AnonymBruker Skrevet 21. oktober 2011 #1 Skrevet 21. oktober 2011 Har sjefen din lov til å tvinge deg på jobb på en dag du egentlig har fri og allerede har lagt planer for? Kjæresten min hadde egentlig fri i dag og hadde lagt planer for dagen. Men så ringer sjefen hans og sier at folk er syke og at han MÅ på jobb uansett hvilke planer han har for dagen. Er dette faktisk lov?
AnonymBruker Skrevet 21. oktober 2011 #2 Skrevet 21. oktober 2011 Pålagt overtid er ikke uvanlig, men det betales ofte ekstra for det.
helloworld Skrevet 21. oktober 2011 #3 Skrevet 21. oktober 2011 Nei, jeg hadde ikke godtatt å bli beordret til å komme på jobb. Men når man ansetter noen er det ønskelig at vedkommende kan steppe inn når det er krise. Når det er sagt så betyr jo ikke det automatisk at noen skal føle seg tvunget til å dra på jobb, under noen omstendigheter. Det skaper et veldig giftig forhold mellom sjef og ansatt. Hvis min sjef hadde ringt og beordret meg til å komme på jobb hadde jeg stilt spørsmålstegn ved hans/hennes kommunikasjonsevner.
AnonymBruker Skrevet 21. oktober 2011 #4 Skrevet 21. oktober 2011 Det spørs hva det står i kontrakten hans. Noen steder har man beordning ved sykdom e.l 3
ViC* Skrevet 21. oktober 2011 #5 Skrevet 21. oktober 2011 Nei. Min forrige sjef prøvde seg stadig - men jeg sa bare at vet du hva? Det er ikke mitt problem. Om det er krise får du steppe inn selv - det er din butikk. Jeg har fri i dag og ikke mulighet til å jobbe, det må du bare godta. Ferdig med det. Han prøvde hver gang å gi meg superdårlig samvittighet. Men det funka dårlig... :gjeiper:
AnonymBruker Skrevet 21. oktober 2011 #6 Skrevet 21. oktober 2011 Det kommer helt an på hvilken jobb du har og hva som står i kontrakten din, evt tariffavtalen. I min jobb kan sjefen beordre arbeidstakere på jobb, det betales heller ikke ekstra, men begrunnes ut i fra liv og helse. Det er strenge krav for når en kan nekte, planer med kjæresten hadde ikke vært grunn til nekt. Å ikke komme ved beordring kan i verste fall bety å få sparken, lovlig. 4
Dubbedingsen Skrevet 21. oktober 2011 #7 Skrevet 21. oktober 2011 Hvis det setter bedriften i krise at noen er syke kan en som har fri beordres på jobb, men kun i tilfeller det kan bety være eller ikke være for bedriften eller det kan forårsake store økonomiske konsekvenser. Så som at butikken må stenge fordi det ikke er bemanning og butikken da altså taper store summer, som kan betyr at butikken vil frå problemer med å overholde sine forpliktelser.
Grønt blad Skrevet 21. oktober 2011 #8 Skrevet 21. oktober 2011 Det kommer an på hvor du jobber, f.eks. på sykehus kan man beordre, og også en del andre bedrifter (f.eks. kraftverk, tror jeg). Beordring benyttes svært sjelden (såvidt jeg vet), når det er absolutt siste utvei. Er ganske sikker på at det skal være spesifisert i kontrakten. 3
MissStiles Skrevet 21. oktober 2011 #9 Skrevet 21. oktober 2011 Det kommer ann på hvilken bedrift/bransje. I hotelbransjen ble jeg beordnet på jobb et par ganger. Ikke gøy. Da sa jeg bare hver gang at jeg skulle ha 100%.
Tropic Skrevet 22. oktober 2011 #10 Skrevet 22. oktober 2011 Spørs hva slags jobb han har. I helsevesenet kan de f.eks beordre leger ol, og da er det bare å stille opp! Men dette skal nok stå i kontrakten! 1
AnonymBruker Skrevet 9. november 2011 #11 Skrevet 9. november 2011 Han jobber i matbutikk! Men da skal jeg spørre han om det står noe om det i kontrakten
Gjest Heloise Skrevet 9. november 2011 #12 Skrevet 9. november 2011 I min jobb kan man lett bli beordret på jobb om det behøves.
Gjest BettyBoop28 Skrevet 9. november 2011 #13 Skrevet 9. november 2011 I min jobb kan man lett bli beordret på jobb om det behøves. Kan bli det i min og, men de sier ikke du må komme på jobb, det blir mer som en blanding av at de spør om du har mulighet til å jobbe samtidig som de til slutt sier at de må pålegge... Litt forvirrende igrunn.
Cata Skrevet 9. november 2011 #14 Skrevet 9. november 2011 Der jeg jobber kan vi beordres i allfall, men lederne strekker seg langt for å unngå det. Tror det har skjedd bare 2-3 ganger i løpet av de siste 10 årene, og da har det vært skikkelig krise pga. sykdom.
Gjest Heloise Skrevet 9. november 2011 #15 Skrevet 9. november 2011 Kan bli det i min og, men de sier ikke du må komme på jobb, det blir mer som en blanding av at de spør om du har mulighet til å jobbe samtidig som de til slutt sier at de må pålegge... Litt forvirrende igrunn. Ja samme hos oss. De prøver så godt de kan å ikke beordre noen, men vi har veldig få vikarer. Jeg har fremdeles ikke opplevd å bli beordret, heldigvis.
feuerstein Skrevet 18. november 2011 #16 Skrevet 18. november 2011 Vi har beordring verden rundt, men med unntak for land UD fraråder å reise til (Somalia, Afghanistan etc) og land vi ikke får sende amerikansk teknologi til (Iran, Nord-Korea).
AnonymBruker Skrevet 23. november 2011 #17 Skrevet 23. november 2011 Nei. Min forrige sjef prøvde seg stadig - men jeg sa bare at vet du hva? Det er ikke mitt problem.
Gjest Badabing Skrevet 23. november 2011 #18 Skrevet 23. november 2011 Vi kan også bli beordret, men jeg har fortsatt ikke opplevd at det har vært nødvendig. Jeg er også en av dem som kan beordre, men jeg har ikke trengt det heller.
AnonymBruker Skrevet 23. november 2011 #19 Skrevet 23. november 2011 Hva gjør disse sjefene hvis de ikke får tak i vedkommende da? Man er vel ikke forpliktet til å ha med seg mobil overalt og ha den på døgnet rundt?
Gjest Heloise Skrevet 24. november 2011 #20 Skrevet 24. november 2011 Hva gjør disse sjefene hvis de ikke får tak i vedkommende da? Man er vel ikke forpliktet til å ha med seg mobil overalt og ha den på døgnet rundt? Man beordrer ikke bare èn spesifikk person, men en av flere som kan, når man får tak i de. Jeg skrur stort sett alltid av telefonen når jeg har fri og er veldig opptatt selv.
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå