AaaaK Skrevet 22. oktober 2011 #1 Skrevet 22. oktober 2011 Jeg ligger i dag med feber og skulle opprinnelig jobbet alene fra 16-24 i dag. Har sagt i fra til sjefen, fått beskjed om at jeg må høre om noen kan ta vakten min. Ingen kan. Kan jeg pålegges å jobbe da?
SmallTalk Skrevet 22. oktober 2011 #2 Skrevet 22. oktober 2011 Nei. Har du meldt deg inn syk, så er du å betrakte som syk og du kan ikke kommanderes på jobb. Dette er sjefen din sitt problem, og i verste fall får sjefen gå på jobb selv.
AnonymBruker Skrevet 22. oktober 2011 #3 Skrevet 22. oktober 2011 Men hvis du ringer deg syk kl 13 (rett før du skrev innlegget ditt), og skal begynne på jobb kl 16, så syns jeg du er for sent ute. Da bør du gå på jobb. Hvis du ringte i dag tidlig er saken en annen.
SmallTalk Skrevet 22. oktober 2011 #4 Skrevet 22. oktober 2011 (endret) Men hvis du ringer deg syk kl 13 (rett før du skrev innlegget ditt), og skal begynne på jobb kl 16, så syns jeg du er for sent ute. Da bør du gå på jobb. Hvis du ringte i dag tidlig er saken en annen. Hun har gitt beskjed i rimelig tid (når man begynner kl 16 på jobb, så er faktisk kl 13 et helt greit tidspunkt) og da er det sjefen hennes sitt problem. Ikke hennes. Hadde hun hatt morgenvakt (begynt kl 08) så er det ingen som hadde kunnet kreve at hun skulle gitt beskjed om at hun var syk før kl 05 på morgenen. Man finner vanligvis ikke ut at man er syk før man våkner, og dersom man ikke begynner på jobb kl 16 så skjønner jeg at man ikke har på vekkeklokke. Da er det ikke noe problem å sove til kl 13. Endret 22. oktober 2011 av SmallTalk
Gjest Blondie65 Skrevet 22. oktober 2011 #5 Skrevet 22. oktober 2011 Hun har gitt beskjed i rimelig tid (når man begynner kl 16 på jobb, så er faktisk kl 13 et helt greit tidspunkt) og da er det sjefen hennes sitt problem. Ikke hennes. Det kommer vel helt an på når hun visste at hun var syk? Hvis hun visste dette kl 8 i morges og ringte kl 13 synes jeg ikke det er rimelig tid.
AnonymBruker Skrevet 22. oktober 2011 #6 Skrevet 22. oktober 2011 Så lenge du ikke har blitt fratatt retten til å bruke egenmelding* kan ikke arbeidsgiver kreve at du stiller på jobb eller leverer sykemelding. (*Man ikke har ubegrenset rett til å bruke egenmelding. Arbeidsgiver kan bestride egenmeldinger og sykemeldinger og kan frata deg retten til å bruke egenmelding. Man kan altså ikke bruke det for å få ekstra fridager).
AnonymBruker Skrevet 22. oktober 2011 #7 Skrevet 22. oktober 2011 Det kommer vel helt an på når hun visste at hun var syk? Hvis hun visste dette kl 8 i morges og ringte kl 13 synes jeg ikke det er rimelig tid. Det finnes ikke noe krav om at man skal gi beskjed i «rimelig tid», kun at man må gi beskjed før arbeidsdagen er over første fraværsdag. Hvorvidt man bevisst bør gå inn for å forsure arbeidsmiljøet er en annen sak. Man skal tross alt tilbake på jobb. 1
Gjest Blondie65 Skrevet 22. oktober 2011 #8 Skrevet 22. oktober 2011 ... og jeg vil gjerne få understreke at når man har ringt inn en egenmelding, så har man lov å være syk. Det skal faktisk vektige grunner til for arbeidsgiver å ikke akseptere denne, og det er arbeidgivers jobb å fylle vakten, ikke den syke. Hvis det skulle vise seg å være umulig å fylle vakten og arbeidsgiver selv ikke kan ta den så må arbeidsgiver stenge butikken. Det er ikke slik at man er forpliktet til å jobbe når man har lovlig grunn for egenmelding.
Gjest Blondie65 Skrevet 22. oktober 2011 #9 Skrevet 22. oktober 2011 Det finnes ikke noe krav om at man skal gi beskjed i «rimelig tid», kun at man må gi beskjed før arbeidsdagen er over første fraværsdag. Hvorvidt man bevisst bør gå inn for å forsure arbeidsmiljøet er en annen sak. Man skal tross alt tilbake på jobb. Nei det stemmer det. Jeg hadde glemt at vi innførte egne regler for dette for en stund tilbake.
MissStiles Skrevet 22. oktober 2011 #10 Skrevet 22. oktober 2011 Kan jeg pålegges å jobbe da? Nei. Har du ringt og sagt at du er syk, så er det ikke opp til deg å finne noen som kan ta vakten din. Da er det sjefen din sin oppgave å finne noen andre til å ta vakten din, eller jobbe selv.
AnonymBruker Skrevet 22. oktober 2011 #11 Skrevet 22. oktober 2011 Det skal nok være veldig kritisk før man kan beordres på jobb, f. eks slik at det går utover liv og helse etc. Det er ufattelig hvor mange inkompetente ledere det finnes rundt omkring, som ikke engang har basisforståelse for hva slags ansvar de tok på seg da de sa ja til lederjobben. Det ansvaret er bla. å finne noen andre ved reell sykdom, det være seg egenmelding eller sykemelding. Det finnes faktisk muligheter for en leder, bare man greier å tenke. Som leder bør man kunne planlegge i forkant, for eksempel kan man rekruttere en håndfull ringevikarer, eller man kan inngå avtale med et vikarbyrå om oppdekning av av vakter. Hvis man ikke greier det ansvaret, så bør man heller steppe ned og overlate sjefsjobben til noen som takler ansvaret.
AnonymBruker Skrevet 22. oktober 2011 #12 Skrevet 22. oktober 2011 Det skal nok være veldig kritisk før man kan beordres på jobb, f. eks slik at det går utover liv og helse etc. Det er ufattelig hvor mange inkompetente ledere det finnes rundt omkring, som ikke engang har basisforståelse for hva slags ansvar de tok på seg da de sa ja til lederjobben. Det ansvaret er bla. å finne noen andre ved reell sykdom, det være seg egenmelding eller sykemelding. Det finnes faktisk muligheter for en leder, bare man greier å tenke. Som leder bør man kunne planlegge i forkant, for eksempel kan man rekruttere en håndfull ringevikarer, eller man kan inngå avtale med et vikarbyrå om oppdekning av av vakter. Hvis man ikke greier det ansvaret, så bør man heller steppe ned og overlate sjefsjobben til noen som takler ansvaret. Man KAN ikke beordres på jobb med mindre men enten har fått sin rett til egenmelding fjernet på grunn av misbruk, eller ved at arbeidsgiver bruker § 8-25 i Arbeidsmiljøloven og skriftlig har nektet arbeidstaker retten til egenmelding. Begge hører til unntakene og det kreves god argumentasjon for å fjerne denne retten. § 8-25. Unntak fra retten til å nytte egenmelding En arbeidsgiver kan etter skriftlig melding nekte arbeidstakere retten til å få sykepenger på grunnlag av egenmelding dersom turnusordninger, reiserute eller lignende medfører at det ikke er mulig for arbeidstakerne å møte på arbeid umiddelbart etter et sykefravær. http://www.lovdata.no/all/tl-19970228-019-022.html
AnonymBruker Skrevet 22. oktober 2011 #13 Skrevet 22. oktober 2011 Man KAN ikke beordres på jobb med mindre men enten har fått sin rett til egenmelding fjernet på grunn av misbruk, eller ved at arbeidsgiver bruker § 8-25 i Arbeidsmiljøloven og skriftlig har nektet arbeidstaker retten til egenmelding. Begge hører til unntakene og det kreves god argumentasjon for å fjerne denne retten. http://www.lovdata.no/all/tl-19970228-019-022.html Det er jeg da fullstendig klar over. Om du hadde lest det jeg skrev, så ville du forstått at jeg argumenterte mot en lederstil der man kan "prøve seg" i forhold til å urettmessig ta bort retten til å sykmelde seg. Dvs. at en leder ikke skjønner ansvaret han/hun har tatt på seg som leder. Jeg innledet da også uttrykkelig med at det skal være kritisk før man kan beordres på jobb, som f. eks liv og helse. Dvs. helsepersonell kan i enkelte tilfeller lovmessig beordres på jobb.
AnonymBruker Skrevet 22. oktober 2011 #14 Skrevet 22. oktober 2011 Jeg innledet da også uttrykkelig med at det skal være kritisk før man kan beordres på jobb, som f. eks liv og helse. Dvs. helsepersonell kan i enkelte tilfeller lovmessig beordres på jobb. Det skal veldig mye til før sykt helsepersonell kan beordres på jobb med hjemmel i lov. Det holder ikke at sykehuset bare er underbemannet. Da er du på grensen til kriselovverket som også tillater at nærmest hvem som helst med noen som helst forbindelse til helsevesenet (både helsepersonell og andre, både direkte og indirekte, både i det offentlige og i det private) kan beordres på jobb, inkludert folk som ikke en gang jobber der lenger men som innehar nødvendig kompetanse. Det vil si at en sykepleier som ga opp yrket for å bli sirkusartist kan beordres på jobb på et sykehus. Nå befinner vi oss på en helt annen planet enn TS som sikkert lurer på noe mer i retning av om hun må møte på jobb hos Rema 1000 selv om hun har feber og er dårlig. Svaret er enkelt og greit at nei, det må hun ikke.
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå