Cera Skrevet 22. oktober 2011 #1 Skrevet 22. oktober 2011 Jeg flyttet til en ny lelighet for et par uker siden, og har holdt katten inne siden. Han er egentlig veldig utekatt og elsker og være ut, så han har kjedet seg voldsomt disse to ukene. Han har også mast mye om å få gå ut. Så for et par dager siden bestemte jeg meg for å prøve og slippe ham ut litt. Først var han veldig ivrig, men han holdt seg bare rett utenfor døren her. Men nå vil han ikke ut i det hele tatt, og slipper jeg han ut likevel, står han bare ute og hyler til jeg slipper ham inn igjen. Er det noen som har opplevd noe lignende? Eller har noen ide om hva den kan skyldes?
Rayanne Skrevet 22. oktober 2011 #2 Skrevet 22. oktober 2011 (endret) Han må etablere et nytt territorie, og albue seg inn blant de kattene som bor der fra før. Det er ikke alltid like lett, så han vil nok bruke litt tid på dette, dersom han ikke er den tøffeste katten. La han ta det i eget tempo, så ordner det seg etterhvert. Forsøker du å presse han ut er det en viss risiko for at han velger å vandre tilbake dit dere bodde. Endret 22. oktober 2011 av Rayanne
Papirfly Skrevet 22. oktober 2011 #3 Skrevet 22. oktober 2011 Har du prøvd å være litt ute sammen med ham? Kanskje han syns det er litt skummelt der ute alene, på et nytt sted?
ablaze Skrevet 22. oktober 2011 #4 Skrevet 22. oktober 2011 Vi opplevde det samme når vi flyttet til nybygget hus. Holdt pusen inne i 4 uker før vi prøvde å slippe han ut. Det viste seg at han kun turte gå ut når det var mørkt og da kun nært huset. Jeg gikk etter hvert tur i nabolaget på kveldene og han gikk sammen med meg. Vi har nå bodd i huset ett år og katten er ennå ikke helt komfortabel med å gå ut på dagtid (tryggere når det er mørkt ute). Etter litt prøving og feiling fant vi ut at vi bare må la han styre når han vil ut. Det går bedre nå enn det gjorde, så vi får håpe at det blir helt bra med tiden. Lykke til
fruBeist Skrevet 22. oktober 2011 #5 Skrevet 22. oktober 2011 Vi slapp ut kattene våre etter bare noen dager i nytt husvære. Det gikk strålende greit det. Hva med å sette f.eks kassen rett utafor døra, eventuelt et pledd pus pleier å ligge på inne? Så er det noe som er kjent ute og. Aner ikke om det funker, men det skader neppe å prøve. Lykke til
Cera Skrevet 22. oktober 2011 Forfatter #6 Skrevet 22. oktober 2011 Takk for tips:) Tror jeg bare tar det med ro og lar han ta det i sitt tempo. La vinduet stå oppe f.eks så han har muligheten til og gå ut, men ikke presse ham. Er bare litt uvant for han har alltid likt seg ute, og vi har flyttet før uten problemer.
Gjest Caitlin Skrevet 23. oktober 2011 #7 Skrevet 23. oktober 2011 En veterinær sa engang til meg at det var en veldig stor påkjenning for katter å skifte territorie. Som Rayanna sier skal den finne sin plass i et allerede etablert hierarki blant de katter som alt bor der. Min søster flyttet hjem med sin kastrerte hunnkatt for noen mnd siden og opplever akkurat det samme som du, men det har blitt litt bedre etterhvert
MissMas Skrevet 23. oktober 2011 #8 Skrevet 23. oktober 2011 Jeg har ikke opplevd det, for vi har katteluke. Du har ikke mulighet til å ha det?
Cera Skrevet 23. oktober 2011 Forfatter #9 Skrevet 23. oktober 2011 Jeg har ikke det desverre, men jeg prøver og ha et vindu åpent sånn at han har mulighet til å gå ut hvis han vil. Idag har han vært ute en liten tur av seg selv. Bare 2 minutter da. Han trenger nok bare litt mer tid denne gangen enn sist vi flyttet.
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå