Gå til innhold

Er NHH mer matematikktungt enn BI?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Jeg skal ansette en nyutdannet til en analytikerrolle i teamet mitt, og får søknader med varierte bakgrunner. De som blir tatt seriøst, har generelt en økonomisk eller teknisk masterutdannelse. De fleste som søker kommer fra BI/NHH/NTNU, men jeg verger meg litt for å ansette BI studenter, ettersom jeg har hatt en del dårlige erfaringer med deres matematiske/analytiske evner (jeg har ledet mange avdelinger - de gangene det ikke eksisterer et "rett svar", er de fra BI ofte veldig flinke). Etter å ha sett litt nærmere på studieplanene til BI/NHH, virker det som om fagplanen til NHH faktisk innehar flere matematikktunge fag, spesielt på bachelornivå.

Er det noen andre som har erfaringer med det? Er det jeg som har hatt uflaks, eller ligger det noe i det?

Merk: Ingen av deres meninger kommer til å bety noe for ansettelsesprosessen. Jeg er utelukkende nysgjerrig.

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Jeg har gått på NHH, og såvidt jeg har oppfattet på mine BI-venner er forskjellen bare at BI muligens mangler økonometri på bachelornivå? Matematikk og generell statistikk har man jo begge steder. Men det kan være at NHH har en mer matematisk innfallsvinkel til en del fag, kanskje det er det du merker?

I tillegg er det jo milevis forskjell på kvantitativt innhold og nivå mellom masterprofiler (f.eks. markedsføring og finans), men det gjelder jo også internt på BI og NHH, ikke bare mellom skolene, tror jeg. Men jeg tror nok denne forskjellen på masternivå er større enn den er mellom skolene på bachelornivå.

Skrevet

Jeg går verken på BI eller på NHH, men ved mitt øk.adm.studie kan vi ha matematikk som valgfag, og det vil jeg tro man kan på de andre skolene også? Det viktige er jo at arbeidsgiver ser på hvilke fag søkeren har hatt, og hvilken resultat søker har oppnådd. Her jeg går kan man også ha matematikk årsstudium som breddeenhet på økonomi-bacheloren, og vi har siv.øk. studenter med bachelor i matematisk finans.

Poenget mitt? Se på fagene deres på vitnemålet, ikke på hvilken skole de har gått. Det er stor forskjell på hvor mye matte to siviløkonomer fra samme skole har hatt, til og med når de har gått på NHH. ;) Og dette håper jeg da de fleste arbeidsgivere er klar over, det er jo litt skremmende hvis de kun ser på skole og tar mattekunnskapene for gitt utfra det. Selv har jeg valg å fokusere på å få mest mulig matte i min siv.øk-utdanning.

Skrevet

Jeg går verken på BI eller på NHH, men ved mitt øk.adm.studie kan vi ha matematikk som valgfag, og det vil jeg tro man kan på de andre skolene også? Det viktige er jo at arbeidsgiver ser på hvilke fag søkeren har hatt, og hvilken resultat søker har oppnådd. Her jeg går kan man også ha matematikk årsstudium som breddeenhet på økonomi-bacheloren, og vi har siv.øk. studenter med bachelor i matematisk finans.

Poenget mitt? Se på fagene deres på vitnemålet, ikke på hvilken skole de har gått. Det er stor forskjell på hvor mye matte to siviløkonomer fra samme skole har hatt, til og med når de har gått på NHH. ;) Og dette håper jeg da de fleste arbeidsgivere er klar over, det er jo litt skremmende hvis de kun ser på skole og tar mattekunnskapene for gitt utfra det. Selv har jeg valg å fokusere på å få mest mulig matte i min siv.øk-utdanning.

Ja, selvfølgelig! Jeg er utelukkende nysgjerrig. Ansettelsesprosessen er ikke så simpel som jeg fremstiller den her.

• 4 år senere...
Skrevet (endret)

Nei, nivået ved NHH er ikke høyere enn ved BI. Det er karakterinfladjon ved begge studiestedene. En A ved NHH/BI tilsvarer en svak C ved tilsvarende linjer på NTNU.

Både NHH og BI Oslo oversvømmes av balleslikkende sosiopater (typ pappagutter og Jordan Belfort-kopier) som er opptatt av å bygge nettverk og karriere. For mange av disse er såkalt sosialt status og fasade det eneste som betyr noe her i livet. Falske smil og vennskap dominerer i korridorene. Heldigvis ender de opp i jobbene som ingen vil ha - i store multinasjonale korporasjoner hvor profitt er eneste drivkraft.

Vi vet alle hvem de er.

Hilsen ei som har undervist på UiO, NHH og BI.

Endret av lisemm
Skrevet

På BI bachelor bruker de 2 semester på samme pensum som øk. ad. studentene på HiOA bruker et semester på. Og deler av karakteren består av hjemmeinnlevering. Foreleserne som er både på HiOA og BI sier også at nivået er mye lavere hos BI studentene. For master kan det jo være annerledes, der er det vel bare de beste som kommer inn på BI. 

• Liker 1
Skrevet (endret)
15 minutter siden, Poserose skrev:

På BI bachelor bruker de 2 semester på samme pensum som øk. ad. studentene på HiOA bruker et semester på. Og deler av karakteren består av hjemmeinnlevering. Foreleserne som er både på HiOA og BI sier også at nivået er mye lavere hos BI studentene. For master kan det jo være annerledes, der er det vel bare de beste som kommer inn på BI. 

På universitetet er nivået enda høyere. Det forundrer meg at dette ikke gjenspeiles i lønnsutsiktene til studentene ved de ulike institusjonene. Jeg er sikker på at dette skyldes miljøbetingelser.

NHH og BI Oslo er først og fremst en mingleplass for konservative streitinger som har som mål å karre til seg medt mulig penger. Mange av disse er typiske arvinger eller kommer fra velformuede familier. Ved universitetene er miljøet et helt annet - studentene ved universitetene er der først og fremst for å lære, og det virker som de føler et samfunnsansvar på en helt annen måte. 

Endret av lisemm
Skrevet

Her var det mye generalisering og tull.

Går selv finans på BI og på bachelor nivå er det to matematiske valgfag som det er mulig å ta. Ene heter matematisk analyse og det andre heter matematikk valgfag (avansert sannsynlighet). Vil råde ts til å se mer på hvilket fag de har hatt i steden for institusjon. En med master profil i markedsføring fra BI, vil selvsagt være mindre analystisk enn en med profil i finans fra NHH og vice versa. Kan også legge til at det er mange studenter på BI som faktisk er utrolig flinke og brenner for det de driver med. 

Anonymkode: 88791...72e

Skrevet (endret)
5 timer siden, AnonymBruker skrev:

Her var det mye generalisering og tull.

Går selv finans på BI og på bachelor nivå er det to matematiske valgfag som det er mulig å ta. Ene heter matematisk analyse og det andre heter matematikk valgfag (avansert sannsynlighet). Vil råde ts til å se mer på hvilket fag de har hatt i steden for institusjon. En med master profil i markedsføring fra BI, vil selvsagt være mindre analystisk enn en med profil i finans fra NHH og vice versa. Kan også legge til at det er mange studenter på BI som faktisk er utrolig flinke og brenner for det de driver med. 

Stereotypier/generaliseringer er dessverre ofte sanne. BI og NHH tiltrekker seg streite balleslikkere som er opptatt status og fasade. Mange av studentene har få, om ingen, ekte hobbyer dersom man ser bort i fra profittmaksimering. Samfunnsengasjementet er fraværende. Typisk kommer de fra vestkantfamilier og har blitt pushet gjennom videregående skole. "Fake fucks" synes jeg er en bra betegnelse på denne grupperingen.

Endret av lisemm
Skrevet

På bi har man matematikk for økonomer, statistikk og økonometri. Det er metodefagene. Jeg sjekket bachelorprogrammet fra Nhh og de har akkurat de samme fagene så det er ikke riktig at Nhh har tyngre metodefag. Jeg var derimot ganske overrasket over nivået på de andre elevene når det kom til matte. De fleste hadde hatt s1 fra videregående og det stoppet der tror jeg. Selv hadde jeg hatt r1, r2 og 10 studiepoeng fra universitet. Jeg synes matten på Bi var veldig lett og trengte ikke å jobbe mye med faget for å få en A. 

Jeg har gått på bi og universitet og selv om nivået på matten og statistikken er høyere på universitet er Bi en langt bedre skole. Man får mer hjelp og løsningsforslagene er langt bedre. Grunnen er selvfølgelig at skolen har ressursene til å gjennomføre fagene skikkelig. I tillegg er lærerne generelt dyktigere på Bi da Bi faktisk tiltrekker seg flinke lærere ettersom lønnen er mye høyere. 

Jeg har lyst å bli analytikker, men føler jeg trenger en master før jeg kan bli det. Liker veldig godt økonometri og "finansiell styring". Det å regne ut aksjepriser og den type ting synes jeg var inteerssant. Gleder meg til master hvor jeg kan få mer av metodefagene. 

Til dama over. Det er sant at du finner en del sosser på Bi, men det er også ganske mange flinke studenter som jobber hardt og er engasjerte. Vanskelig å ta deg seriøst når du skriver slik som du gjør. 

Anonymkode: cbc58...f63

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet
8 timer siden, lisemm skrev:

Stereotypier/generaliseringer er dessverre ofte sanne. BI og NHH tiltrekker seg streite balleslikkere som er opptatt status og fasade. Mange av studentene har få, om ingen, ekte hobbyer dersom man ser bort i fra profittmaksimering. Samfunnsengasjementet er fraværende. Typisk kommer de fra vestkantfamilier og har blitt pushet gjennom videregående skole. "Fake fucks" synes jeg er en bra betegnelse på denne grupperingen.

De fleste som jeg kjenner fra BI og NHH kommer fra normale familier fra hele landet og er hyggelige.

Anonymkode: fb548...99c

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet
15 timer siden, Poserose skrev:

De foreleserne jeg hadde som hadde fag både på BI og høgskole sa motsatt. 

Anonymkode: a0467...1fe

Gjest lisemm
Skrevet
16 timer siden, AnonymBruker skrev:

De fleste som jeg kjenner fra BI og NHH kommer fra normale familier fra hele landet og er hyggelige.

Anonymkode: fb548...99c

Svaret på det spørsmålet er veldig personavhengig.

Gjest lisemm
Skrevet (endret)
21 timer siden, AnonymBruker skrev:

På bi har man matematikk for økonomer, statistikk og økonometri. Det er metodefagene. Jeg sjekket bachelorprogrammet fra Nhh og de har akkurat de samme fagene så det er ikke riktig at Nhh har tyngre metodefag. Jeg var derimot ganske overrasket over nivået på de andre elevene når det kom til matte. De fleste hadde hatt s1 fra videregående og det stoppet der tror jeg. Selv hadde jeg hatt r1, r2 og 10 studiepoeng fra universitet. Jeg synes matten på Bi var veldig lett og trengte ikke å jobbe mye med faget for å få en A. 

Jeg har gått på bi og universitet og selv om nivået på matten og statistikken er høyere på universitet er Bi en langt bedre skole. Man får mer hjelp og løsningsforslagene er langt bedre. Grunnen er selvfølgelig at skolen har ressursene til å gjennomføre fagene skikkelig. I tillegg er lærerne generelt dyktigere på Bi da Bi faktisk tiltrekker seg flinke lærere ettersom lønnen er mye høyere. 

Jeg har lyst å bli analytikker, men føler jeg trenger en master før jeg kan bli det. Liker veldig godt økonometri og "finansiell styring". Det å regne ut aksjepriser og den type ting synes jeg var inteerssant. Gleder meg til master hvor jeg kan få mer av metodefagene. 

Til dama over. Det er sant at du finner en del sosser på Bi, men det er også ganske mange flinke studenter som jobber hardt og er engasjerte. Vanskelig å ta deg seriøst når du skriver slik som du gjør. 

Anonymkode: cbc58...f63

Nivået ved universitetene (da særlig NTNU og UiO) er langt høyere. Det sier du forsåvidt.

Ved UiO og NTNU finner man de flinkeste økonomene i landet. NTNU har kanskje det sterkeste akademiske miljøet innen økonomi for tiden. Det er riktig at alle professorene ved universitetene kanskje ikke er de beste pedagogene. Men det er likevel inspirerende å bli undervidt av de aller beste i faget.

Sossene og pappaguttene dominerer på BI og NHH. Det er ikke til å komme bort i fra. Mange av disse mangler sidesyn, og ser på livet som en konkurranse hvor nettverksbygging, fasade og status er ensbetydende med "suksess".

Endret av lisemm
AnonymBruker
Skrevet

Vel, nå er jo økonomi som du kaller det på UIO/NTNU samfunnsøkonomi. Hjelper lite å kunne utrede strukturell ledighet, når man skal analysere kontantstrømmene til en bedrift. Dette lærer man på handelshøyskoler, slik som nettopp BI og NHH. Nå vet jeg ikke hva TS driver innen, men å ansette en nyutdannet samfunnsøkonom fra NTNU i en analytikerrolle høres for meg ut som galskap.

AnonymBruker
Skrevet

Nå er jo tråden fra 2011, men hvorfor ikke utvide horisontene? Det finnes flere skoler i Norge som har Finansiell Matematikk, Industriell Matematikk, osv. Her finner du studenter som har mer matematikk og statistikk enn f.eks sivilingeniører og andre teknologer, og har like mye økonomifag som økonomer har. Perfekt match for analytiske stillinger, og banker de aller fleste konkurrentene sine fra både BI, NHH og Ind.Øk. 

Anonymkode: 6ca44...1bf

Skrevet

Hello Everyone, sorry about this short message, but I'm a French student , and I am interested by a master degree in Norway at NHH or BI. I don't have a lot information , and I search them... If someone can MP me, that's will be cool :) 

Although I understand only french and english... thanx :):) 

Skrevet

Jeg har ansatt en del fra både BI og NHH, noe jeg har sluttet helt med. Nå kaster jeg alle BI-søknadene i søpla.

Har også hatt en kompis som har hatt rimelig svake evner skolemessig og han uttalte etter å ha startet på BI-utdannelsen sin at "selv jeg er jo flink på den skolen her".

Tro meg - NHH-folk er generelt mye bedre matematisk og analytisk enn BI-folk. Selv studerte jeg utenlands.

AnonymBruker
Skrevet
Den 22.10.2011 at 16.05, AnonymBruker skrev:

Jeg skal ansette en nyutdannet til en analytikerrolle i teamet mitt, og får søknader med varierte bakgrunner. De som blir tatt seriøst, har generelt en økonomisk eller teknisk masterutdannelse. De fleste som søker kommer fra BI/NHH/NTNU, men jeg verger meg litt for å ansette BI studenter, ettersom jeg har hatt en del dårlige erfaringer med deres matematiske/analytiske evner (jeg har ledet mange avdelinger - de gangene det ikke eksisterer et "rett svar", er de fra BI ofte veldig flinke). Etter å ha sett litt nærmere på studieplanene til BI/NHH, virker det som om fagplanen til NHH faktisk innehar flere matematikktunge fag, spesielt på bachelornivå.

Er det noen andre som har erfaringer med det? Er det jeg som har hatt uflaks, eller ligger det noe i det?

Merk: Ingen av deres meninger kommer til å bety noe for ansettelsesprosessen. Jeg er utelukkende nysgjerrig.

BI er vel stort sett for dem som ikke har gode nok karakterer til å komme inn på NHH. 

Anonymkode: ace49...6bc

AnonymBruker
Skrevet

Har inntrykk av at "alle" får A på BI. Ei veninne av meg har A i alt. Og hun er ikke veldig smart, helt gjennomsnittlig.

Anonymkode: 476bb...617

• Liker 1

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...