Raven Emerald Skrevet 23. oktober 2011 #61 Del Skrevet 23. oktober 2011 Antar jeg er slem, da, som ville donert bort uansett. Jeg hverken kan eller vil forsvare å la andre dø, fordi jeg ville vise meg lojal overfor noen som ikke lenger lever. Så langt strekker ikke lojaliteten min seg. Men jeg ville ikke donert organene bort til forskning i et sånt tilfelle, kun til transplantasjon. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
bobbi Skrevet 27. oktober 2011 #62 Del Skrevet 27. oktober 2011 Jeg synes det er på tide å opprette et offentlig donorregister, hvor man kan registrere seg med bindende virkning, uavhengig av hva pårørende måtte mene. Ikke alle har et like godt forhold til nærmeste pårørerene, og det bør være mulig å frigjøre seg fra disse, i forhold til viktige valg som dette. Helt enig, det kan ikke være opp til pårørende som står igjen i sorg å avgjøre om avdøde skal "få lov" til å donere bort organene sine... I sorg eller sjokk vil jo mange mennesker ha problemer med å ta stilling til slike spørsmål, noe som er dumt, siden man må handle raskt i slike situasjoner... Ingen liker jo i utgangspunktet tanken på at noen skal fjerne organer fra noen man er glad i, og jeg tror ofte disse følelsene overskygger det faktum at organene vil kunne redde mange andres liv. Det er urettferdig at det er de pårørende som skal avgjøre dette, både overfor avdøde som kanskje ønsket å donere bort, og de pårørende som må få enda mere å forholde seg til i en allerede trist situasjon.....kan ikke forstå at det enda ikke er opprettet noe register der hver enkelt selv melder seg opp. Det kunne jo feks blitt gjort ved bruk av MinID, så ville man også være sikker(nesten ihvertfall) på at ingen kunne "jukse" på tallene.... 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
bettypaige Skrevet 27. oktober 2011 #63 Del Skrevet 27. oktober 2011 For et merkelig "dilemma" du presenterer. Hvorfor tenker du i de banene i det hele tatt? Det ville aldri ha falt meg inn at noen kunne foreslå at en person var for organdonasjon dersom han/hun ikke var det. På den andre siden, synes jeg det er like ille (...nei vent litt, det er ikke like ille i det hele tatt, men jeg vil poengtere det) at familiemedlemmer kan si nei til å la en person donere bort organene sine etter sin død, selv om man har poengtert at det er dette man ønsker. Håper dette blir gjort noe med før det blir min tur - en slags kontrakt på at de organene som er brukelige fra meg SKAL doneres bort til noen som trenger dem. ...Om man derimot ikke ønsker å donere bort organene sine, og har gitt andre beskjed om dette - ville jeg aldri ha gått mot personens ønsker. 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
bobbi Skrevet 27. oktober 2011 #64 Del Skrevet 27. oktober 2011 For et merkelig "dilemma" du presenterer. Hvorfor tenker du i de banene i det hele tatt? Det ville aldri ha falt meg inn at noen kunne foreslå at en person var for organdonasjon dersom han/hun ikke var det. På den andre siden, synes jeg det er like ille (...nei vent litt, det er ikke like ille i det hele tatt, men jeg vil poengtere det) at familiemedlemmer kan si nei til å la en person donere bort organene sine etter sin død, selv om man har poengtert at det er dette man ønsker. Håper dette blir gjort noe med før det blir min tur - en slags kontrakt på at de organene som er brukelige fra meg SKAL doneres bort til noen som trenger dem. ...Om man derimot ikke ønsker å donere bort organene sine, og har gitt andre beskjed om dette - ville jeg aldri ha gått mot personens ønsker. mener du meg eller tråd-starteren? Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Badabing Skrevet 1. november 2011 #65 Del Skrevet 1. november 2011 Etisk sett bør man selvfølgelig ikke gjøre det. Jeg ville nok hatt problemer med å si nei, siden jeg synes det er tullete med de som ikke vil donere bort organene sine. Men jeg ville så klart ha respektert mine nærmeste sine ønsker. Heldigvis har vi diskutert det, og alle mine fire nærmeste ønsker å donere bort organer. Jeg er også for et offentlig donorregister, men foreløpig så er det viktig at man snakker om det på forhånd, slik at man vet hva familien ønsker om man nå skulle havne oppi en slik situasjon der man må ta denne avgjørelsen. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest MorAase Skrevet 1. november 2011 #66 Del Skrevet 1. november 2011 Jeg synes loven burde endres slik at en måtte reservre seg mot å donere organer FØR en døde. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Alice123 Skrevet 3. november 2011 #67 Del Skrevet 3. november 2011 jeg har gitt klart utrykk til alle mine pårørende om hva jeg mener om mine organer. Jeg håper inderlig de følger mine ønsker, og ikke overstyrer dem, slik jeg ser noen i denne tråden ville gjort. Min kropp er min kropp, død eller levende 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
bettypaige Skrevet 7. november 2011 #68 Del Skrevet 7. november 2011 (endret) mener du meg eller tråd-starteren? Sent svar, men jeg mente tråd-starteren! Jeg er fullstendig enig med deg, gi oss et donor-register! Endret 7. november 2011 av bettypaige Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå