kaerlighetx3 Skrevet 21. oktober 2011 #1 Skrevet 21. oktober 2011 (endret) Hei, først, unnskyld for mitt dårlig norsk men jeg er tysk og 16 år.. Jeg vil veldig gjerne flytte til Norge (Bergen) om 2 år, når jeg er 18. Skolesystemet er veldig forskjellig her.. (Jeg bor i Sveits siden siste år, men det er også veldig forskjellig i Tyskland) I Sveits går vi på "Primarschule " de første 7 år. Så kan vi velge mellom "Sekundarschule" og "Gymnasium" Gymnasium er en veldig høy skole og man må gå på den for 5 år. Du må har vært veldig bra på Primarschule, ellers kan du ikke gå på Gymnasium. Det går ikke sååå mange mennesker på Gymnasium, jeg tror det går mer på Sekundarschule enn på Gymasnium.. Eller vi kan gå på "Sekundarschule", man må gå på den for 2 år.. Jeg har vært på "Gymnasium" for lang tid, men så bestemte jeg å gå på Sekundarschule, fordi jeg hadde en vanskelig tid..Jeg slutter på denne skolen neste år, og jeg vil veldig gjerne gjøre utdanningen min i Bergen. Hvilke muligheter har jeg? Språket er ikke problemet, jeg har stadig mye tid for å lære norsk flytende.. Men jeg vet at nesten alle mennesker går på videregående skole etter ungdomsskole.. Så hvilken muligheter har jeg? Jeg vil ikke være en renere eller sånn, så vet jeg virkelig ikke hva jeg kan gjøre.. Jeg håper at dere kan hjelpe meg og beklager for mitt dårlig norsk igjen.. Endret 21. oktober 2011 av kaerlighetx3
Serenity_ Skrevet 21. oktober 2011 #2 Skrevet 21. oktober 2011 (endret) for å ta høyere utdanning i norge ved universitet eller høgskole må man ha det som heter generell studiekompetanse, og det får man ved fullført videregående. Hvordan det er å ta videregående i norge med tysk/sveitsisk bakgrunn vet jeg faktisk ikke på stående fot. (jeg tolker det slik at du ikke har noe som tilsvarer videregående? eller tar jeg feil?) For info om høyere utdanning i norge kan du se på www.samordnaopptak.no Endret 21. oktober 2011 av Serenity_
AnonymBruker Skrevet 22. oktober 2011 #3 Skrevet 22. oktober 2011 For å studere på norske høyskoler/universitet må du ha fullført og bestått Gymnasium og ta en norsktest (Bergenstesten). Du vil ikke kunne ta høyere utdanning i Norge uten å enten fullføre Gymnasium eller ta videregående i Norge (som ikke vil være lett). Hvis du reiser til Norge uten å ha utdannelse vil du være heldig hvis du får jobb som rengjører eller butikkarbeider. Det er altså ikke noe å anbefale. Norge kan være et tøft land selv om det virker idyllisk.
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå