AnonymBruker Skrevet 21. oktober 2011 #1 Skrevet 21. oktober 2011 Jeg er alenemor for 3 jenter på hhv 14, 16 og 18 år. Faren deres er ikke inne i bildet lenger da han brått døde for 2 år siden. Uansett, jeg klarer meg fint, jeg. Fikk betalt ned huset og beholdt det. Jobber 100% og trives veldig på jobbe min. Selv om vi har det veldig fint økonomisk, så har jeg ikke råd til at vi lever som grever hver dag. Tre tenåringsjenter krever sitt, og de vil stadig ha nye klær. Men å kjøpe en ny vinterjakke til tre som koster 3000 pr jakke, og vintersko til 1000 pr skopar, og itillegg må de ha bukse, gense, topper ... listen er laaang! Derfor har jeg sagt til de at siden de er like høye og samme str, så kan de dele klærne. De er uenige, fordi de vil ikke dele. Hun på 18 har en annen stil en de to jenten på 14 og 16 som er mer lik i stilen. Jeg kjøper gjerne sikkelige klær til de, men å kjøpe tre samme type jakke går ikke. Det blir altfpr dyrt. Hva mener dere? Hva er mest rett? 14-åringen går i 9.kl, mens de to andre går første og siste året på vgs.
AnonymBruker Skrevet 21. oktober 2011 #2 Skrevet 21. oktober 2011 Hva gjør du den dagen alle barna skal ut samtidig? o-o de som går vgs er gamle nok til å jobbe. 9
AnonymBruker Skrevet 21. oktober 2011 #3 Skrevet 21. oktober 2011 Er dette et tulleinnlegg? Vinterjakker til 3000,- kr?
Rararara Skrevet 21. oktober 2011 #4 Skrevet 21. oktober 2011 Skal de ha en jakke på deling da? Synes det høres utrolig upraktisk ut å dele, og ser for meg at det føles ganske viktig for ungdommene å ha egne klær... Jeg ville heller satt ned foten og nektet å bruke 3000 på ei jakke.. Når hun eldste kanskje flytter hjemefra, skal hun få med seg noen klær da, eller hvordan har du egentlig tenkt å gjennomrføre dette? Kanskje de kan være med på å betale sine egne klær? 5
AnonymBruker Skrevet 21. oktober 2011 #5 Skrevet 21. oktober 2011 Man får vel skikkelige jakker som ikke koster 3000? Jeg hadde latt dem få det samme beløpet, f.eks. 1000kr, og så kunne de ha prøvd å finne seg hver sin jakke til maks den prisen. Om de absolutt skal ha jakker til 3000, får de begynne å jobbe for pengene selv. 19
Anglofil Skrevet 21. oktober 2011 #6 Skrevet 21. oktober 2011 (endret) Vel, jeg er av den oppfatning at slikt bør de spare til selv. Da snakker jeg ikke om nødvendige ting som de trenger veldig, men mer slik som nye klær hver eneste måned. Da jeg var 14-15-16 år så fikk jeg selvsagt det jeg trengte, f.eks hvis vinterjakka var for liten, MEN jeg ble pent nødt til å spare og kjøpe selv hvis det var snakk om svært dyre ting jeg ville ha (hvorfor kan man ikke ha en vinterjakke til 800 kr liksom?). Noen ganger, hvis jeg skulle ha ting jeg trengte, men i tillegg ville ha noe som var dyrere enn det som kanskje var tenkt fra mine foreldres side, fikk jeg summen de kunne gå ut med, og resten betalte jeg selv. Når man er såpass gammel synes jeg det er rart å forvente at foreldrene skal stille opp med lommepenger til klær utover det mest nødvendige. Mvh Yvonne Endret 21. oktober 2011 av Yvonne 9
skruf Skrevet 21. oktober 2011 #7 Skrevet 21. oktober 2011 De kan jo ikke dele på ei vinterjakke?? Skal de være ute hver tredje dag da, og holde seg inne ellers når det er kaldt? Synes de skal få ha egne klær, så kan du heller kjøpte rimeligere. For 3000kr kan du få tre jakker. Topper og bukser fåes billig på salg. Hvis de absolutt vil ha dyre merkeklær, så får de legge i penger selv av egen ukelønn/inntekt Moren min gjorde det, jeg fikk f,eks ei standard hennes og maurits-bukse, ville jeg ha levis 501 (superpopulært på begynnelsen av 90-tallet), så fikk jeg av mamma summen som den billige buksen ville ha kostet, så måtte jeg legge i resten selv (fikk ikke mye ukelønn, men jeg satt endel barnevakt og tjente penger på det). 4
AnonymBruker Skrevet 21. oktober 2011 #8 Skrevet 21. oktober 2011 Jakke til 3000 kr unner jeg ikke meg selv en gang..Hvorfor skal de ha så dyre klær? Forstår at kvalitet er viktig men hallo? Plagg til 3000 kr fikk jeg IKKE når jeg var lita..Mine foreldre var ikke akkurat rike heller.. Hva med å bestille klær på nett? Kansje det er billigere evt? 9
Gjest yojo Skrevet 21. oktober 2011 #9 Skrevet 21. oktober 2011 Det koster fort 3000 kr for vinterjakker til barn i den alderen. Men mange butikker har halv pris på fjorårets modeller, men det vil de kanskje ikke ha? Kan du ikke si at de må betale en del selv om de skal ha så dyre jakker? Sett en grense, si at de får feks 1000-1500 kr (om du har råd) til jakke, skal de ha dyrere jakker enn dette får de legge til resten selv. (regner kanskje med at de barna på videregående har en deltidsjobb/får endel i stipend siden far er død?)
AnonymBruker Skrevet 21. oktober 2011 #10 Skrevet 21. oktober 2011 Jeg har vinterjakke fra Vero Moda til 400,-... Skjønner ikke at det skal være nødvendig med jakke til 3000,-. Det hadde jeg aldri betalt, selv om jeg tjener penger selv og har god råd. 23
AnonymBruker Skrevet 21. oktober 2011 #11 Skrevet 21. oktober 2011 Selvfølgelig vil de ikke dele klær. Kunne du ha tenkt deg det? Er selv mamma til tenåringer og her går det i rimelige klær. Ønsker de seg noe dyrt så blir det spleising eller å ønske seg til jul. Min oppgave er å sørge for at de har vinterjakke, sko mm. Ikke at det er mest trendy og dyrt. 5
AnonymBruker Skrevet 21. oktober 2011 #12 Skrevet 21. oktober 2011 Det koster fort 3000 kr for vinterjakker til barn i den alderen. Men mange butikker har halv pris på fjorårets modeller, men det vil de kanskje ikke ha? Kan du ikke si at de må betale en del selv om de skal ha så dyre jakker? Sett en grense, si at de får feks 1000-1500 kr (om du har råd) til jakke, skal de ha dyrere jakker enn dette får de legge til resten selv. (regner kanskje med at de barna på videregående har en deltidsjobb/får endel i stipend siden far er død?) Hvilken planet bor du på? Er da mange fine vinterjakker til under 1000 kr. Særlig jenter har jo et utvalg uten like av billigkjeder. Jeg forsørger tenåringer og ikke en gang jeg har råd til ei jakke til 3000 kr. 11
Tropic Skrevet 21. oktober 2011 #13 Skrevet 21. oktober 2011 (endret) Hvorfor i alle dager skal de ha jakke til 3000 kr?? Det er jo ikke nødvendig. Jeg er 24 og i år er første gang jeg noensinne har kjøpt meg vinterjakke til over 1000 kr! Og det er fordi den skal vare i MANGE år! Man får fine og varme vinterjakker til 1000 kr også. Samme gjelder sko, man må ikke ha sko til 1000 kr, finnes mye bra som er billigere enn det, men som fremdeles er varme nok. Finn ut hva du har råd til å bruke på jakker og sko, del summer på 3 og gi de disse pengene til rådighet. Man MÅ heller ikke ha merkeklær, går fint an å kjøpe klær på HM, Cubus, Vero Moda osv. Fin varm jakke til 999 kr. http://www.xxl.no/klaer-dame/friluft-fritidsklaer-dame/jakker-dame/nordlys-d-dunjakke-1062941 Endret 21. oktober 2011 av Tropic 4
AnonymBruker Skrevet 21. oktober 2011 #14 Skrevet 21. oktober 2011 De har mange jakker, men så sikler de to yngste på en jakke til 3000. Da mente jeg at de kan dele på den. At de bruker den annenhver dag eller bytter på å ha den en uke elle noe sånt. De har andre fine jakker de kan bruke her hjemme. Hun eldste har en helt annen stil. Hun er billigere i drift, for å si det sånn, men hun vil jo ha klær som koster penger hun også. Nå ønsker hun seg en jakke til 3000 hun også, men det er en helt annen jakke enn de to yngste vil ha. Barna får ikke stipend fordi jeg tjener for godt til det. De har heller ingen jobb. Det har de ikke tid til med alt de er med på i fritiden, og de bruker mye tid på lekser også. I helgene har alle fri, og da tilbringer vi tid med familien. De får mye av besteforeldrene, og jeg er redd jeg skjemte de litt bort etter farens død for 2 år siden. Vil ikke at de skal bli bortskjemte, så har klare regler på ting.
Mooria Skrevet 21. oktober 2011 #15 Skrevet 21. oktober 2011 Det er fullstendig unødvendig å kjøpe jakker til 3000 kroner. Det er faktisk bare å si nei, og kjøpe billigere jakker, det er da ikke verre enn det! Når jeg kjøper jakker til meg selv koster de max 500 kr, og de er både fine og holder varmen. Et par sko trenger heller ikke å koste 1000 kr. Jeg får en følelse av at disse jentene er svært bortskjemte og storforlangende, og forressten burde de tatt seg en deltidsjobb og spart penger selv.. I hvert fall de to eldste. 7
Tropic Skrevet 21. oktober 2011 #16 Skrevet 21. oktober 2011 Jeg skjønne jo at de kanskje har lyst på ei jakke til 3000 kr, men da er det bare å sette ned foten og si at det ikke er aktuelt og heller gi de en makssum som de må forholde seg til. 1
AnonymBruker Skrevet 21. oktober 2011 #17 Skrevet 21. oktober 2011 Ja, det er det jeg gjør. De må gjøre pliktene sine hjemme som å holde orden på rommene, ta ansvar for lekser, rydde opp etter seg når de har rotet på bad, kjøkken, stue. De får penger når de trenger det, men de vet godt at om det gjelder veldig dyre ting som turer og klær, så må det diskuteres. De vet at de ikke bare kan få og få hele tiden. Nå har jentene fire besteforeldre, og alle blar gladelig opp noen kroner for å si det sånn. Jeg spør aldri om penger, vil klare meg selv, men bare de får et lite hint, så er det frem med lommeboka. Det kan være at jentene sier at de ønsker seg en fin jakke til 3000, så får de det av besteforeldrene. Eller viss jeg er så dum å si at "Ja, nå er vinteren her, og på tide å kjøpe seg nytt vintertøy" da kommer de med penger til jentene. De er veldig snille med barna mine, men jeg vil jo ikke at de skal bli helt bortskjemte heller. Nå er ikke de så bortskjemte, for de har jo samvittighet de også, og tør aldri spørre om penger. Det kan bare være at de nevner at de skal på tur eller skal på shopping med venninner, så får de penger.
AnonymBruker Skrevet 21. oktober 2011 #18 Skrevet 21. oktober 2011 Har du ikke råd, så har du ikke råd. Og hvis de alle sammen har varme jakker de kan bruke i vinter, ser jeg virkelig ikke poenget i å kaste bort 3000,- på en til. 4
Miki Skrevet 21. oktober 2011 #19 Skrevet 21. oktober 2011 Ungene må jo ha ordentlig jakke og sko(hver sin), men de trenger nødvendigvis ikke koste 3000. Ikke 1000 engang. Du får flotte, varme jakker til rundt 500. Vintersko og jakke kan bli brukt flere år på rad. Ordentlige sko og jakke må de ha, men de MÅ ikke ha fine nye klær hver mnd. 2
AnonymBruker Skrevet 21. oktober 2011 #20 Skrevet 21. oktober 2011 Nå er ikke de så bortskjemte, for de har jo samvittighet de også, og tør aldri spørre om penger. Det kan bare være at de nevner at de skal på tur eller skal på shopping med venninner, så får de penger. Men jakker til 3000 har de samvittighet til å spørre om? Synes også at det blir for dumt å si at de "har ikke tid" til å jobbe pga fritidsaktiviteter. En 16-18 åring klarer fint å jobbe et par kvelder i uken, eller helger.. så jeg må si at jeg reagerer litt på hvordan dere prioriterer i deres familie. Å spare opp egne penger, og IKKE MINST erfaring fra arbeidslivet, bør da være viktigere enn fritidsaktiviteter og å sitte hjemme med mamma hele helgen! 13
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå