Gå til innhold

Min søster røyker

Anbefalte innlegg

Skrevet

Hei. Jeg var på besøk hjemme i helgen, og fant nettopp ut at søsteren min på 15 har begynt å røyke. Jeg ble overasket, skuffet og sint, men vet ikke hva jeg skal gjøre. Jeg gjør hva som helst for å få henne til å slutte. Jeg fikk da beskjed om å ikke si noe til moren vår, som ikke vet noe om det. Jeg kan ikke fortelle det, for da vil hun finne ut at jeg sladret på henne. Jeg spurte henne hvorfor hun begynte ("vet ikke"), hvor lenge hun hadde røkt (ikke lenge), og ba henne om å være så snill og prøve å slutte. Jeg mener at hun burde slutte nå, før det går for lang tid, og hun virkelig blir avhengig.

Vennene mine mener jeg overreagerer, selv om alle vet hvor skadelig det er. Vennene hennes sier det samme, og at det er hennes valg. Hun er jo bare 15! Ingen voksne mennesker jeg kjenner har noe gang sagt at de ikke angrer på at de begynte, og det burde si litt. Det er som om jeg er en side for meg selv, mens alle de andre er på den motsatte, noe som blir slitsomt i lengden.

Jeg skal ikke spørre om jeg overreagerer eller ikke, for det gjør jeg ikke. Jeg som alle andre har sett hva røyking gjør med folk. Jeg trenger synspunkter, og hvordan skal jeg gå frem for å få henne til å slutte, uten at hun trekker seg unna, trasser eller blir sint?

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Si i fra til mamsen du. Er ikke sikkert hun kan gjøre noe med det, men dere kan i allefall ta en alvorsprat med henne, så hun forstår hvor dere stiller dere i denne saken. Du er jo bare bekymret for henne, og du kan gjerne si det til henne. Om det blir noen form for straff vil jo da være opp til mams, og hva som skal skje videre vil være opp til din søster.

Skrevet

du får si din mening, gi henne litt propaganda,

og så får du la henne være i fred.

Skrevet

Hun er 15 og blir nok sur.

Skrevet

Hun er 15 og blir nok sur.

Det får hun vel bare bli, tenker jeg. Hun er 15, altså ikke voksen, men ungdom, og ikke gammel nok til å kjøpe røyken selv, altså kan det bli et tema hvem som kjøper til henne. Selv om man blir sur, betyr jo ikke det nødvendigvis at alle handlinger kan gå uten reaksjoner.

• Liker 1
Skrevet

Jeg ville fortalt det til mamma'n deres... Hun blir sur, greit nok - men som mor hadde jeg likt å vite, og jeg hadde blitt utrolig skuffa om en storesøster (du er tydeligvis litt eldre) var lojal mot søsteren når dete gjelder noe sånt som dette.

Alternativt forteller du henne at du kommer til å si fra, sånn at hun får sjansen til å gjøre det selv først. Det er sannsynligvis mest fair...

Hun blir sannsynligvis rasende på deg på en 15-årings vis - om 10 år vet hun at du hadde rett!

Skrevet

Mora må jo vite det allerede, med mindre hun selv røyker stinker jo dattera hennes røyk stadig vekk. Kan ikke skjønne at det skal være mulig å skjule, sånn som det setter seg i klærne og håret...!

Jeg syns du burde prate med søstera di og skremme henne litt. Vise henne bilder av røykelunger på internett, se bilder av folk som er på vei til å dø av lungekreft, fortelle henne om hvordan lukte- og smakssansen kommer til å bli svekket, og at det faktisk ikke er så "kult" lenger.

Åh, hvis søstera mi hadde begynt med det når hun var 15 hadde jeg blitt forbanna! Hehe!

Skrevet

hun røyker sikkert fordi hun gjør det med vennene sine. og da blir det 'teit' å slutte. Det var sånn for meg da jeg var på den alderen.... vi røyka fordi det var kult...

Spør henne om det er grunnen. Kanskje du kunne pratet med vennene hennes?

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...