Gå til innhold

~Selvmord en tabu~

Anbefalte innlegg

Gjest Seleena
Skrevet

Som vi alle vet er det ikke lov å skrive om selvmord her inne på KG.

Men hvilke regler er det når det gjelder skriving av selvmord da? Er det låv å skrive om "Min mor tok selvmord" eller går grensen ved ALL skriving?

Jeg skjønner jo at det kan ha sine konsekvenser og vi brukere ikke skal opptre som leger/psykologer for desse stakkars menneskene.

Er selvmord et tabu tema å snakke om? Er det vanskligere å si at "min mor tok selvmord" enn "min mor døde i en ulykke"?

Er det fordi man skal skjerme litt de daglidagse problem som er nå i 2003? Selvmord er veldig aktuelt og det er flere og flere som tar sitt eget liv....desverre.

Har du noen synspunkter? (Om ikke tråden stenges da..)

Videoannonse
Annonse
Skrevet

jeg visste ikke at det ikke var lov. Hvor står det?

Skrevet

Et av våre store problember i dag er faktisk at vi holder selvmordsproblematikken tabu. Det jobbes iherdig for at folk skal skjønne at vi må snakke om selvmord for å ufarliggjøre det. Håper kg kan være et foregangssted. :blunke:

Skrevet

Søkte på selvmord og fant mange tråder om det. Men ingen steder at det ikke er lov å diskutere det her inne...

hvor fant du det?

Skrevet

Seelena, i reglene står det at det ikke er lov å skrive om selvmordstanker, altså at en person skriver og gir uttryk for at vedkommende ser på selvmord som "eneste utveg" og tydelig har psyk. problemer.

Her på KG har vi ikke fag-kunnskapen til å hjelpe de som har slike "symptomer". Dette er også et såpass vanskelig tema at vi heller henviser personer til ressurssteder hvor vedkommende kan få kyndig hjelp!

Men det er selvfølgelig lov å diskutere selvmord - og selvmordsproblematikken! Er enig i at det å snakke om selvmord fortsatt er tabubelagt mange steder. Åpenhet om dette tror jeg bare er sunt.

Så bare fortsett å diskutere dere! :wink:

Usikker

-moderator-

Gjest Seleena
Skrevet

Takk usikker

Håper mangen vil skrive og diskutere litt.....Jeg er skikkelig engasjert og vil gjerne at alle skal vere mer åpne om det i fremtiden!

Gjest GreenSky
Skrevet
Takk usikker

Håper mangen vil skrive og diskutere litt.....Jeg er skikkelig engasjert og vil gjerne at alle skal vere mer åpne om det i fremtiden!

Enig. Hiver meg på med noen spørsmål rundt debatten.

Kan selvmord forsvares moralt sett?

Er en person som velger å ta livet sitt egoistisk?

Er de pårørende egoistiske ved å fordømme selvmord?

Er en potensiell selvmordskandidat psykisk ustabil?

Det finnes jo selvfølgelig ikke noe standardsvar på dette, men hva mener dere andre?

Skrevet

Oftest så er ikke selvmord noe en "plutselig" finner ut at man skal gjøre. Det ligger nok mange, lange, triste, vonde tanker og opplevelser bak en slik beslutning.

Jeg tror at en person som tar sitt eget liv nok har vurdert døden som den eneste måten å "slippe fri" på. Tror at vedkommende også har vurdert andre alternativer enn døden.............

Jeg tror det er sjelden at det er en egoistisk tanke bak et selvmord. Tror faktisk at vedkommende ofte tenker at "dette er det beste for familien/vennene mine".

Om det tilsynelatende er en klar årsak til hvorfor en person har tatt sitt liv - så vet ikke "vi andre" hva som ligger bak DEN årsaken heller.

Et eks: En person tar sitt liv da det oppdages at vedkommende har begått underslag. En "klar" årsak det - men hva med årsaken til at vedkommende har begått underslaget?

Så til de pårørende. Synes at det er forståelig at disse synes at avdøde har begått en egoitisk handling. Men hvorfor synes de det? Kanskje fordi avdøde har påført de pårørende smerte og savn. JA - men da tenker vel pårørende mest på seg selv - gjør de ikke? Og ikke på at avdøde kanskje har hatt et "helvete" i maaaange år.........

Jeg tror at pårørende "tjener på" å være åpne om dødsårsaken hvertfall. Det tærer enda mer på kreftene å prøve å skjule ting........

Jeg er også ganske overbevist om at hvis vi tør å snakke om vanskelige ting UTEN å bli møtt med fordømmende/nedlatende holdninger - så ville kanskje flere mennesker "makte hverdagen".

Dette er noen tanker jeg har om temaet. Har lest en del om det...... lest om pårørendes tanker i en slik situasjon. Har ikke personlig opplevd at noen i min nærmeste omgangskrets har tatt sitt liv - men har snakket med flere som har mistet sine kjære på denne måten.

Skrevet

Tja..moralsk sett...hva er så moral generelt sett ?

Det varierer vel endel fra person til person hva man ser på som moralsk og umoralsk.

Definèr moral?

Jeg synes ikke det, fordi en person som vil ta sitt eget liv er i dyp fortvilelse og tror ofte at sine nærmeste får det bedre av om man gjør slutt på det hele, for å spare dem, mange tror de pårørende ikke vil tenke særlig nøye over om man tar livet sitt, at de ikke bryr seg så hardt om man dør.

Nei jeg synes ikke det, det er umulig å sette seg inn i en slik situasjon om man ikke har vært der selv.

Jeg tror vel de mange har tenkt tanken en eller annen gang, mer eller mindre seriøst.

Psykisk ustabil...det vil jeg si, ja, om det blir noe mere enn en tanke som bare streifer en.

Men ofte er jo selvmordsforsøk et rop om hjelp og ikke et reellt ønske om å dø.

Gjest GreenSky
Skrevet

Tja..moralsk sett...hva er så moral generelt sett ?

Det varierer vel endel fra person til person hva man ser på som moralsk og umoralsk.

Definèr moral?

Ok, med moral så mener jeg i denne sammenhengen de tanker/verdier og normer som er med på å forme individ og tankegang i dagens samfunn.

Skrevet

Syns det er litt feil å kalle det selvmord jeg. Mord er jo noe som er forbudt og som man straffes for, men det er jo ikke ulovlig å ta sitt eget liv.

Noen mener at det er feigt og egoistisk, andre at det er noe av det mest modige man kan gjøre.

Jeg heller mest mot det siste tror jeg. Tar du ditt eget liv har du tross alt ingen angrefrist, da er det slutt (med mindre du tror på reinkarnasjon eller noe..).

Jeg hadde en periode i mitt liv der jeg tenkte på å gjøre det slutt hver dag. Men jeg gjorde det ikke. Jeg hadde ikke mot til det. Og det er jeg glad for idag:D

Skrevet

Jeg synes det ikke trenger forsvares. Grunnen til selvmord er alltid individuell. Synes handlingen i seg selv viser hvor vondt vedkommende har hatt det. I noen tilfeller tenker jeg det var godt det endte sånn, fordi vedkommende ikke hadde et godt liv. Hvorfor skal man fortsette sitt liv for andres skyld når man selv lever i et personlig helvete?

Nei. Personen har lenge prøvd å løse sine problemer på andre måter, dette er siste utvei for de fleste. Veldig mange ønsker aller mest å leve videre, vil ikke dø, men situasjonen er dessverre sånn for veldig mange at de ikke har et annet alternativ lenger.

Ja. Men også forståelig at de gjør det. Skjønner godt de vil fraskrives all ansvar. Jeg vil dra det såpass langt og påstå at enkelte pårørende faktisk har ansvar når det gjelder dette, men da er det uansett gått så langt at de aldri kunne gjort det godt igjen uansett. Synes det er egoistisk av de å fordømme selvmord fordi de da ikke respekterer den dødes død.

Kan ikke dra alle over en kam. Men en god del av de er kanskje det.

Jeg synes ikke det er modig eller feigt. Jeg ser at mange av de sliter noe enormt, til tross for lysten til å leve. Noen går med selvmordstanker og er samtidig redd for å bli drept. Selvmotsigende og forståelig.

Gjest Seleena
Skrevet

Nei jeg håper at folk tørr å være mer åpen om dette i fremtiden faktisk, men mangen syntest dette temaet er for vanskli å snakke om, og sammenligner det med gamledager da alle burde ha det bra og ingen skulle vere psykisk ustabil men ganske oppegående. Tror JEG da.

Nei egentlig ikke. Men om man ikke har andre løsninger så synst jeg man skal være flink til å ta kontakt med andre folk for å få hjelp. lege, foreldre,slekt eller venner. men på en annen side, kan det hende en tar selvmord fordi da blir det lettere for familien og de rundt deg. Nå tenker jeg på gamle mennesker som trenger myye hjelp av familien for å kunne fungere i hverdagen. /Føler seg i veien.

Jeg forstod ikke dette spm....

Det vet jeg ingenting om...Men jeg tror det er en blanding mellom angst, sterk desperathet og depresjon..

Som sagt, det er ikke noen standardsvar på dette, men er det forsket noe særlig på dette med selvmord?? Jeg lurer mest på dette med samfunnets moral og om selmordskandidatene er psykisk ustabile...

Kom gjerne med andre spm !!

Skrevet

Hvordan er støtteapparatet til de rundt familien etter et selvmord foreksempel. Er den like viktig som krisehjelp etter en bilulykke?

Hva synest/vet dere?

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...