Gå til innhold

plante løker?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Heisann, :goodbye:

Jeg har rekkehus, og tenker på å plante løker ute slik at jeg får mange fine vårblomster å stelle, evt plante de om i nye krukker og lignende på våren.

Jeg ønsker har ikke så mye hageområde akkurat, men tenker på å plante i krukker og evt sette krukkene inn i boden over vinteren.

Tror dere dette går? Eller bør det være i jorda? Hva med vanning?

Hva slags krukker kan man bruke? Jeg tenkte på å kjøpe masse plastikkkrukker, men de isolerer vel dårlig kulden?

Det blir nok 20 minus på det verste ute i boden i vinter tenker jeg..

Videoannonse
Annonse
Skrevet

jeg tenker på det samme. Slenger meg på her...

• 2 uker senere...
Skrevet

takk takk. Det er så mye stein i hagen at jeg vurderer å putte alt i potter, isolere å stappe alt i boden over vinter'n.

Skrevet

Jeg fikk ikke til mine løk i krukker i våres, men jeg tror det kan ha hatt både med lange kuldeperioder å gjøre og at jeg muligens satte dem litt for tidlig, for noen begynte å spire på høsten. Så ville prøvd, det blir jo veldig fint om du får det til :)

Skrevet

Jeg planter alltid løk i krukker, og tar dem ikke inn for å beskytte dem, men om man må det på kaldere steder vet jeg ikke? Min erfaring er at det som ødelegger mest er for mye regn over for lang tid, da råtner mange løk om ikke dreneringen er veldig god. I fjor satt jeg de fleste krukkene under tak, men da må man være obs på å gi dem litt vann ved behov i gjennom vinteren i milde perioder (altså ikke når de er frosne) og så ellers begynne å vanne mer etter hvert som gradene stiger selvsagt. Pinseliljer er vel den sorten jeg har hatt aller minst hell med ved å plante på denne måtem, så de har jeg egentlig bare gitt opp nå.

Skrevet

En annen erfaring jeg har gjort meg er at det er veldig vanskelig å få tulipaner i blomst året etter de har blomstret. Aner ikke hvorfor det er slik, men det er utrolig irriterende! Spesielt når man er så glad i tulipaner som meg, jeg MÅ ha det hver vår :) Følger alle råd om å gjødsle når de blomstrer, ta knoppen av når de er ferdige og la bladverket visne helt ned, men nei, veldig lite kommer tilbake likevel :(

Noen som har noen erfaringer/ tips for å få dette til? :)

Skrevet

Rumle: Når på høsten setter du dem, og spirer de om høsten? Mine gjorde det, noe som kanskje ødela dem? Jeg satte dem i oktober i fjor en gang, etter at det hadde vært kuldegrader, men så kom det mildvær igjen. De sto under tak, så jeg tror egentlig ikke de var for våte i utgangspunktet, utpå våren da jeg hadde ventet forgjeves på blomstring (det kom en del spirer da også) og tok dem opp, hadde endel av dem sopp. Men den tror jeg kom om våren, kanskje etter at løkene hadde dødd, ikke forårsaket sykdom og død i utgangspunktet.

Skrevet

Legger til at jeg satte krokus, kaufmannia-tulipaner og perleblomster fra Europris, så det var kanskje ikke best kvalitet eller de mest hardføre sortene.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...