HeffalumpeStump Skrevet 22. oktober 2011 #1 Skrevet 22. oktober 2011 (endret) Det er flere ting som kan sies om dette, men jeg antar at dere mennesker også kanskje har et synspunkt eller to så jeg skal ikke tygge for mye drøv for dere. How Disney Invaded American Childhood to Shill Worthless Crap to Our Kids http://3.bp.blogspot.com/-V9wZ0V_n3oc/TZIyyR3yPpI/AAAAAAAABT0/UiCD4NGfH4E/s1600/disney-princesses.jpg Og her er det ei dame som har et par synspunkter om dette: Hva mener dere, er det ok å servere barna idiot-underholdning som danner greit grunnlag for at dem vil synes det er greit å bli hjerneløs bimbo? Endret 22. oktober 2011 av Kråkesaks
Gjest Gjest Skrevet 22. oktober 2011 #2 Skrevet 22. oktober 2011 Jeg synes også de prinsessene har blitt stilt rimelig HØYE krav hva utseende angår. Teknisk sett er moralen at er du pen nok, går alt bra. Det er ikke bare bimboer som kommer av dette, men også småjenter som mister selvtillit pga de ikke ser sånn ut. 1
postkassen Skrevet 22. oktober 2011 #3 Skrevet 22. oktober 2011 Jeg husker når jeg var liten og jeg så disse filmene. Jeg drømte ofte om at når jeg ble stor, skulle jeg se ut som dette. Men den dagen idag vil jeg ikke si at filmene har påvirket meg...
AnonymBruker Skrevet 22. oktober 2011 #4 Skrevet 22. oktober 2011 Mennesker skal alltid klage på alt. Disney fimer er ofte magiske og mange barn og voksne elsker dem, det gjør ingenting at det skapes noe som er vakkert i denne verden her. 9
addict Skrevet 22. oktober 2011 #5 Skrevet 22. oktober 2011 haha, ville likt å se disneyfilmen om 18-åringen som får barn med mannen bak kassa på rimi, blir alenemor, bor i kommunalbolig og ender opp på luksusfellen hos Elin. etter 3 barn med 3 forskjellige menn har hun blitt ganske overvektig og lever lykkelig i alle sine dager på et sykehjem med kamferdrops og multekrem. 12
AnonymBruker Skrevet 22. oktober 2011 #6 Skrevet 22. oktober 2011 Disney har jo et veldig enkelt syn på livet. De vakre er snille, de stygge er slemme. Konseptet begynner å bli ganske kjedelig egentlig. Men hvor mye skade tar barn av å se sånt egentlig? Jeg vet ikke svaret på det, men håper og tror at i hvertfall de oppegående foreldrene har en og annen samtale med barna sine om forskjell på film og virkelighet. Det gjelder for øvrig ikke bare Disney, men hele underholdningsindustrien. 1
AnonymBruker Skrevet 22. oktober 2011 #7 Skrevet 22. oktober 2011 Herregud, småungene sitter ikke og analyserer tegnefilmene. Mest snnsynlig skjønner de ikke halvparten engang Jeg har sett masse forskjellige filmer og tegnefilmer da jeg var liten, og jeg ble da ikke forandret av det.
SummerJoy Skrevet 22. oktober 2011 #8 Skrevet 22. oktober 2011 Det er bare eventyr. Forhåpentligvis lærer barna mer om verden i det virkelige liv.
malifika Skrevet 22. oktober 2011 #9 Skrevet 22. oktober 2011 Uff som jeg misliker hvordan verden har blitt, med alle disse pedagogene som skal være såååå pedagogisk korrekte hele tiden 4
AnonymBruker Skrevet 22. oktober 2011 #10 Skrevet 22. oktober 2011 Det eneste barna tar skade av er fordomsfulle foreldre som skal overanalysere alt. Og man må ikke være en hjerneløs bimbo for å være opptatt av utseende, like sminke og pynt og sånt heller. 9
AnonymBruker Skrevet 22. oktober 2011 #11 Skrevet 22. oktober 2011 Herregud, småungene sitter ikke og analyserer tegnefilmene. Mest snnsynlig skjønner de ikke halvparten engang Jeg har sett masse forskjellige filmer og tegnefilmer da jeg var liten, og jeg ble da ikke forandret av det. Hehe, litt av et utsagn! Altså, ikke forandret, hva mener du med det? Vi blir alle formet og "forandret" hele veien gjennom oppveksten. Ting vi opplever og er med på gjør oss til dem vi er. Filmer og underholdning er en del av denne pakken, og vi vet nok svært lite om nøyaktig hva det er som har fått oss til å bli akkurat slik vi er istedet for noe annet. Og kanskje nettopp det at ungene IKKE analyserer tegnefilmene er med på å gi dem en holdning om at det er helt naturlig det som skjer der. F.eks. at de slemme (Askepotts stemor og stesøstre, Snøhvits stemor, Torneroses onde fe osv) er stygge og det oser ondskap av dem. Det er mange eksempler på barn som lar seg lure av slemme voksne fordi "de så jo ikke slemme ut". Den onde stemoren er jo også en gjennomgangsfigur som kanskje ikke er helt i stil med virkeligheten (tro hvor mange barn som er skeptiske til å få en stemor pga filmer de har sett der alle stemødre er onde damer som hater stebarnet?). Jeg tror barn lett kan la seg forlede til å tro at verden er som på film. Men hvis barna har oppegående foreldre som tar seg tid til å snakke med dem om at film er film og har lite med virkeligheten å gjøre, så tror jeg barna ikke tar skade av det, men heller at de lærer noe nyttig om å kunne kose seg med underholdning uten å sluke budskapet rått og overføre holdningene til eget liv. 1
victorindia Skrevet 22. oktober 2011 #12 Skrevet 22. oktober 2011 Snakk om å lete etter noe negativt, da! Selv er jeg oppvokst med Disney og har sett alle filmene maaange ganger, og jeg er fortsatt veldig veldig glad i de. Min favoritt i oppveksten var Skjønnheten og udyret; Belle og faren hennes var jo sett på av landsbyen som litt spesielle, hun var ikke som andre jenter hun hadde alltid nesa i en bok og hjalp ellers faren med hans oppfinnelser. Selv var jeg en lesehest og identifiserte meg med henne, og ønsket å være like smart og snill. Hun var ikke noe penere enn de andre jentene, men ble kurtisert av Gastone sannsynligvis fordi hun ble litt uoppnåelig av det faktum at hun ikke brydde seg. Hun endte jo opp med å forelske seg i udyret på tross av at han ikke så ut i månelys, fordi han viste seg å være snill og god. Jeg synes ikke dette er dårlig moral, jeg, da... 6
Kirby Skrevet 22. oktober 2011 #13 Skrevet 22. oktober 2011 I Den Lille Havfruen blir nå faktisk prinsen forelsket i Ariel til tross for at hun ikke kan snakke, og er det fortsatt idet hun blir en havfrue igjen. I Skjønnheten og Udyret ser vi at utseendet ikke spiller noen rolle for ekte kjærlighet. I Aladdin lærer vi at vi må være forsiktige med hva vi ønsker oss. Om noen tror at disse prinsessene virkelig påvirker hvordan vi jenter ser på oss selv så er de ganske tjukke i huet... 13
addict Skrevet 22. oktober 2011 #14 Skrevet 22. oktober 2011 Haha dere er noen snerpete kjærringer alle som klarer å henge seg opp i DISNEYFILMER La oss for guds skyld håpe at barna vokser opp mer verdier som går utenfor en disneyfilm. Man kan jo ikke akkurat ta på dem skyggelapper og slå av media for dem igjennom livet heller. De er ikke HJERNEDØDE, det er opp til oss foreldre å lære dem at livet er mer enn prinsesser og eventyr. Er Tom og Jerry så mye bedre? De banker jo opp hverandre Hva med Donald? Skal barn lære at ender SNAKKER og går med KLÆR? Hva om de tror at ender faktisk gjør det?? Og hva med prinsessen som ingen kunne målbinde? Stakkars barn som lærer at den eneste mannen som er bra i verden er han som får kvinnen til å holde kjeft Nei, dette blir for dumt.. 3
AnonymBruker Skrevet 22. oktober 2011 #15 Skrevet 22. oktober 2011 Hvorfor er det kun jenter enkelte bryr seg om? Hvorfor må vi alltid være et offer? Hører ingen klage på hva guttene gjør. 3
AnonymBruker Skrevet 22. oktober 2011 #16 Skrevet 22. oktober 2011 Du overanalyserer voldsomt. Jeg har selv sett på og gledet meg over Disneyfilmer siden jeg var liten, og det du kommer med i innlegget ditt har jeg aldri tenkt over, ikke engang i voksen alder. For meg var og er det kun eventyr og det tror jeg gjelder for de fleste. 2
Gjest Gjest Skrevet 22. oktober 2011 #17 Skrevet 22. oktober 2011 Som ungdommen idag sier det ; Dagens LOL! nei huff,kanskje jeg ikke klarer å yttrykke meg annerledes fordi jeg så så mye disney-filmer da jeg var liten. 2
AnonymBruker Skrevet 22. oktober 2011 #18 Skrevet 22. oktober 2011 Så mye fordommer, uvitenhet og unskyld, idioter det er i dagens samfunn så er det rart at ingen har begynt å klage på at barna får pupp når de er baby. 4
AnonymBruker Skrevet 22. oktober 2011 #19 Skrevet 22. oktober 2011 Hehe, litt av et utsagn! Altså, ikke forandret, hva mener du med det? Vi blir alle formet og "forandret" hele veien gjennom oppveksten. Ting vi opplever og er med på gjør oss til dem vi er. Filmer og underholdning er en del av denne pakken, og vi vet nok svært lite om nøyaktig hva det er som har fått oss til å bli akkurat slik vi er istedet for noe annet. Og kanskje nettopp det at ungene IKKE analyserer tegnefilmene er med på å gi dem en holdning om at det er helt naturlig det som skjer der. F.eks. at de slemme (Askepotts stemor og stesøstre, Snøhvits stemor, Torneroses onde fe osv) er stygge og det oser ondskap av dem. Det er mange eksempler på barn som lar seg lure av slemme voksne fordi "de så jo ikke slemme ut". Den onde stemoren er jo også en gjennomgangsfigur som kanskje ikke er helt i stil med virkeligheten (tro hvor mange barn som er skeptiske til å få en stemor pga filmer de har sett der alle stemødre er onde damer som hater stebarnet?). Jeg tror barn lett kan la seg forlede til å tro at verden er som på film. Men hvis barna har oppegående foreldre som tar seg tid til å snakke med dem om at film er film og har lite med virkeligheten å gjøre, så tror jeg barna ikke tar skade av det, men heller at de lærer noe nyttig om å kunne kose seg med underholdning uten å sluke budskapet rått og overføre holdningene til eget liv. Men jeg skjønner ikke hva som er så galt med å se tegnefilmer? Hva er det du mener har skjedd med meg siden jeg så tegnefilmer da jeg var barn? Jeg lærte aldri at ting er sånn og sånn fordi jeg så det på TV. Jeg hadde hjerne nok til å skjønne at det er den virkelige verden man skal ta seriøst. Jeg husker jeg likte så godt Ronja Røverdatter. Der rømmer de jo ut i skogen og bor der. Jeg husker jeg syntes det virket så koselig og morsomt, så jeg hadde litt lyst til det selv. MEN det jeg gjorde var å lage meg en matpakke, gå ut i skogen og sette meg på en plass som var litt bortgjemt. Så lekte jeg at jeg var røverjente og hadde rømt fra familien. Så dro jeg hjem når jeg ble lei. Utifra det du mener så skulle jeg jo da egentlig ha rømt på ordentlig. For det er sånn filmer gjør med barn. Men hvorfor gjorde ikke jeg det? Jeg kan ikke huske at noen satte seg ned med meg og fortalte meg at 'du må ikke tro på det som er på film!!! det er ikke ekte!!!'. Jeg skjønte det nok helt fint av meg selv. Småunger er ikke dumme de heller. Det foregår mye avansert inni hodene deres som har med å forstå omverdenen rundt seg, og hvordan den fungerer. 2
AnonymBruker Skrevet 22. oktober 2011 #20 Skrevet 22. oktober 2011 HURRA FOR DISNEY som har beriket både barn og voksnes liv i mange mange år ! De har så utrolig mange varierte historier, husker jeg var med i Disney klubben som liten, mange av historiene hadde god moral. Og så er det noen som kommenterer Ariel- havfruen og drakten hennes..da spør jeg tilbake,..i følge sagn og myter er havfruer kjent for å være vakre, så hvordan mener dere hun skal se ut? speedo badedrakt med badehette? 9
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå