Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Skrevet

Oppdaget nylig en uventet graviditet, og har da litt bekymringer rundt katten i huset.

Jeg har fått med meg at jeg ikke skal håndtere kattedoen, men i tillegg sa legen at pusen ikke bør sove i seng sammen med oss. Dyret er vant med å ligge i fotenden, og lager et svare rabalder dersom vi lukker døra og stenger den ute.

Legen begrunnet dette med at dyret tråkket i jord ute, som den dro med seg inn. Å gjøre innekatt av dyret er heller ikke helt ønskelig, i og med at pus er vant med å gå ute.

Er det noen som vet mer? Jeg har ikke klart å finne noe mer om dette på nett...

Skrevet

Det man er mest redd for er vel toxoxplasmose, sjansen for smitte er minimal om du bruker hansker ved rengjøring av kattedoen (eller få andre til å gjøre det for deg...)

Se link her...

Skrevet

Hos morske katter er det toxoplasmosesmitte man er bekymret for hos gravide, løskatter og katter i utlandet må du være enda mer forsiktig med. Dersom du har hatt katt noen år har du sannsynligvis vært eksponert for toxo før, og er immun. Ta en blodprøve så ser du dette.

Men forsiktig bør man være uansett. Det skal litt til å bli smittet med toxo av katt, det smitter gjennom kattens avføring, som du må få i din munn for å bli smittet. Hold deg unna kattedoen, ikke la pus sove i sengen (den må jo uansett avvennes å være på soverommet når babyen kommer), ikke grav i jord ute uten hansker, og vær nøye med handhygienen. Så er ikke pus farlig i det hele tatt.

Skrevet

Katter blir også immune mot toxo så de smitter heller ikke hvis de har hatt det. De fleste utekatter har fått smitten som små, så voksne katter er sjelden noen smittekilde. Jordsøl kan inneholde toxo, men det gjelder også planter, dårlig vaskede grønnsaker, hunder etc...

Det finnes bare en regel og den synes jeg gjelder uansett om man er gravid eller ikke, pass på hygienen!! Det gjelder både husdyr, mat og dobesøk... til sammenligning,tross alt blir de fleste matforgiftet på eget kjøkken...

Skrevet

Jeg har 2 katter, og har klart å unngå toxoplasmose. Hygiene er alfa og omega! Pus burde vennes av med å ligge i senga deres med en gang. Katter kan finne på å hoppe opp i vogn/seng, og legge seg oppå babyer. Enten fordi de vil kose, eller av sjalusi. Vi har kattene på et eget rom om natta :) Eller ute da hvis de vil det :)

Skrevet

Jeg har også katt og snakket litt med legen om det sist gang jeg var der. Hun testet om jeg hadde blitt smittet av toxo tidligere, men det hadde jeg ikke. Hun sa at sannsynligheten for å bli smittet er like stor som tidligere, men konsekvensene kan være mye større.

Så tenker at siden jeg har bodd med lillepus i 10 år uten å bli smittet der jeg har tømt doen ofte og latt henne sove i sengen er det ikke så veldig lett å bli smittet.

Har likevel holdt meg unna kattedoen sånn for sikkerhets skyld, men katten sover godt nederst i senga :)

Skrevet

Sover pusen kun i fotenden, så går det nok helt fint. Smitte må komme fra katten (enten via avføring eller jord fra pelsen) og inn i din munn. Så det skal litt til.

Men å vaske seg på hendene etter kos med katten, og unngå å skifte på kattedoen, om dere har det, er gode forhåndsregler.

Skrevet

Jeg hadde ikke brydd meg om at katten sover i senga. Risikoen for at du får i deg noe fra den oralt er uhyre liten. Mine katter sover i senga, men de ligger bare i forenden eller på sidene, de er ikke opp i ansiktene våre uansett. Vask henda med en gang du står opp, før du berører mat eller andre ting du putter i munnen, så går det nok greit.

Skrevet

Vi har også katta i fotenden, og hun ligger i fanget så fort en av oss setter seg. Får ikke alltid vaska hendene etter at jeg har tatt i henne, siden hun er rundt, på og oppå meg hele tiden.

Jeg har hatt dyr og gravd i jord hele livet, og håper jeg er immun. Skal ta blodprøve i november, så får vi se.

Skrevet

Katten må jo slutte å sove på rommet deres hvis babyen skal sove der, så du kan jo begynne avvenning nå.

Skrevet

...men hvis pus er en innekatt?

Da er det vil ikke noe fare for å bli smitet av toxo?

Katten vår, 6 år, har vært innepus hele sitt liv... Så hvis jeg tester meg og pus tester seg og ingen av oss har det... DA kan jeg vel ikke få det heller? (Bortsett fra hvis jeg spiser jord og sånn da :gjeiper: )

Oppfølgingsspørsmål: kan man teste katter for toxo?

Skrevet

Takk for svar, alle sammen. Mannen i huset skal få ta seg av kattedoen, og så får vi se om vi får avvent pus med å ligge i senga vår.

Om den lille skal sove på rommet sammen med oss, har jeg faktisk ikke tenkt over ennå, men det blir selvsagt også en problemstilling vi må kikke på i forhold til dyret.

Uff, stakkars pus som plutselig blir tilsidesatt :fnise:

Skrevet

Katten må jo slutte å sove på rommet deres hvis babyen skal sove der, så du kan jo begynne avvenning nå.

Må den det?

Skrevet

Må den det?

Jeg ville ikke risikere at katten legger seg sammen med eller oppe i ansiktet til babyen.

Skrevet

Må den det?

katter har en tendens til å legge seg oppå varme ting. dvs at det er en risiko for at katten kan legge seg oppå barnet mens den sover i sengen sin. så katt og baby må alltid være under oppsyn mens de er i samme rom. det finnes selvfølgelig kattenett som du kan ta over seng og vogn, men enklest er det å bare slutte å ha katten inne på soverommet der babyen sover permanent.

det har i følge andre skjedd at katter har lagt seg oppå babyens ansikt og babyen har blitt kvelt.

Skrevet

det har i følge andre skjedd at katter har lagt seg oppå babyens ansikt og babyen har blitt kvelt.

Jeg synes det høres ut som en vandrehistorie, siden jeg aldri har hørt om noen dokumenterbare tilfeller. Det stemmer heller ikke overens med katters adferd, jeg har hatt katt hele livet, og aldri opplevd at de legger seg på ansikter. Det nærmeste er at de legger seg inntil andre dyr/mennesker, men ikke oppå fjeset.

Med mine egne, voksne katter ville jeg ikke uroet meg for dette, men en kattunge ville jeg vært mer forsiktig, mest fordi de kan finne på å klore fektende armer og bein.

Skrevet

Jeg synes det høres ut som en vandrehistorie, siden jeg aldri har hørt om noen dokumenterbare tilfeller. Det stemmer heller ikke overens med katters adferd, jeg har hatt katt hele livet, og aldri opplevd at de legger seg på ansikter. Det nærmeste er at de legger seg inntil andre dyr/mennesker, men ikke oppå fjeset.

Med mine egne, voksne katter ville jeg ikke uroet meg for dette, men en kattunge ville jeg vært mer forsiktig, mest fordi de kan finne på å klore fektende armer og bein.

det er jeg helt enig i, jeg tror heller ikke helt på det før jeg får noe dokumentasjon på det, menmen..

jeg tar iallefall ikke tjangsen da jeg har ei primadonna av en katt hjemme som legger seg oppå alt som er varmt og godt av senger, dyner, tepper og mennesker. hun har en tendens til og bare komme å legge seg oppå meg uten en mine.

vi har heldigvis nettopp flyttet på nytt soverom som vi har fra dag 1 av hatt en regel om at hun ikke fårkomme inn på med tanke på babyen som snart kommer. hun får klare seg fint med egen seng og resten av huset :)

Skrevet

Det er ingen vandrehistorie, og må faktisk tas ytterst alvorlig.

se her. feks

Min lenke

Skrevet

Et familiemedlem av meg opplevde dette, men fikk heldigvis avverget det før babyen ble kvalt.

Skrevet (endret)

Det er ingen vandrehistorie, og må faktisk tas ytterst alvorlig.

se her. feks

Min lenke

det må være et sant mareritt!! :sjokkert::grine:

Endret av ^me^

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...