba Skrevet 22. oktober 2011 #17 Skrevet 22. oktober 2011 Kanskje de virker kalde fordi de ikke forstår hva du sier? Jeg er østlending (ikke fra Oslo) og jeg forstår ikke Stavanger-dialekten, så jeg virker nok kald og unnvikende hvis jeg snakker med noen derifra... Hehe, det minner meg på barndommen. Da jeg var 8-12 år måtte jeg snakke bokmål fordi de ville ikke forstod hva jeg sa (er ikke fra Stavanger og snakker ikke likt den dialekten i det hele tatt). F.eks. om jeg sa tri pølser ville de gi meg ti, ikke tre. Oftest trodde jeg de gjorde seg dumme. Men jeg vet ikke. Idag har de da ingen problemer med å forstå meg, og jeg er i Oslo 3-4 ganger i året, det har jeg vært de siste 30 år. Og det var kun når jeg var liten jeg måtte slå over på bokmål.
Yme Skrevet 22. oktober 2011 #18 Skrevet 22. oktober 2011 Jeg syns ikke Oslofolk er kalde. Jeg er en person som har det kjempefint mens jeg sitter og holder kjeft, så feks. når jeg blir med folk på byen, hender det ofte at de går og snakker med alle mulige folk, eller danser med noen osv osv, mens jeg bare sitter på plassen min og holder kjeft, og har det veldig fint med det. Når ansiktet mitt er slapt/vanlig ser jeg ikke glad ut, og det jeg opplever er at helt fremmede mennesker gjerne kommer bort til meg for å høre hvordan det går, og spør om jeg har det bra, og vil at jeg skal bli med å danse, eller bare slå av en prat (jeg takker oftest nei, siden jeg liker å sitte der og tenke på mine egne saker, og titte litt på folka rundt). Dette har også hendt mens jeg har venta på toget, og i sånne situasjoner som det... Hadde Oslofolk vært kalde, hadde de jo ikke brydd seg om en helt tilfeldig kar som bare sitter i hjørnet og ikke snakker med noen, tror du det? 1
Anglofil Skrevet 22. oktober 2011 #19 Skrevet 22. oktober 2011 Tja, det at man ikke liker smalltalk betyr jo ikke at man er kald? Jeg er født og oppvokst i Oslo, bor nå på sørlandet, og bodde i fem år på landet. Jeg må si jeg generelt synes nordmenn er ganske like, men at vi kanskje er mer private i Oslo. F.eks merker jeg godt forskjell mellom meg selv og mitt miljø er annerledes ift f.eks min bestevenninnes mann som kommer fra et lite øysamfunn. Det er det slik at det bare er å gå inn til naboen omtrent når som helst, og det er i det hele tatt veldig åpent. Det synes jeg ærlig talt er slitsomt, og jeg er veldig glad for at det ikke var sånn i Oslo. Jeg kan ikke fordra folk som snakker til meg på bussen og jeg hater smalltalk. Samtidig ser jeg på meg selv som både varm og omsorgsfull, samtidig som jeg er privat, jeg åpner meg ikke for mye før jeg føler det er verdt det. Kan det regnes som kaldt? Kanskje. Jeg ser bare ikke verdien av å smalltalke på bussen, og jeg er glad jeg slipper å bo et sted hvor man bli stoppet hvert eneste sekund på butikken fordi man treffer noen kjente. Det er bare sånn jeg er, tilbaketrukken. Men kald? Nei, ikke spesielt. Jeg har og vil nok alltid vise stor omsorg for mine medmennesker, spesielt de som betyr mye for meg. Mvh Yvonne
Gjest cybergirl Skrevet 22. oktober 2011 #20 Skrevet 22. oktober 2011 Ja, Oslofolk er kalde i forhold til oss vestlendinger iallefall.
Fremhevede innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå