Gå til innhold

Arbeidsgiver trekker for mye skatt


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Jeg har nylig byttet jobb, og økt inntekten min en god del.

Jeg har god kontroll på privatøkonomien min, og visste at jeg lå godt at med betalt skatt i år. Det, sammen med det faktum at ny lønn kun får virkning i tre måneder i år, gjorde at jeg ikke beregnet ny skatt, men bare leverte det samme skattekortet hos ny arbeidsgiver, som ble brukt hos den gamle (skattekort for 2011).

På første lønning oppdager jeg at jeg er trukket et høyere beløp i skatt enn jeg hadde regnet med (har tabelltrekk). Den summen jeg er trukket finnes ikke som trekkbeløp på tabellen min.

Forklaringen jeg har fått er at jeg er trukket strengere enn tabellen tilsier fordi jeg nå tjener over innslagspunkt for toppskatt, mens skattekortet er skrevet ut på grunnlag av inntekt under innslagspunktet. Jeg prøver å si at jeg forstår det, men at jeg vet at jeg kommer til å få tilbakebetalt skatt neste år uansett, og at jeg derfor ikke trenger å trekke strengere enn tabellen sier.

De nekter å trekke meg etter tabellen jeg har levert, og sier at de kommer til å trekke meg strengere enn tabellen min i november og desember også.

Kan de gjøre dette?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

:klemmer: Hør med Skatt Øst 800 800 00 gratis nummer, de har best peiling. Håper også du får svar fra noen her inne som jobber på lønningskontor el noe
  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takk! :)

Prøvde å ringe dem i dag, men det var lang ventetid og jeg måtte i et møte, så jeg måtte legge på. Skal ringe dem på mandag, men dette irriterer meg så mye at jeg gjerne skulle fått en indikasjon før mandag.

Den siste e-posten fra lønningskontoret var mildt sagt ufin, med en sarkastisk tone. De mener tydeligvis at fordi det ikke er snakk om så mange kronene (og at jeg tjener så godt likevel!), er dette noe jeg ikke burde bry meg med... Jeg synes likevel at jeg burde blitt varslet om at trekket mitt ville bli høyere, og de burde vel også ta hensyn til at jeg ikke trenger "hjelpen" deres...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Dette har jeg aldri hørt om før. Arbeidsgiver skal forholde seg til det skattekortet som er levert, og de skal ikke blande seg inn i din privatøkonomi på den måten. Hvis du er organisert så ville jeg heller tatt det den veien.

Når det er sagt så hadde jeg blitt ganske forbanna om det der hadde skjedd med meg. Forbanna nok til å skrive en mail der jeg ikke akkurat hadde lagt skjul på hva jeg mente om en sånn praksis.

Endret av Zzyzx
  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Dette har jeg aldri hørt om før. Arbeidsgiver skal forholde seg til det skattekortet som er levert, og de skal ikke blande seg inn i din privatøkonomi på den måten. Hvis du er organisert så ville jeg heller tatt det den veien.

Når det er sagt så hadde jeg blitt ganske forbanna om det der hadde skjedd med meg. Forbanna nok til å skrive en mail der jeg ikke akkurat hadde lagt skjul på hva jeg mente om en sånn praksis.

My point exactly. Jeg er utdannet økonom, og har derfor kanskje over gjennomsnittet kontroll på privatøkonomien. Jeg har aldri hørt om lignende før, og har blitt ganske irritert over hele saken, selv om det skal sies at det i kroner handler om et fillebeløp. Det er ikke pengene jeg irriterer meg over, men prinsippet.

Jeg har utvekslet e-poster med lønningskontoret i et par uker nå, og vært hyggelig, selv om jeg har sagt klart fra at denne "hjelpen" ikke er ønsket eller nødvendig. I retur får jeg sarkastiske og selvmotsigende svar.

Blant annet sier de at de ikke har anledning til å trekke strengere enn skattekortet sier, samtidig som at de sier at de trekker strengere. De gir også inntrykk av at dette er noe lønningssystemet gjør av seg selv, uten menneskelig innblanding, men det kan da umulig stemme?

De skal få et skikkelig svar på tiltale på mandag, jeg må bare først være sikker på at jeg har mitt på det tørre...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Arbeidsgiver skal trekke i henhold til satsen på skattekortet ditt. Om du ønsker det så kan de alltid trekke mer skatt, men de har ikke lov til å gjøre det på eget initiativ. Jeg har aldri hørt om et lønnsprogram som trekker ekstra skatt av seg selv. Jeg hadde forlangt og få utbetalt all skatten de har trukket for mye på neste lønnskjøring.

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Men dersom du har inntekt som trigger toppskatt, så trekker de jo riktig allikevel? Fordi det blir et annet trekk med det tabellkortet om du går over toppskattnivået.

Logg deg inn på skatteetatens nettsider og fyll inn hvor mye du har tjent i år, hvor mye skatt du har betalt (og evt andre viktige summer) - så får du nytt skattekort. Da kan du velge om du vil ha tabell- eller prosentkort.

Du kan der selv styre skatten litt. Ved å si du har betalt mer/mindre skatt enn du faktisk har. Jeg legger alltid til litt inntekt og reduserer skatteinnbetalingen litt. Da trekkes det litt for mye skatt - og restskatt unngås.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Men dersom du har inntekt som trigger toppskatt, så trekker de jo riktig allikevel? Fordi det blir et annet trekk med det tabellkortet om du går over toppskattnivået.

Logg deg inn på skatteetatens nettsider og fyll inn hvor mye du har tjent i år, hvor mye skatt du har betalt (og evt andre viktige summer) - så får du nytt skattekort. Da kan du velge om du vil ha tabell- eller prosentkort.

Du kan der selv styre skatten litt. Ved å si du har betalt mer/mindre skatt enn du faktisk har. Jeg legger alltid til litt inntekt og reduserer skatteinnbetalingen litt. Da trekkes det litt for mye skatt - og restskatt unngås.

Hæ? Unnskyld, men jeg falt av. :)

Tabellen min starter på 100 kroner brutto i måneden, og ender på 81000 brutto i måneden (med en stjerne som sier at over 81000 brutto, skal det trekkes 55% skatt). Når månedslønnen min øker, så skal jeg jo likevel finne igjen trekkgrunnlaget mitt i tabellen og se hvor mye jeg skal trekkes i skatt?

Det beløpet jeg er trukket i skatt, eksisterer ikke som trekkbeløp på tabellen min. Gudene må vite hva slags tabell de har lagt til grunn. Det er i hvert fall ikke den jeg har levert.

Jeg gjorde det du sa, gikk inn på skatteetaten og beregnet ny skatt for resten av dette året. Resultatet ble 18%! Omtrent halvparten av hva de insisterer på å trekke meg. Av diverse årsaker er jeg ikke interessert i å trekke så lite skatt, derfor har jeg ikke levert det nye skattekortet. Jeg gjorde det kun for å bevise at jeg ikke trenger noe hjelp med en baksmell, ettersom de var så opptatt av å "hjelpe" meg med den.

Forøvrig betalte jeg også toppskatt i fjor, og fikk likevel tilbake 12500 kroner på skatten. Hele poenget er at de trekker meg ikke etter tabellen jeg har levert, og nekter å endre praksisen sin de to neste månedene også. Og det irriterer meg, for så vidt jeg vet, har de ikke lov til å gjøre dette.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hva i all verden er dette for slags firma?

De skal trekke etter skattekortet. Bare ekstra trekk om DU ønsker det.

Arbeidsgiver har ingen ting med dine fradrag og hvordan du "kommer ut" på året samlet.

Dette har jeg aldri hørt om før.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hva i all verden er dette for slags firma?

De skal trekke etter skattekortet. Bare ekstra trekk om DU ønsker det.

Arbeidsgiver har ingen ting med dine fradrag og hvordan du "kommer ut" på året samlet.

Dette har jeg aldri hørt om før.

Det er det mest tragiske, og en av tingene som gjør meg ekstra opptatt på å ikke gi meg. Dette er en kommune! Jeg trodde det var en ryddig arbeidsgiver, men nå tviler jeg. Enten det, eller så tar jeg grundig feil, og at det finnes et eller annet som gjør at de har rett. Bare at de ikke evner å gi meg en skikkelig forklaring.

Jeg har heller aldri hørt om noe lignende. Dette er et av avsnittene i e-posten jeg fikk fra dem (= lønningskontoret) i går:

"Vi trekker deg i henhold til det skattekortet du har levert, og selv om trukket beløp ikke står i tabellen har skattemyndighetene bekreftet at trekket vi har gjort er helt korrekt. Dette på grunn av tidligere omtalte innslagspunkt for toppskatt. Du vil dermed bli trukket på samme vis også i november og desember"

:overrasket:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Blondie65

Du skulle levert det nye skattekortet og bedt dem trekke kr X mer. Mest sannsynlig er det som skjer nå at lønningsprogrammet ser din ansettelsesdato og beregner skatt ut fra at du skal betale skatt i 3 måneder med den inntekten, uten å ta hensyn til at du har skattet et annet sted tidligere. Lønningsprogrammer er dumme.

Jeg ville troppet opp på lønnningskontoret og bedt dem vise meg hvordan de har kommet frem til beløpet - og vist dem det skattekortet du har fått som du ikke har levert inn.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Du skulle levert det nye skattekortet og bedt dem trekke kr X mer. Mest sannsynlig er det som skjer nå at lønningsprogrammet ser din ansettelsesdato og beregner skatt ut fra at du skal betale skatt i 3 måneder med den inntekten, uten å ta hensyn til at du har skattet et annet sted tidligere. Lønningsprogrammer er dumme.

Jeg ville troppet opp på lønnningskontoret og bedt dem vise meg hvordan de har kommet frem til beløpet - og vist dem det skattekortet du har fått som du ikke har levert inn.

Jeg vet at jeg burde gjøre det. Men nå har jeg rett og slett blitt så irritert på den tonen de tar til meg når jeg bare spør om noe så enkelt som en forklaring - at jeg ikke kommer til å gi meg.

Jeg tror forklaringen din er riktig. Det høres i hvert fall sannsynlig ut. Men hvorfor kan de ikke da si det? Og har de mulighet til å overstyre dette?

Er det virkelig slik at lønningssystemer er så "kloke" at de overstyrer det skattetrekket som lønnsmedarbeiderne legger inn basert på et gyldig skattekort?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Blondie65

Jeg vet at jeg burde gjøre det. Men nå har jeg rett og slett blitt så irritert på den tonen de tar til meg når jeg bare spør om noe så enkelt som en forklaring - at jeg ikke kommer til å gi meg.

Jeg tror forklaringen din er riktig. Det høres i hvert fall sannsynlig ut. Men hvorfor kan de ikke da si det? Og har de mulighet til å overstyre dette?

Er det virkelig slik at lønningssystemer er så "kloke" at de overstyrer det skattetrekket som lønnsmedarbeiderne legger inn basert på et gyldig skattekort?

Er vel heller lønnssystemet som er så dumt at det ikke forstår at du har arbeidet en annen plass resten av året og at de som jobber der ikke vet hvordan - eller har lov til - å overstyre det. Den enkleste løsningen er å levere det riktige skattekortet og be dem trekke "riktig skatt" som du har regnet ut selv ved at de trekker mer hver måned.

Lønnsystemer er ofte veldig firkantete og kan gi seg slike firkantete utslag.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Er vel heller lønnssystemet som er så dumt at det ikke forstår at du har arbeidet en annen plass resten av året og at de som jobber der ikke vet hvordan - eller har lov til - å overstyre det. Den enkleste løsningen er å levere det riktige skattekortet og be dem trekke "riktig skatt" som du har regnet ut selv ved at de trekker mer hver måned.

Lønnsystemer er ofte veldig firkantete og kan gi seg slike firkantete utslag.

Joda, men... er virkelig lønnssystemer laget slik? At de gjør en egen beregning (hvor enn firekantet og kunnskapsløs den selvsagt er) på hvorvidt mitt skattetrekk virker riktig??

Jeg har alltid trodd at lønnssystemene er avhengige av input (= medarbeideren som taster inn tabellnummer, prosentsats eller trekkbeløp), og at systemet ikke har noen funksjon som kan overstyre den inputen det har fått.

En annen kollega har også begynt omtrent samtidig som meg, og bare videreførte skattekortet fra sin gamle jobb. Hun har blitt trukket riktig, så det er bare mitt skattekort som ikke godtas :regler:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Blondie65

Joda, men... er virkelig lønnssystemer laget slik? At de gjør en egen beregning (hvor enn firekantet og kunnskapsløs den selvsagt er) på hvorvidt mitt skattetrekk virker riktig??

Jeg har alltid trodd at lønnssystemene er avhengige av input (= medarbeideren som taster inn tabellnummer, prosentsats eller trekkbeløp), og at systemet ikke har noen funksjon som kan overstyre den inputen det har fått.

En annen kollega har også begynt omtrent samtidig som meg, og bare videreførte skattekortet fra sin gamle jobb. Hun har blitt trukket riktig, så det er bare mitt skattekort som ikke godtas :regler:

Vel, uten å se dette på nært hold og med egne øyne er det vanskelig for meg å svare noe mer på dette. Jeg anbefaler fortsatt at du går og snakker med dem.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vel, uten å se dette på nært hold og med egne øyne er det vanskelig for meg å svare noe mer på dette. Jeg anbefaler fortsatt at du går og snakker med dem.

Jeg skal det :) Skal ringe skattekontoret på mandag og spørre dem også, og deretter skal jeg be dem om å henvise til hjemmel for å trekke meg strengere enn skattekortet mitt sier. Kan de ikke vise til hjemmel for det, forventer jeg å bli trukket korrekt neste måned.

Det burde ikke være vanskeligere enn det...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

Gjest Blondie65

Jeg skal det :) Skal ringe skattekontoret på mandag og spørre dem også, og deretter skal jeg be dem om å henvise til hjemmel for å trekke meg strengere enn skattekortet mitt sier. Kan de ikke vise til hjemmel for det, forventer jeg å bli trukket korrekt neste måned.

Det burde ikke være vanskeligere enn det...

Jeg håper du når frem, hvis ikke er det eneste alternativet å levere det nye skattekortet og enten sette av penger selv eller få dem til å trekke mer.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Meg som foreslo at de gjorde riktig pga innslaget av toppskatt. Jeg har liten erfaring med tabelltrekk og liten erfaring med toppskatt. Derfor mitt "dumme" svar.

Hvor mange % mer enn det de skulle ha trukket trekker de? Jeg bare må spørre, men det er mer enn noen kroner i forskjell sant?

Lønnsprogram skal ikke være så kloke at de beregner hvor mye som skal trekkes. Spesielt ikke med tabelltrekk! For lønnsprogrammet aner ikke hvilket grunnlag det skattekortet er laget på.

Dersom noen hadde gjort dette med mitt skattekort nå hadde det blitt sabla mye tilbake på skatten for min del til neste år. Jeg har trukket altfor mye skatt tidligere i år av diverse årsaker og trekker derfor nå bare 26% selv om årslønna er 600.000.

Igjen, dumt spørsmål, men du har sett på lønnsslippen at det er skatt de har trekt? Siden du sier det er en kommune, så trekker jo de en del i forsikring og andre ordninger - så det er ikke alle trekkene du ser samlet? Regner med at du har fått en forklarende lønnsslipp og at dette ikke er tilfelle, men jeg spør nå i alle tilfelle.

Hadde det vært meg hadde jeg gjort to ting:

1) Ringt skatteetaten og spurt hvorfor deres trekk er riktig.

2) Bedt skatteetaten om prosentkort på typ 25% trekk. Da er saken ute av verden på null komma niks. I alle fall frem til du får tabellkort for neste år - og lønnsavdelingen fortsatt eventuelt ikke vet hvordan dette skal gjøres. ;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Meg som foreslo at de gjorde riktig pga innslaget av toppskatt. Jeg har liten erfaring med tabelltrekk og liten erfaring med toppskatt. Derfor mitt "dumme" svar.

Hvor mange % mer enn det de skulle ha trukket trekker de? Jeg bare må spørre, men det er mer enn noen kroner i forskjell sant?

Neida, det ekstra trekket utgjør vekslepenger. Det er derfor jeg ikke bryr meg filla om pengene, jeg er bare opptatt av at ting skal være riktige. Av prinsipp mener jeg at lønnsutbetalinger ikke skal være noen overraskelse hver måned...

Lønnsprogram skal ikke være så kloke at de beregner hvor mye som skal trekkes. Spesielt ikke med tabelltrekk! For lønnsprogrammet aner ikke hvilket grunnlag det skattekortet er laget på.

Dersom noen hadde gjort dette med mitt skattekort nå hadde det blitt sabla mye tilbake på skatten for min del til neste år. Jeg har trukket altfor mye skatt tidligere i år av diverse årsaker og trekker derfor nå bare 26% selv om årslønna er 600.000.

Igjen, dumt spørsmål, men du har sett på lønnsslippen at det er skatt de har trekt? Siden du sier det er en kommune, så trekker jo de en del i forsikring og andre ordninger - så det er ikke alle trekkene du ser samlet? Regner med at du har fått en forklarende lønnsslipp og at dette ikke er tilfelle, men jeg spør nå i alle tilfelle.

Nei, jeg synes også det høres rart ut at et lønnssystem skal ha mulighet for slike vurderinger. Det eneste lønnssystemet vet, er brutto lønn fra en arbeidsgiver, og det er så uendelig mye mer som bestemmer et skattetrekk...

Ja, helt sikker på at det er skatt de har trekt, og det innrømmer de selv også. Pensjonstrekk og OU-fond står spesifisert.

Altså, på lønnsslippen står det:

Forskuddstrekk (tabell xxxx): *trekkgrunnlag* *trekkbeløp*

Det er bare det at trekkbeløpet ikke eksisterer på tabellen min.

Hadde det vært meg hadde jeg gjort to ting:

1) Ringt skatteetaten og spurt hvorfor deres trekk er riktig.

2) Bedt skatteetaten om prosentkort på typ 25% trekk. Da er saken ute av verden på null komma niks. I alle fall frem til du får tabellkort for neste år - og lønnsavdelingen fortsatt eventuelt ikke vet hvordan dette skal gjøres. ;)

Jepp. Planen min er å ringe skatteetaten klokka 8 på mandag, og basert på svaret jeg får der, får jeg håndtere dette videre.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Joda, men... er virkelig lønnssystemer laget slik? At de gjør en egen beregning (hvor enn firekantet og kunnskapsløs den selvsagt er) på hvorvidt mitt skattetrekk virker riktig??

Jeg har alltid trodd at lønnssystemene er avhengige av input (= medarbeideren som taster inn tabellnummer, prosentsats eller trekkbeløp), og at systemet ikke har noen funksjon som kan overstyre den inputen det har fått.

Nei, lønnssystemer fungerer ikke på den måten som Blondie65 skriver.

Jeg vil i tilfelle vite hva det er for et program.

ALLE lønnssystemer trekker etter sats/tabell som er lagt inn, med mindre det blir overstyrt manuelt på en eller annen måte.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...