Gå til innhold

Dyrevennlig vinterjakke?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Bruker også ullkåpe om vinteren og det holder lenge, selv om jeg bor i Nord-Norge. Det kaldeste jeg har opplevd her jeg bor er -13 grader. Hvor kaldt det kan bli avhenger om du bor på innlandet eller ved kysten, ikke om du bor nord eller sør i landet!

Så det er ikke slik at det generelt sett er kaldest vintre i Troms og Finnmark? My mistake. Har bodd i Nord i nesten 20 år, og bodd i sør i ca 5. Jeg vil iallefall tøre å påstå at nord er en hel del kaldere enn sør, selv om vintrene er blitt kaldere med årene f.eks i Oslo-områdene.

Videoannonse
Annonse
Gjest _Hufsa_
Skrevet (endret)

Fjellreven har en vinterjakke uten dun: http://fjellrevenshop.no/produkter/jakker-og-vester/aan-parka//

Jeg er også vegetarianer og ønsker meg denne selv, er bare så dumt at den er så dyr. Men vil tro at denne er av bra kvalitet siden den er så dyr og siden fjellreven er et kvalitetsmerke.

Må forresten si at det er utrolig herlig å se andre som også tenker seg litt om eller i det hele tatt bryr seg, og ikke kjøper en jakke med dun, pels etc. :klemmer:

Endret av _Hufsa_
Skrevet

Så det er ikke slik at det generelt sett er kaldest vintre i Troms og Finnmark? My mistake. Har bodd i Nord i nesten 20 år, og bodd i sør i ca 5. Jeg vil iallefall tøre å påstå at nord er en hel del kaldere enn sør, selv om vintrene er blitt kaldere med årene f.eks i Oslo-områdene.

Poenget mitt var at dette er nettopp en generalisering. Nord-Norge er en stor landsdel, og det er store temperaturforskjeller fra sted til sted. Derfor blir det feil å si at Nord-Norge er kaldt, siden det er mange plasser i Nord-Norge som slett ikke er spesielt kalde sammenlignet med resten av landet.

• Liker 2
Skrevet

Men hvordan kan du bruke ull? Ulla barberes da stort sett av levende sauer, som kun blir holdt for å få tilgang på ulla samt fårikalkjøttet...

Jeg passer på å unngå merinoull, men ellers kjøper jeg nok ullplagg ja. Det er jo tross alt bedre enn dun eller pels. Jeg skulle gjerne vært veganer, men så langt har jeg ikke klart å komme enda. Noen ting er dyrevennlige, men miljøskadelige og motsatt. Jeg prøver å finne ting som er både miljøvennlig og dyrevennlig, men det er ikke alltid like lett. Også prøver jeg å kjøpe brukt om det er noe jeg ikke får tak i, så har jeg i alle fall ikke bidratt til miljøutslipp eller lignende.

Skrevet

Jeg er verken veggis eller veganer, men jeg har en god, flott og tykk ullkåpe fra KappAhl. Den klør noe i halsen, men da er det bare til å bruke et skjerf som ikke klør under.

Under kåpa har jeg gjerne bomull innerst og ull ytterst. Varmt og godt.

Man trenger ikke dunjakker på død og liv, såfremt du ikke bor i Nord-Norge.

Jeg har bodd på en av de kalde plassene i Nord-Norge, men synes egentlig det er like kaldt her på Indre Østlandet. I Nord-Norge var det stort sett 20 minus med noen få dager med 30 minus. Her jeg bor er det stort sett også 20 minus om vinteren. Brr..

Skrevet

Nå har jeg ikke lest alle svarene her, men det finnes et syntetisk alternativ til dun. Det heter primaloft, skal vissnok være like varmt som dun men fungere også i vått vær. Helly hansen har ganske mye jakker i primaloft, f.eks. denne eller denne (og mange fler hvis du bare søker på primaloft inne på siden der.)

Kan gå god for at prialoft er veldig varmt, men jeg har aldri hatt dun så jeg kan ikke sammenlikne.

• 2 uker senere...
Skrevet

Hei

Jeg har en parkass fra Fjellreven som er veldig varm og god. Den er uten dyreprodukter.

Når det gjelder ull er dessverre noe som kalles Mulesing som jeg tror vil få de fleste vegetarianere til å grøsse litt av. Dette kan unngås ved å kjøpe ull fra de som har bekreftet at de ikke bruker denne metoden. Også er det som andre her har påpekt, at ull de kommer fra sauen og man vet jo ikke hvor bra den lever. Men heldigvis, som med alle produkter finnes det alternativer der ute av dyrevennlige dyre-produkter. Jeg bruker listene til http://dyrevennlig.org/klaer/ når jeg handler alt mulig, det hjelper meg. Så man selvfølgelig være kritisk her også. Men du finner gode tips.

Lykke til og stå på med den snille handelen :D

• 5 uker senere...
Skrevet

Parkas fra Didrikson.....uten dun,ull og pels.

Skrevet

Hva med helly hansen?

Jeg kjøpte en jakke for 10 år siden eller noe. den er vindtett, er varm og er ikke laget av dyr-

Gjest uAnonymBruker
Skrevet

Jeg bor på en av de kaldeste stedene i norge, omtrent midt på med 40 minus på vinteren. Bruker bare en vanlig syntetisk boblejakke og kjører på med lag under. Pass på å ha varme votter som dekker håndleddene, varme sokker på beina og god tjukk lue og vær nøye på at du ikke fryser på korsryggen :)

Skrevet

Jeg er vegetarianer selv, og har alltid brukt syntetiske jakker jeg også, eller ullkåper.

Men de holder ikke til 30 -

Dunjakker blir jo egentlig feil for oss vegetarianere. Jeg har vurdert en Fjällräven-jakke, for de napper ikke fra levende fugler, og de har ikke ekte pelskant. Men dreper de da fuglene for å nappe av dem? Det hjelper ikke så mye for meg om fuglene slipper lidelse, men at de uansett må dø. Ikke like ille, men fortsatt ikke bra nok.

Men samtidig er jo også falsk pels og syntetiske stoffer veldig lite miljøvennlig, så for meg som også er vegetarianer av miljøhensyn, er det heller ikke det beste.

Men søsteren min (som også er vegetarianer) har en vinterjakke som jeg tror er i hamp og den var visst veldig varm. Skal høre med henne hva slags merke det var. Den var utrolig fin i alle fall! I veganerbutikker kan man sikkert også finne vinterjakker. Det har jeg faktisk ikke tenkt på selv før nå :)

Skal sjekke om det med den hampjakken, og hvis ikke blir det nok en av de med tekstilfyll fra Fjällräven.

Dust, hvis du uansett ender opp med å kjøpe fra fjellreven, så støtter du jo nettopp dem du mener gjør noe feil, selv om du kjøper en med tekstilfyll.

Skrevet

Tråden er ryddet. Spørsmål angående ryddingen kan stiller på pm.

Kråkesaks.

Skrevet

Man trenger ikke dunjakker på død og liv, såfremt du ikke bor i Nord-Norge.

Man kan klare seg uten i Nord-Norge også. Jeg har selv gått gjennom en del nyttårsaftener i -40 og fått med meg både kulderekord og det som er. Dunjakke har jeg likevel aldri brukt. Syntetiske boblejakker/kjeledress og ull kommer man faktisk langt med. :)

Men noen fryser jo mye mer enn andre, så noen vil nok være mer følsomme.

Skrevet

Eg vil seie at primaloft ikkje er like varmt som dun, men eg trur det kjem hovudsakleg av at dei primaloftjakkene ein får i sportsbutikkar som oftast ikkje er like svære (volum=luft=isolasjon) som dunjakker, fordi ein til turbruk må tenkje på vekt og då er det berre dun som gjeld.

Kva med å kjøpe ei brukt dunjakke på til dømes Fretex? Då støttar du ikkje dunindustrien i dag og du kan få råd til ei edderdunjakke som er plukka frå reir? Det er jo dyrevenleg OG varmt.

Skrevet

Eg vil seie at primaloft ikkje er like varmt som dun, men eg trur det kjem hovudsakleg av at dei primaloftjakkene ein får i sportsbutikkar som oftast ikkje er like svære (volum=luft=isolasjon) som dunjakker, fordi ein til turbruk må tenkje på vekt og då er det berre dun som gjeld.

For noen ja. Jeg har vært mye på tur på vidda, men aldri med dun, uten å fryse eller bære tungt.

Folk har da klart seg opp gjennom tidene i kalde områder uten å måtte plukke fjær.

Skrevet

Dust, hvis du uansett ender opp med å kjøpe fra fjellreven, så støtter du jo nettopp dem du mener gjør noe feil, selv om du kjøper en med tekstilfyll.

Hvordan da?

Gjest uAnonymBruker
Skrevet

Hvordan da?

Fordi du er med på å finansiere det de holde på med ved å kjøpe produkter derifra, uansett hva du kjøper.

Gjest Belle Gunnes
Skrevet

Jeg har en pen, sort boblejakke med feminint snitt. Elsker denne jakka. Billig var den også. Men rimelig merkeløs så aner ikke hvor den kom fra. Varmeste jakka jeg har hatt på lenge.

På de kaldeste dagene, så har jeg en scooterdress (bruker når jeg kjører kanefarter i -20) og denne er helt fri for dyreprodukter. Den er fra et merke scooterkjører oppi nord gjerne bruker, så kan ikke skjønne at man MÅ ha dunklær i nord.

Men skal du krysse Nordpolen, så kan jeg skjønne at dun er greit å bruke.

Skrevet

Fordi du er med på å finansiere det de holde på med ved å kjøpe produkter derifra, uansett hva du kjøper.

Men hvis alle går over til å kun kjøpe de dyrevennlige produktene deres vil de bli tvunget til å kutte ut produksjon av ikke-dyrevennlige produkter. Det er ikke så svart-hvitt som du skal ha det til, de produserer det det er etterspørsel etter, og hvis etterspørselen snur vil de produsere annerledes.

Gjest strykebrett
Skrevet

Jeg kjøpte meg en parkas med sånn "innvendig boblejakke" på Carlings. Den er kjempevarm og har kun syntetiske materialer, ingenting som kommer fra dyr. Saints and Mortals står det på merket.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...