Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Skrevet

Hva trenger man og hvordan kommer man inn på universitet som Oxford, Cambridge, Yale, Harvard? Hva trenger man fra norsk skole? Hvor gode karakterer må jeg ha fra Videregående? Akkurat nå går jeg på ungdomstrinnet siste år og har bare 5 og 6, rådgiveren sier at dette ikke blir å telle for universitet og det som gjelder er videregående.

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Du trenger 6ere i alle fag på vgs, du burde ha valgt fag som står etter studieretningen du skal velge på universitetet, du må ha supergode referanser, og en kjempemotivasjon for det du skal studere, og du må vise det gjennom for eksempel ekstrajobber, frivillig arbeid osv.

Skrevet

Jeg syns du skal kontakte Across the Pond, som er en side for studenter som ønsker å studere i England. De har ikke samarbeid med de aller mest prestisjetunge universitetene (ettersom jeg har forstått), men de har en del gode universiteter. Dessuten kan de gi deg masse informasjon om hva som kreves for å komme inn på universiteter i England, blant annet når du må sende søknad, hvor mye det koster, karakterer osv.

Litt mer generelt så har jeg fått med meg at det kreves svært gode karakterer for å komme inn på Yale, Oxford, Cambridge osv. 5 og 6 i alle fag, referanser fra lærere og frivillig arbeid. Husk at disse universitetene mottar søknader fra flere tusen personer hvert eneste år, og ALLE har supergode karakterer. Dermed begynner man å se etter de studentene som har det lille ekstra i tillegg til gode karakterer. De ser etter de som er ressurssterke, har stor motivasjon og er flinke.

Forøvrig teller ikke karakterene fra ungdomsskole når du skal søke uni. Men de teller når du skal komme inn på en videregående skole :)

• Liker 1

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...