AnonymBruker Skrevet 21. oktober 2011 #1 Skrevet 21. oktober 2011 Jeg er vegetarianer, ikke veganer, men prøver å holde meg unna det meste som kommer fra dyr. Sliter med å finne en varm vinterjakke! Har diverse syntetiske, men de er ikke så varme:/ Har også noen i ullblanding (syns ull er ok, men veldig kløete og ubehagelig) som jeg bruker til fint. Får helt fnatt av å gå med ull, så det er uaktuelt til hverdags Har dessuten en del fuskepelsjakker, men de er litt too much til skolebruk feks. Trener en hverdagsjakke som er varm og behagelig! Holder meg så klart unna pels og skinn, og er egentlig ganske bestemt på å ikke kjøpe dun også. Dunjakker er veldig gode og varme (lånte en på skitur, så har prøvd), men det stikker i samvittigheten å skulle kjøpe en jakke med fjær man risikerer har blitt nappet av på levende fugler. Finnes det noen alternativer? Noen dunjakker som man er garantert at fuglene ikke har lidd? Har bl.a en 50%-kupong på Bik Bok, og der har de mange dunjakker som ser fine og gode ut, men det er vel uetisk av meg å kjøpe en:/ Eller må jeg atter en vinter fryse... Tilfeldigvis noen andre veggiser/veganere/dyrevernere her; hva slags jakke bruker dere om vinteren? Hilsen dyrevenn 2
Gjest badeand1 Skrevet 21. oktober 2011 #2 Skrevet 21. oktober 2011 Utrolig flott av du tenker på slike ting! =D Blir så glad av sånne som deg. 3
AnonymBruker Skrevet 21. oktober 2011 #3 Skrevet 21. oktober 2011 Hva med ullkåper/jakker hvor det kun er ull på utsiden? Også kan du ha noe tykt i mellom, f.eks. fleece innenfor? Er det jeg bruker i 30 minusgrader, i hvert fall. Lag på lag blir som regel det jeg går for, for å slippe å kjøpe dun.
AnonymBruker Skrevet 21. oktober 2011 #4 Skrevet 21. oktober 2011 Jeg er vegetarianer selv, og har alltid brukt syntetiske jakker jeg også, eller ullkåper. Men de holder ikke til 30 - Dunjakker blir jo egentlig feil for oss vegetarianere. Jeg har vurdert en Fjällräven-jakke, for de napper ikke fra levende fugler, og de har ikke ekte pelskant. Men dreper de da fuglene for å nappe av dem? Det hjelper ikke så mye for meg om fuglene slipper lidelse, men at de uansett må dø. Ikke like ille, men fortsatt ikke bra nok. Men samtidig er jo også falsk pels og syntetiske stoffer veldig lite miljøvennlig, så for meg som også er vegetarianer av miljøhensyn, er det heller ikke det beste. Men søsteren min (som også er vegetarianer) har en vinterjakke som jeg tror er i hamp og den var visst veldig varm. Skal høre med henne hva slags merke det var. Den var utrolig fin i alle fall! I veganerbutikker kan man sikkert også finne vinterjakker. Det har jeg faktisk ikke tenkt på selv før nå Skal sjekke om det med den hampjakken, og hvis ikke blir det nok en av de med tekstilfyll fra Fjällräven.
AnonymBruker Skrevet 21. oktober 2011 #5 Skrevet 21. oktober 2011 Jeg er vegetarianer selv, og har alltid brukt syntetiske jakker jeg også, eller ullkåper. Men de holder ikke til 30 - Hvis jeg pakker meg inn i f.eks. ullskjorte og fleecejakke under kåpa, så fryser jeg ikke i 30 minus og det som verre er. Så det funker for meg, men det kan hende jeg er mer immun mot kulde enn andre
AnonymBruker Skrevet 21. oktober 2011 #6 Skrevet 21. oktober 2011 Søsteren min har fra dette merket, men de har dessverre ikke den jakken hun har lenger: http://www.hoodlamb.com/wintersite/index.html Absolutt hele jakken er laget av hamp. De selger dem i en butikk i Oslo, men jeg husker dessverre ikke hva den heter.
AnonymBruker Skrevet 21. oktober 2011 #7 Skrevet 21. oktober 2011 Dette er den lange jakken: http://shop.hoodlamb.com/product_info.php?cPath=37_39&products_id=150 Nå tror jeg direktelinken skulle funke.
AnonymBruker Skrevet 21. oktober 2011 #8 Skrevet 21. oktober 2011 Utrolig flott av du tenker på slike ting! =D Blir så glad av sånne som deg. Koselig å høre tilbake^^, 1
AnonymBruker Skrevet 21. oktober 2011 #9 Skrevet 21. oktober 2011 Hva med ullkåper/jakker hvor det kun er ull på utsiden? Også kan du ha noe tykt i mellom, f.eks. fleece innenfor? Er det jeg bruker i 30 minusgrader, i hvert fall. Lag på lag blir som regel det jeg går for, for å slippe å kjøpe dun. Flaut å si, men fleece er et annet stoff jeg ikke kan fordra. Jeg er litt stoff-nazi, og syns alle "gode, varme, myke" stoffer er fæle å ha på. Ull på utsiden kunne dog funket, bare jeg slipper kjenne det mot kroppen:) Er heldigvis ikke mer enn maks 15-20 minusgrader her (knapt det, bor på Vestlandet). Men er en frysepinn Lag på lag med andre ting/stoffer kan funke, takk for tipset:)
AnonymBruker Skrevet 21. oktober 2011 #10 Skrevet 21. oktober 2011 Jeg er vegetarianer selv, og har alltid brukt syntetiske jakker jeg også, eller ullkåper. Men de holder ikke til 30 - Dunjakker blir jo egentlig feil for oss vegetarianere. Jeg har vurdert en Fjällräven-jakke, for de napper ikke fra levende fugler, og de har ikke ekte pelskant. Men dreper de da fuglene for å nappe av dem? Det hjelper ikke så mye for meg om fuglene slipper lidelse, men at de uansett må dø. Ikke like ille, men fortsatt ikke bra nok. Men samtidig er jo også falsk pels og syntetiske stoffer veldig lite miljøvennlig, så for meg som også er vegetarianer av miljøhensyn, er det heller ikke det beste. Men søsteren min (som også er vegetarianer) har en vinterjakke som jeg tror er i hamp og den var visst veldig varm. Skal høre med henne hva slags merke det var. Den var utrolig fin i alle fall! I veganerbutikker kan man sikkert også finne vinterjakker. Det har jeg faktisk ikke tenkt på selv før nå Skal sjekke om det med den hampjakken, og hvis ikke blir det nok en av de med tekstilfyll fra Fjällräven. Jo, de dreper nok fuglene:( Regner ikke med at de dreper de kun for fjærene, men uansett blir det litt feil for oss veggiser å støtte dette. Dun er og blir lite dyrevennlig uansett dessverre Men jeg tror jeg syns det er bedre enn å nappe levende, om man må velge mellom to onder. Hampjakken høres bra ut:) Har aldri sett en veganerbutikk her i byen da:/ Tror vi kan konkludere med at det finnes få dyre- og miljøvennlige jakker:/
AnonymBruker Skrevet 21. oktober 2011 #11 Skrevet 21. oktober 2011 Søsteren min har fra dette merket, men de har dessverre ikke den jakken hun har lenger: http://www.hoodlamb.com/wintersite/index.html Absolutt hele jakken er laget av hamp. De selger dem i en butikk i Oslo, men jeg husker dessverre ikke hva den heter. Interessant nettside, tusen takk Skal kikke litt på den! Bor dessverre ikke i Oslo, men reiser der jo av og til. Får fryse inntil da
absinthia Skrevet 21. oktober 2011 #12 Skrevet 21. oktober 2011 God gammeldags, romslig anorakk med lag på lag av noe varmt og godt under funker til under -30.
EliseK Skrevet 21. oktober 2011 #13 Skrevet 21. oktober 2011 Whaat? hvor dere har fra at de dreper fuglene? Dun kommer i fra ville fugler som bor i reirkasser. De napper av seg dunet som de legger i reiret for at eggene og fuglebarna skal være varme. Det er dette dunet mennesker plukker og lager dunjakker av.
AnonymBruker Skrevet 22. oktober 2011 #14 Skrevet 22. oktober 2011 Whaat? hvor dere har fra at de dreper fuglene? Dun kommer i fra ville fugler som bor i reirkasser. De napper av seg dunet som de legger i reiret for at eggene og fuglebarna skal være varme. Det er dette dunet mennesker plukker og lager dunjakker av. Det gjelder vel bare edderdun. Og det er jo ikke slik at all dun er edderdun. Enten plukkes jo dunet av levende fugler, der fuglene får store sår og virkelig lider, eller så plukkes det av død fugl. Men fuglene drepes vel ikke bare for å få dunet? Er det da slik at dun plukkes før fuglen blir til mat?
Kosemose Skrevet 22. oktober 2011 #15 Skrevet 22. oktober 2011 Har ikke lest alle svarene, men hvis du vil ha en jakke som ikke på noen måte utnytter dyr, og som også er miljøvennlig bør du skaffe deg en nylon boblejakke. Hva den kan være fyllt med aner jeg ikke, men det finnes sikkert noe miljøvennlig boblejakkefyllstoff. Bomull, dun, ull, skinn, pels vil jo være utelukket (eller bomull hvis du kun er opptatt av dyr og ikke er så nøye med miljøhensyn).
Kosemose Skrevet 22. oktober 2011 #16 Skrevet 22. oktober 2011 Jeg er vegetarianer selv, og har alltid brukt syntetiske jakker jeg også, eller ullkåper. Men de holder ikke til 30 - Dunjakker blir jo egentlig feil for oss vegetarianere. Jeg har vurdert en Fjällräven-jakke, for de napper ikke fra levende fugler, og de har ikke ekte pelskant. Men dreper de da fuglene for å nappe av dem? Det hjelper ikke så mye for meg om fuglene slipper lidelse, men at de uansett må dø. Ikke like ille, men fortsatt ikke bra nok. Men samtidig er jo også falsk pels og syntetiske stoffer veldig lite miljøvennlig, så for meg som også er vegetarianer av miljøhensyn, er det heller ikke det beste. Men søsteren min (som også er vegetarianer) har en vinterjakke som jeg tror er i hamp og den var visst veldig varm. Skal høre med henne hva slags merke det var. Den var utrolig fin i alle fall! I veganerbutikker kan man sikkert også finne vinterjakker. Det har jeg faktisk ikke tenkt på selv før nå Skal sjekke om det med den hampjakken, og hvis ikke blir det nok en av de med tekstilfyll fra Fjällräven. Men hvordan kan du bruke ull? Ulla barberes da stort sett av levende sauer, som kun blir holdt for å få tilgang på ulla samt fårikalkjøttet... 1
Gjest Wanted Skrevet 22. oktober 2011 #17 Skrevet 22. oktober 2011 Jeg er verken veggis eller veganer, men jeg har en god, flott og tykk ullkåpe fra KappAhl. Den klør noe i halsen, men da er det bare til å bruke et skjerf som ikke klør under. Under kåpa har jeg gjerne bomull innerst og ull ytterst. Varmt og godt. Man trenger ikke dunjakker på død og liv, såfremt du ikke bor i Nord-Norge.
AnonymBruker Skrevet 22. oktober 2011 #18 Skrevet 22. oktober 2011 Jeg er verken veggis eller veganer, men jeg har en god, flott og tykk ullkåpe fra KappAhl. Den klør noe i halsen, men da er det bare til å bruke et skjerf som ikke klør under. Under kåpa har jeg gjerne bomull innerst og ull ytterst. Varmt og godt. Man trenger ikke dunjakker på død og liv, såfremt du ikke bor i Nord-Norge. Ikke helt enig. Hvis man er en person som er en del ute året rundt (eks ser etter barn som leker, eller går kveldstur med hunden) så skjønner jeg ikke het hvordan man klarer seg uten en lang dunjakke som dekker rumpa. Mitt liv ble i allefall vesentlig bedre etter at jeg fikk en lang dunjakke/kåpe fra Bergans
AnonymBruker Skrevet 22. oktober 2011 #19 Skrevet 22. oktober 2011 Jeg er verken veggis eller veganer, men jeg har en god, flott og tykk ullkåpe fra KappAhl. Den klør noe i halsen, men da er det bare til å bruke et skjerf som ikke klør under. Under kåpa har jeg gjerne bomull innerst og ull ytterst. Varmt og godt. Man trenger ikke dunjakker på død og liv, såfremt du ikke bor i Nord-Norge. Bruker også ullkåpe om vinteren og det holder lenge, selv om jeg bor i Nord-Norge. Det kaldeste jeg har opplevd her jeg bor er -13 grader. Hvor kaldt det kan bli avhenger om du bor på innlandet eller ved kysten, ikke om du bor nord eller sør i landet!
Gjest Wanted Skrevet 22. oktober 2011 #20 Skrevet 22. oktober 2011 Ikke helt enig. Hvis man er en person som er en del ute året rundt (eks ser etter barn som leker, eller går kveldstur med hunden) så skjønner jeg ikke het hvordan man klarer seg uten en lang dunjakke som dekker rumpa. Mitt liv ble i allefall vesentlig bedre etter at jeg fikk en lang dunjakke/kåpe fra Bergans Hehe, okey, du har rett i det. Er selv mye ute med barnet mitt, og da funker dunjakke mye bedre enn ullkåpe. Ullkåper er fine, men ikke så praktiske på lekeplassen. Må være kjipt å være veganer.
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå