Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Skrevet

Jeg skal søke om bortebostipend. Jeg er 19, bor ikke hjemme (såklart) men eneste som jeg kan "gå etter" mtp å få godkjent søknaden er ved å forklare hvorfor jeg ikke kan bo hjemme. Må JEG forklare dette, eller må jeg få noen andre til å sende brev? Jeg er jo 19, ville ikke bo hjemme lenger pga mye problemer med moren og søsteren min. Men er redd for å få avslag?

Noen som vet hva som skal til for å få godkjent stipend pga omstendighetene hjemme?

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Jeg ville forhørt meg om det på skolen din. Jeg tror rådgivere kan hjelpe med attester eller i alle fall henvise til f.eks en psykolog.

Skrevet

Jeg ville forhørt meg om det på skolen din. Jeg tror rådgivere kan hjelpe med attester eller i alle fall henvise til f.eks en psykolog.

Går ikke på skole, men er under lærekandidat-opplegget. Jobber i en bedrift over tid, og får kompetansebevis i salg&service. Hun dama sa at jeg kunne søke om bortebostipend ettersom at jeg får veldig lite betalt.

Skrevet

??

Skrevet

Da jeg skulle ha bortebostipend, måtte jeg få en psykolog til å forklare i et brev, hvordan det stod til hjemme... Det skulle liksom holde, men jeg fikk avslag fordi psykologen hadde skrevet "Jeg vil sterkt tilrå at altflyter flytter hjemmefra" Og ikke "Altflyter kan ikke bo hjemme...

Du må altså ha noen andre til å skrive det... og vær nøye med ordleggingen...

Skrevet

Jeg antar du ikke oppfyller avstandbetingelsene for å regnes som borteboer, så du må eventuelt oppfylle betingelsene for "særlige forhold" som tilsier at du ikke kan bo hjemme. Dette må dokumenteres, og det må være noe mer enn relativt normal familiekrangling.

Hvis du er lærekandidat er du vel fortsatt formelt tilknyttet en skole? Ta kontakt med skolen som utsteder kompetansebeviset ditt, og be de henvise deg videre til noen som kan dokumentere omstendighetene dine.

Skrevet

Nei, jeg er ikke tilknyttet noen skole. Jeg er igjennom kommunen (hvis jeg husker riktig) og et opplegg de har.. Sluttet på skolen i 2009.

Men hvordan får jeg en til å skrive brev til dem da? Det føles litt dumt å bestille en psykologtime f.eks for å bare snakke om hvordan ting er hjemme, for at de skal sende meg til vurdering om det passer seg om jeg bor hjemmefra. Hjemmefra bor jeg uansett, men det går ikke helt rundt med pengene, så vil gjerne ha noe ekstra..

Skrevet

Du kan jo ikke få¨stipend når du ikke går på skole. Det er på en måte krav 1...

Går det ikke rundt økonomisk, får du jobbe mer. Eller skaffe en billigere bolig. Og kutte alle unødvendige utgifter.

Skrevet

Du kan jo ikke få¨stipend når du ikke går på skole. Det er på en måte krav 1...

Går det ikke rundt økonomisk, får du jobbe mer. Eller skaffe en billigere bolig. Og kutte alle unødvendige utgifter.

Jeg er lærekandidat som jeg skrev tidligere, ergo jeg får en utdanning for å jobbe. Jobber 100% og får utbetalt 6000 i mnd. Kan ikke jobbe mer der jeg jobber, og kutter hvor enn jeg kan.

Og jo, jeg kan få stipend, hvis det blir godkjent.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...