AnonymBruker Skrevet 21. oktober 2011 #1 Skrevet 21. oktober 2011 Min onkel døde for et par dager siden. Han var den eneste jeg hadde igjen i familien min, eldre enn meg. Han hadde ingen familie, verken kone eller barn. Jeg går på trygd og står nå foran begravelsesplanlegging. Lurer derfor på om det er mulig å få dekket utgiftene? I og med at jeg går på trygd, et begravelsesutgifter noe jeg ikke har råd til. Vil gi han en fin begravelse, men har lite lyst til å ta alle utgifter på kredittkort.. noen som vet? I og med at jeg er den eneste pårørende..
Gjest Spinell Skrevet 21. oktober 2011 #2 Skrevet 21. oktober 2011 Man kan søke gravferdsstønad hos NAV. Se her. Hvem som har rett til å søke om dette, må du nesten kontakte NAV om, for det kan jeg ikke se at går klart fram.
Gjest Ruccola Skrevet 21. oktober 2011 #3 Skrevet 21. oktober 2011 Men det er vel vanlig at man har noe selv også, og det blir laget til et dødsbo? Så kan evt salg av hus/leil/møbler den avdøde hadde dekke over utgiftene? (Usikker på hvordan dette fungerer jeg også, men når min grandtante døde solgte de leil hennes i etterkant, og dekket opp med dette.)
Tropic Skrevet 21. oktober 2011 #4 Skrevet 21. oktober 2011 Om han har penger igjen, kan disse brukes til å dekke hans begravelse. Om han ikke kan det søkes, som hun over skriver.
AnonymBruker Skrevet 21. oktober 2011 #5 Skrevet 21. oktober 2011 Men det er vel vanlig at man har noe selv også, og det blir laget til et dødsbo? Så kan evt salg av hus/leil/møbler den avdøde hadde dekke over utgiftene? (Usikker på hvordan dette fungerer jeg også, men når min grandtante døde solgte de leil hennes i etterkant, og dekket opp med dette.) han bodde på eldrehjem..
AnonymBruker Skrevet 21. oktober 2011 #6 Skrevet 21. oktober 2011 Hvis du vet at han hadde penger i banken, kan du prate med begravelsesbyrået og be dem prate med banken. Vanligvis går banken med på å belaste avdødes konto for utgiftene til begravelsesbyrået, kiste, bårebukett, og selve sermonien. Alt faktureres gjennom begravelsesbyrået, i hvertfall de største byråene. Men gravsten dekkes ikke før skifteattesten foreligger, og tror ikke evt tilstelning etter begravelsen dekkes. Be begravelsesbyrået kontakte banken eller ta en prat med banken selv om det er rom til å dekke en begravelse av avdødes konti. Be begraveelsesbyrået komme med et overslag. Hvor dyrt det blir avhenger av hva du som etterlatt velger, men begravelser koster.
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå