AnonymBruker Skrevet 21. oktober 2011 #1 Skrevet 21. oktober 2011 Noen som har gode studieteknikker å dele? Leser dele hele boken, guler ut, for så å notere, eller tar dere kapittel for kapittel? Andre metoder?
Bellamy Skrevet 21. oktober 2011 #2 Skrevet 21. oktober 2011 Jeg leser kapittel for kapittel/avsnitt for avsnitt hvis det er lange avsnitt, guler ut og skriver notater. Så setter jeg notatene fra pensum i en perm sammen med forelesningsnotatene som henger sammen med pensum. Den permen er gull verdt i eksamenstiden!
Gjest Wolfmoon Skrevet 21. oktober 2011 #3 Skrevet 21. oktober 2011 Gjør noenlunde det samme som Bellany, iallefall i teorien Ellers er det viktigste for meg å finne ut hva boka egentlig handler om, hvor mange sider hvert kapittel er på, etc. De studiene jeg har gått på har lengden på kapittlene variert veldig, noe som kan være veldig demotiverende. Så det kan være lurt å tenke antall sider istedet for kapitler når man leser. Å bestemme seg på forhånd hvor mange sider man skal lese, og så holde seg til det er også gull verdt. Eventuellt ha et antall sider man skal lese i løpet av en uke. Når jeg ikke hadde det, så gikk det også utrolig dårlig, og det ble skippertaksmetoden istedet!
AnonymBruker Skrevet 21. oktober 2011 #4 Skrevet 21. oktober 2011 pga sykdom har jeg gått glipp av hele semesteret hittil. Har 3000 sider å få lest på 5 og en halv uke. Det stresser meg, og håpte noen hadde en mirakelteknikk
Gjest Wolfmoon Skrevet 21. oktober 2011 #5 Skrevet 21. oktober 2011 Finn ut hva som er viktigst av de 8000 sidene, spør forelsere og andre studenter som har vært på forelesninger. Del det opp i håndterlige deler, og sett av mer tid til de viktige delene enn til mindre viktige ting. Fokuser på helheter istedet for detaljer. og det var det jeg kom på, lykke til 1
AnonymBruker Skrevet 21. oktober 2011 #6 Skrevet 21. oktober 2011 For meg er oppgaver alfa og omega sånn at kan få jobbet meg igjennom stoffet. Jeg leser alene. Guler ut og leser viktige ting høyt både en og to ganger. Går så videre til oppgaveløsning.
AnonymBruker Skrevet 21. oktober 2011 #7 Skrevet 21. oktober 2011 For meg er oppgaver alfa og omega sånn at kan få jobbet meg igjennom stoffet. Jeg leser alene. Guler ut og leser viktige ting høyt både en og to ganger. Går så videre til oppgaveløsning. Noterer du noe? Føler du noen gang at du virkelig ikke forstår, men går videre alikevel, og plutselig blir fristet til å hoppe til neste kapittel?
Surriball Skrevet 21. oktober 2011 #9 Skrevet 21. oktober 2011 Jeg guler ut mens jeg leser, men er nødt til å lese over det en gang til etterpå mens jeg skriver notater. Ellers går det inn øynene og ut ørene Og så løser jeg oppgaver. Ofte syns jeg det hjelper å gjøre (eller se på og tenke gjennom) spørsmål som står bakerst i et kapittel, dersom det finnes i den boka. De pleier å oppsummere det viktigste Ellers er det, som Bettany sier, lurt å finne ut hvilke deler som er viktigst dersom du har mye å lese! Hopp over avsnitt som går rundt grøten. Når du leser over andre gang, bare les det du har gult ut.
Momseguri Skrevet 21. oktober 2011 #10 Skrevet 21. oktober 2011 (endret) Jeg studere "lesefag", så vi får ikke oppgaver å løse eller noen sånne hjelpemidler. Hvis jeg leser noe som er vanskelig prøver jeg å bare fortsette å lese i samme tempo som før, og lese videre. Jeg leser mest artikler eller kapitler, der er det ofte ett eller to avsnitt som er spesielt vanskelige. Så jeg leser det, går videre og leser ferdig hele artikkelen/kapitelet. Det viser seg jo ofte at det vanskelige blir forklart senere i teksten, man får mer kontekst eller flere eksempler. Deretter går jeg tilbake og leser det vanskelige noen ganger til, og forhåpentligvis har jeg forstått litt da. Noen ting må bare leses flere ganger for at man skal forstå. Det hender jeg leser det høyt for meg selv også, hvis språket er vanskelig (og hvis jeg er hjemme da ) edit: også bruker jeg fargekoder når jeg guler ut, mye lettere å ta notater eller finne igjen ting senere da! Endret 21. oktober 2011 av Momseguri 1
AnonymBruker Skrevet 21. oktober 2011 #11 Skrevet 21. oktober 2011 Så kjekt med god tilbakemelding! Dette er virkelig teoretisk studium, og alt pensum er på engelsk.
AnonymBruker Skrevet 21. oktober 2011 #12 Skrevet 21. oktober 2011 Dette er virkelig teoretisk studium, og alt pensum er på engelsk. og? Det er da normalt.
AnonymBruker Skrevet 21. oktober 2011 #13 Skrevet 21. oktober 2011 og? Det er da normalt. en god del studieretninger som har mer praktisk stoff også. Der man aktivt løser oppgaver/problemer/cases. Har hatt fag som dette og hadde en helt annen studieteknikk da. Feks da jeg tok bachelor i psyk var det mange eksperiment og forsøk vi utførte i grupper. Selve pensumet man fikk på eksamen var da mindre, fordi man var mer praktisk gjennom semesteret. Slik er det også med mange på bio eller ulike mattefag. Å løse mattematiske oppgaver vil ikke jeg si er det samme som å lese 3000 sider om et felt rett frem. Og at pensumet er på engelsk er heller ingen given på alle studieretninger. 1
Momseguri Skrevet 21. oktober 2011 #14 Skrevet 21. oktober 2011 Så kjekt med god tilbakemelding! Dette er virkelig teoretisk studium, og alt pensum er på engelsk. Sånn er det her også Jeg var ganske sløv de første årene, og brukte lang tid på å skaffe meg en leseteknikk som funker. Jeg anbefaler sterkt at du lager deg ett system som passer for deg, det hjelper så mye! Jeg slår heller ikke opp alle engelske ord jeg ikke kan, ofte forstår jeg setningen ut i fra sammenhengen uansett. Slår opp faguttrykk jeg er usikker på, men det er det. Hvis du guler ut er det dessuten greit å huske på at du ikke skal gule ut mer enn max 25% av teksten. Jeg markerer vel ca. 10% og det fungerer veldig fint. Og bruk fargekoder 1
AnonymBruker Skrevet 21. oktober 2011 #15 Skrevet 21. oktober 2011 Og at pensumet er på engelsk er heller ingen given på alle studieretninger. Det sa jeg heller ikke. Jeg sa at det er normalt at stoffet er på engelsk.
AnonymBruker Skrevet 21. oktober 2011 #16 Skrevet 21. oktober 2011 Det sa jeg heller ikke. Jeg sa at det er normalt at stoffet er på engelsk. trodde virkelig ikke dette kom til å være en tråd der kverulante grinebitere fant veien inn i. Hvorfor ikke forholde seg til konkrete svar til det startinnlegget til ts dreier seg om. 1
AnonymBruker Skrevet 21. oktober 2011 #17 Skrevet 21. oktober 2011 Noterer du noe? Føler du noen gang at du virkelig ikke forstår, men går videre alikevel, og plutselig blir fristet til å hoppe til neste kapittel? Er absolutt ikke allt jeg forstår, men jeg hopper ikke over til neste kapittel. Her er det da oppgavene kommer inn. Da jobber man med stoffet på en helt annen måte. Må innrømme at noen ganger så sitter jeg med nesa i bøker for i det hele tatt å kunne klare oppgaven. Jeg lærer mye hver gang. 1
tonia Skrevet 21. oktober 2011 #18 Skrevet 21. oktober 2011 Er du visuell? (ser du feks for deg sidene når du prøver å huske hva du har lest?) Hvis ja, lag tankekart!! Begynn med tankekart for hvert kapittel, så lager du større kart med færre detaljer etterhvert, for større deler av pensum. Genial måte å organisere stoffet på! Hvis du sliter med å komme igjennom alt, kan såkalt speed reading være verdt et forsøk! Søk det opp teknikken på nett. Jeg leste de 10 siste artiklene i pensum på denne måten, og jammen husket jeg det like godt som det jeg leste sakte! (og dette var på mitt 3. språk) Ellers så vet jeg om folk som lager rim og regler for å huske navn, teorier, osv. Jobb disiplinert og diskuter viktige deler av pensum med medstudenter om du rekker det før tiden renner ut! Lykke til!
AnonymBruker Skrevet 21. oktober 2011 #19 Skrevet 21. oktober 2011 Er du visuell? (ser du feks for deg sidene når du prøver å huske hva du har lest?) Hvis ja, lag tankekart!! Begynn med tankekart for hvert kapittel, så lager du større kart med færre detaljer etterhvert, for større deler av pensum. Genial måte å organisere stoffet på! Hvis du sliter med å komme igjennom alt, kan såkalt speed reading være verdt et forsøk! Søk det opp teknikken på nett. Jeg leste de 10 siste artiklene i pensum på denne måten, og jammen husket jeg det like godt som det jeg leste sakte! (og dette var på mitt 3. språk) Ellers så vet jeg om folk som lager rim og regler for å huske navn, teorier, osv. Jobb disiplinert og diskuter viktige deler av pensum med medstudenter om du rekker det før tiden renner ut! Lykke til! Takk for godt svar! skal sjekke opp i speed reading! Tankekart har jeg prøvd ulike ganger med variabelt hell. Tror jeg er for detaljert til tider og mindre flink til å sortere ut. Er likedan med rydding i klesskapet. hehe. Henger altfor mye igjen etter en "storopprydning" Takk for gode tips!
AnonymBruker Skrevet 21. oktober 2011 #20 Skrevet 21. oktober 2011 Jeg har også lesefag, er ingen oppgaver eller spørsmål vi kan løse i noen av bøkene. Har eksamen om 4 uker og ca 7 bøker å lese ferdig, pluss et kompendium og noen artikler. Noen bøker har jeg kommet lenger i enn andre, men jeg er egentlig ikke fan av hverken å ta notater eller gule ut i bøkene. Tenker liksom at det kommer til å se veldig rotete ut, og hva om jeg skal selge boka senere? Men det er kanskje dumt å tenke slik. Jeg husker best hvis jeg finner stoffet interessant, men tankekart kan jeg jo kanskje prøve
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå