Gå til innhold

Ditt BESTE "kom-deg-opp-av-sofaen-og-tren-tips"


Gjest VesleMars

Anbefalte innlegg

Gjest VesleMars

Ser det er så mange innlegg om manglende motivasjon osv, så tenkte dette kunne bli en interessant tråd for flere.

Hva er ditt beste tips?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Gjest NozMonster

ta med deg treningstøy på jobben, og enten tren før eller etter jobb!

om man drar hjem etter jobb, så er det omtrent fysisk umulig å komme seg ut av døra igjen :fnise: (ihvertfall til trenigen )

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det varierer litt. På onsdagen hadde jeg slett ikke lyst til å trene. Kom over dette bildet her (link) og måtte selvfølgelig bare hive meg i treningstøyet!

Og ja, tren før jobb/skole. Meld deg på timer du synes er morsomme, dersom du trener på treningsstudio. Vet ikke med dere, men føler meg skamfull hver gang jeg dropper mer enn et par timer der.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fikk et råd fra en dame som trener 6-7 dager i uken, og det funker faktisk!

Ikke engang tenk tanken på å ikke trene! Og kommer den tanken bare overser du den. Tenk på det som en personlig kamp; kommer du deg på trening selv om du ikke vil så har du vunnet over deg selv! :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Trolltausa

Finn en aktivitet du har lyst til å gjøre, framfor å presse deg til en aktivitet du hater.

Det er det samme hva det er, det kan være å danse, gå, hoppe tau, jogge, eller trene styrke.

Ikke tenk at du skal klare alt med en gang, start i det små.

Sett deg et mål du vet du klarer og bli stolt av å ha gjennomført det, framfor å sette deg et mål du må slite for å oppnå, og bli demotivert av det.

De store målene kan komme når du har kommet i gang, hvis du ønsker det.

Gjør avtaler med andre dersom du har lett for å utsette ting.

Det er lettere å bryte en avtale med seg selv, enn å bryte en avtale med andre.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Unngå "skal bare" og "det passer ikke i dag fordi..." tankegangen. Da kommer man seg aldri over dørstokken.

Jeg har alltid treningstøy i bilen, trening på vei til/fra jobb, handling og andre gjøremål er enkelt og effektivt.

Stilige treningsklær og sko, det er motivasjonsfaktor for meg i alle fall.

Jeg trener alltid med pulsklokke, det er artig å konkurere med seg selv.

God musikk. Bruk tid på å legge opp en god spilleliste, som gir deg glede og energi.

Faste aktiviteter på faste tidspunkt, som skal gjennomføres uansett. Det virker dårlig for meg, men jeg kjenner folk som bruker denne strategien, og det virker.

Variert aktivitet er viktig. Jeg løper stort sett, men jeg trener også styrke, tar enkelte gruppetimer på Elexia, sykler i marka, skiturer om vinteren, squashkamper med venner, klatring.... Variasjon er gøy, klatring, ski og squash er noe jeg gjør så snart muligheten er der. For meg er ikke dette trening i tradisjonell forstand, med aktiviteter jeg elsker å bruke tid på.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Jeg har trent mye gjennom mange år, det har blitt en livsstil. Da er det enklere og trening blir ofte avhengihetsskapende.

Motivasjon er løsningen, så spm blir hvordan finne motivasjon i starten?

- Sett deg klare mål, hva vil du oppnå med treningen?

- Lag en treningsplan, det gjør det vanskligere å "skulke"

- Ha et realistisk syn på oppnåelig fremgang, og mål gjerne fremgangen systematisk

- Skaff deg en treningspartner

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvis du bruker tid på å tenke, så er sjangsen større for at du lar være å komme deg ut. Jo mindre du tenker, og bare GJØR, så kommer du deg utafor døra=)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det farligste jeg gjør er å være hjemme lenge etter jobb før jeg trener. Da blir jeg trøtt og sliten. Som noen andre nevnte så er det beste å trene før eller rett etter jobb. Da har man ikke så god tid til å tenke at at man ikke har lyst til å trene, eller komme med dårlige unnskyldninger om at man begynner å bli syk, har vondt her og der osv.

Godt å ha treningen unnagjort, så har man "fri" resten av kvelden til å slappe av.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Få deg en treningspartner som har samme mål som deg, og gjør ting dere liker. Jeg har ei treningsvenninne, og vi trener sammen to ganger i uken på høyskolen. Da er det oppvarming med ellipsemaskin/løpemaskin i 30 minutter, og så styrke. Det er SÅ mye mer motiverende å ha noen som sier "nå skal vi trene fordi JEG vil, og du skal være med selv om du er sliten".

Også hjelper det å gå. Jeg går til høyskolen, og det tar en halvtime hver vei. Syns det er god mosjon.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har en venninne som også egentlig har lyst å trene, men har lett for å komme med unnskyldninger for seg selv (samme som meg). Vi har bestemt oss for å trene MINIMUM 3 ganger i uken sammen. Det blir gjennomført! Vi "skryter" også av oss selv til andre om dette minimumskravet slik at vi vet at vi kommer til å bli "tatt" om vi ikke gjennomfører, haha. Har virket for meg!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Har du et stykke til jobb, så gå i raskt tempo til og fra istedet for å ta buss/bil/t-bane etc.

Enkel måte å få trim på :)

Man slipper å ut igjen for å trene på kveldstid; det kan være litt tungt særlig i vinterhalvåret....

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg tenker at jeg kan gi meg etter 15 minutter om jeg fortsatt er sliten og ikke orker mer. Hver gang så blir det iallefall en time! :)

Jeg prøver også å tenke at "i morgen" aldri kommer til å skje. Det må skje I DAG!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Når jeg vet at det er travel uke, melder jeg meg på gruppetimer på treningssenteret. Så holder jeg meg unna nettsiden deres inntil det er mindre enn to timer igjen til timen, for da MÅ jeg gå, hvis ikke må jeg betale gebyr, og det er så innmari surt. Hvis alt er kjipt og umotiverende, kjøper jeg noe nytt treningstøy, for da får jeg lyst til å trene bare for å kunne ha det på meg :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

To enkle tiltak har fungert bra for meg:

1) Har alltid en bag stående i gangen med rene treningsklær. Dermed tar jeg den alltid med meg når jeg skal noe sted, og kjører innom trening en dag i løpet av dagen - uansett.

2) Treningsdagbok hvor jeg har listet opp tidsbruk/brente kalorier på diverse distanser, antall repitisjoner på øvelser og hvor mye vektene veier. Rett og slett måle egen fremgang, og alltid ha målet om å klare litt til.

Først og fremst gjelder det å komme inn i VANEN med å trene, og ganske snart vil man se at man ikke klarer seg uten! :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg var lei av å tenke "skulle ønske" jeg hadde like stram mage/var like sprek/kunne jogge lange distanser etc. Så jeg gjorde noe med det!

Jeg visste at det ville bli tøft i starten. At det ville medføre svette og smerte, men jeg visste at belønningen ville bli så ekstremt bra :jepp:

Det var dager jeg ikke klarte å gå i trapper og musklene var så såre at jeg trodde jeg aldri ville bli fleksibel igjen; Det var da jeg bet tenna sammen og presset enda litt hardere.

I dag har jeg kroppen jeg alltid har hatt lyst på; Er ikke det motivasjon vet ikke jeg :jepp:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...